Iltarastijaoston PJ Henrik Tala sai aktiiviselta suunnistusväeltä runsaasti palautetta viime maanantaina ja sen jälkeisinä päivinä. Tässä osa palautteesta ynnä vastaukset.
Lupasit ettei olisi jonoja. Mikäs se pitkänomainen sadan hengen muodostelma myyntikaistalla sitten oli? Niinpä! Mites nyt suu pannaan?
No, ei tässä oikein mitenkään voi suuta panna, eihän tuo hyvin mennyt. Meillä on onneksi jo tiedossa muutama korjausliike, jotka yhdessä voivat muuttaa tilannetta paljonkin. Datapuolella muutettiin järjestelmää nyt niin, että kone päättelee suunnistajan radan ilman että sitä tarvitsee kysyä osanottajalta. Se tuo potentiaalisesti viiden sekunnin säästön asiakasta kohtaan, mikä merkitsee laskennallisesti 20 minuutin jononlyhennystä, jos palvelukaistalle on tulossa taas 250 suunnistajaa.
Lisäksi myynnin prosessin pieni toimintojen järjestyksen justeeraus voisi nopeuttaa läpivirtausta toisen viisi sekuntia (siis 20 minuuttia), ja lopulta jonon parempi järjestäminen ja informoiminen kolmannen viisisekuntisen (sekin kokonaisuudessaan 20 minuuttia). Näin matemaattinen jonon lyheneminen olisi jo 60 minuuttia. Siihen vielä lisättynä se, että express-kaistan käyttäjien määrä kasvaa kerta kerralta, mikä väistämättä lyhentää palvelukaistan rasitusta. (Muistathan muuten rekisteröityä express-kaistalle!)
Mainostatte express-kaistaa, mutta jonoa oli sielläkin!
Siitä jonosta merkittävä osa oli palvelujonosta purettua väkeä. Sitäpaitsi express hyötyy vielä enemmän siitä, että ratavalintaa ei tarvitse syöttää etukäteen. Paloheinässä express-kaista vetää kuin rasvattu.
Eikö nyt vain olisi viisainta palata vanhaan systeemiin?
Uudessa on paljon tavoittelemisen arvoisia etuja:
– Saamme kaikista osanottajista tiedot ylös. Se on pelastusviranomaisten vaatimus, ja vastuuntuntoista muutenkin, sillä siten tiedämme, onko maastossa joku avuntarvitsija.
– Sen ansiosta myös talkoolaiset tietävät, milloin voi varmasti lähteä kotiin.
– Tulokset ovat heti valmiina ilman että jonkun tarvitsee yhdistellä laina-emitin käyttäjiä ja emit-numeroita myöhäistunneille saakka.
– Tiedämme myös reaaliaikaisesti myös laina-emitien tilanteen, eikä tarvitse soitella pitkin viikkoa taskuun unohtuneiden korttien perään.
– Express-kaista on nopein kävijät vedenpitävästi dokumentoiva tapa hoitaa karttamyynti.
– Lähdössä ei ole jonoja eikä lähtölistoja (joihin usein on jätetty vain puutteellisia henkilö- ja yhteystietoja.
– Maalissa ei ole jonoja.
– Ja lopulta karttamyynnissä vakioasiakkaat pääsevät jonottamatta, kunhan ovat kirjautuneita express-kaistalle.
Joten kyllä se ansaitsee vielä mahdollisuuden.
Ratapainatus oli hyvä, mutta pitäisi olla koodi ja järjestysnumero rastimääritteessä. Oli meinaan melkoista sohlaamista radan keskivaiheilla rastien järjestysnumeroiden ja koodien kanssa, kun piti itse laskea monesko rasti oli menossa.
Totta, tuo ei toiminut. Mutta Paloheinässä rastimääritteeseen tulee kolme saraketta: järjestysnumero, koodi ja määrite.
Mitä jos ne jonot ovat pitkiä Paloheinässäkin?
No, sitten ne eivät häviä muuten kuin jos niistä jonoista lakataan puhumusta. Sanottakoon niitä siitä eteenpäin sitten vaikka palvelutarpeen arvioinnin viiveeksi.