Yhteislähdön Saku ja Matti kertovat miten radat syntyivät elokuun Iltarasteille Solvallan Ruuhijärvelle.
Iltarastitalkoot
Helsingin Suunnistajien Iltarastien valmistelut käynnistyivät jo talvikaudella. Kauden 2025 Iltarastiohjelma julkaistiin alkuvuodesta (44 kuntosuunnistustapahtumaa!) ja samalla käynnistyi ratamestarien värväys. Seura kouluttaa jäsenistään joka vuosi joukon uusia ratamestareita, joilta saadaan uusia ideoita ratoihin sekä vanhojen konkareiden työkuormaa jaettua.
Yhteislähdön Saku varasi työvuoroksi loppukesän Iltarastit 4.8. Solvallan Ruuhijärvellä. Korpimainen maasto Nuuksion pohjoisimmissa osissa on komeaa kuljettavaa suunnistajalle ja upeaa työmaata myös ratamestarille. Jotta radat ulottuisivat parhaisiin maastonosiin laajalle alueelle, Saku huhuili ryhmän kanavilta työpariksi Matin. Näin maastotyöhön sekä rastien vientiin ja hakuun kuluvat kilometrit pysyvät kohtuullisina.
Aikuisten harrasteryhmä Yhteislähdöstä ilmoittautui tänäkin vuonna iso joukko halukkaita ratamestareita Iltarasteille. Ratojen suunnittelu onkin hieno lisä suunnistusharrastukseen: ratatyön kautta reitinvalintaan ja rastinottoon perehtyy ihan uusin silmin. Koulutuksen ja työparin tuen avulla uusikin ratamestari pääsee helposti alkuun.

Ratamestarin eväät
Iltarastit on tärkeä toimintamuoto Helsingin Suunnistajille. Jo 48 vuoden ajan viikoittaiset Iltarastit ovat tarjonneet monipuolista luontoliikuntaa kuntosuunnistajille sekä harjoitusmahdollisuuden seuran valmennusurheilijoille. Pitkä kokemus on tuonut seuralle vahvan rutiinin tapahtumien järjestämiseen. Osallistujat saavat nauttia laadukkaista tapahtumista ja järjestäjät pitävät huolta maastojen vastuullisesta käytöstä yhteistyössä maastonomistajien kanssa.
Iltarastien ratamestariohjeet ovat hioutuneet vuosien myötä ja ne antavat selkeät puitteet ratatyölle. Ohjeiden mukaisesti ratasuunnittelun keskeiset tavoitteet ovat:
- Radat ovat vaatimustasoltaan oikeat
- Kielletyille alueille ei tule houkutustakaan mennä
- Ratasuunnittelulla pyritään ehkäisemään maaston tarpeetonta kulumista mahdollisimman hyvin.
Ohjeiden lisäksi ratamestareiden tukena toimivat ratavalvojat. Nämä kokeneet seuran jäsenet huolehtivat siitä, että maaston kulutus jakautuu tasaisesti eri tapahtumien kesken, ohjeistavat rastien sijoittelua kielletyt ja arat alueet huomioiden sekä valvovat ratasuunnittelun etenemistä aikataulun mukaan.
Radat suunnitellaan siten, että edellisen kauden rastipisteet eivät ole käytössä.
Ratasuunnittelu käyntiin
Maaliskuussa ratavalvojamme Ville vahvisti, että Metsähallitukselta on saatu tarvittavat maastoluvat ja toimitti meille karttapohjan ratasuunnitteluun. Solvalla-Ruuhijärven alue jakautuu kolmeen erilaiseen maastonosaan: polkurikas alue Solvallan lähiympäristössä, melko tasainen suo-avokallioalue Punjonsuon ja Ruuhijärven välissä sekä upeat, vähän käytetyt alueet Ruuhijärven pohjoispuolella.

Jotta parhaat alueet tulisivat käytettyä mahdollisimman hyvin, päätimme sijoittaa kakkoslähdön ja etämaalin pohjoisemmaksi Punjonsuon tuntumaan. Näin vältetään “polkujuoksua” ja siirtymä tapahtumakeskuksesta on kuitenkin kohtuullinen 800m. Lyhyet radat sijoittuvat luontevasti keskuksen välittömään läheisyyteen ja tukeutuvat vahvasti Solvallan ulkoilureittiin.
Sovimme, että Saku hahmottelee pidempien matkojen ratoja Ruuhijärven kiertoon ja Matti “keskimatkoja” Ruuhijärven eteläpuolelle sekä lyhyet radat Solvallan lähelle. Huhtikuussa teimme ensimmäiset ratahahmotelmat suoraan Condes-ratasuunnitteluohjelmalla, sitten sovitimme radat yhteen ja sparrailimme rasteja ja rastivälejä yhdessä Yhteislähdön Jukola-leirillä Mikkelissä.
Toukokuussa ratahahmotelmat lähtivät kommentoitavaksi. Ville kuittasi, että vaikeustasot ovat kohdallaan ja etämaalin käyttö on ok. Hän pyysi vielä tarkistamaan ratapituuksia, parin rastin hajautusta sekä huomioimaan karttojen tulostusvaiheessa lisättävän grafiikan vaatimaa tilaa. Tarpeellista palautetta ja Iltarastien laadunvalvontaa!
Metsätyöt
Muutosten jälkeen Ville lähettu rataehdotukset Metsähallituksen käsiteltäväksi ja kesäkuussa saimme kuittauksen, että radat ovat OK. Nyt pääsimme varsinaisiin metsätöihin eli maastoon tarkistamaan ovatko suunnitellut rastipisteet käyttökelpoisia.
Ongelmia voi tulla, jos rastipiste ei ole radan taitotasoa vastaava ja selkeä, yksikäsitteinen mastonkohta tai jos rastilipulle ja emit-leimasimelle ei löydy sopivaa kiinnityspaikkaa rastipisteessä. Vaikeilla radoilla pyrimme myös siihen, että rastipiste löytyy ensisijaisesti suunnistamalla (eikä rastilipun houkuttelemana).

Heinäkuussa rastien paikat oli varmistettu ja tarvittavat hienosäädöt tehty.
Ratamestareilla on edessä vielä kaksi metsäkeikkaa: rastien viesti ennen Iltarastit-tapahtumaa sekä rastien haku pois metsästä tapahtuman ja omatoimisuunnistuksen jälkeen.
Rasteja käytimme varsin paljon eli 45, koska lyhyimmät radat ovat kokonaan omilla rastipisteillään. Kaikkiaan metsätöitä kertyy yhteensä noin 50 km ja 10 tuntia.
Rataesittelyt
Lyhyet radat sijaitsevat Solvallan lähimaastossa ja aloittelevan suunnistajan on helppo tukeutua lähistöllä kulkevaan ulkoilureittiin. Matkaa lähtöön on 150 m, maali ja tulospalvelu ovat tapahtumakeskuksessa. Kartta on selkeyden vuoksi poikkeuksellisesti 1:5000 eli sentti kartalla on 50 m maastossa.
- 2 km radalla (taitotaso: aloittelija-erittäin helppo / vihreä-valkoinen) matkaa on juurkin 2.0 km ja rasteja 8. Kaikki rastit ovat ulkoilureitin läheisyydessä, lastenvaunujen kanssa voi kiertää neljä ensimmäistä rastia.
- 3.5 km radalla (helppo / keltainen) matkaa on 3.2 km ja rasteja 9. Rastit löytyvät ulkoilureitin ja polkujen lähistöltä, mutta jo osaava suunnistaja löytää hyviä oikaisuja.
Pidempien ratojen lähtöön on 800 m siirtymä pohjoiseen Punjonsuon ja kansallispuiston läheisyyteen. Käytössä on etämaali lähdön vieressä ja paluu samaa reittiä takaisin tapahtumakeskukseen. Muistathan kulkea tulospalvelun kautta!
5 km, 3V ja 4V radat sijoittuvat Punjonsuon ja Ruuhijärven väliselle suo- ja avokallioalueelle. Pisimmät 7 ja 9 km suuntaavat vielä pohjoisemmaksi ja kiertävät Ruuhijärven. Näille radoille on tarjolla myös 1:15 000 mittakaavan kartat tulevaan SM pitkään matkaan treenaaville.
Rasteja on lähekkäin! Varmista, että suunnistat oikealle maastokohteelle.

- 5 km rata (4.8 km, 10 rastia, taitotaso: keskitaso / punainen, kartta 1:7500, A4): maasto vaatii huolellista kartanlukua ja havainnointia, rastien lähistöllä hyvin tunnistettavia maastokohteita.
- 3V (3.5 km, 10 rastia, haastava / sininen, kartta 1:7500, A4): vaativaa keskimatkan suunnistusta nopeakulkuisessa maastossa, lyhyet rastivälit.
- 4V (4.8 km, 14 rastia, haastava / sininen, kartta 1:7500, A4): hieman pidempiä rastivälijä, enemmän reitinvalintaa ja korkeuseroa kuin 3V.
- 7 km rata (7.3 km, 10 rastia, haastava / musta, kartta 1:10000 ja 1:15000, A4): nautinnollista pitkän matkan taivalta upeissa maastoissa, pisin rastiväli 1.4km vaatii hyvän suunnitelman ja toteutuksen.
- 9 km rata (9.2 km, 18 rastia, haastava / musta, kartta 1:10000 ja 1:15000, A4): pitkän ja keskimatkan yhdistelmä, pitkä rastiväli sama kuin 7 km mutta lisänä lyhyitä, tarkkuutta vaativia rastivälejä, enemmän korkeuseroa.
Analyysi
Iltarastien vakiokäytännön mukaisesti myös Solvalla-Ruuhijärven radoista löytyy Liveloxit. Lataa tai piirrä oma jälkesi niin Iltarastikokemuksesi täydentyy vielä jälkipelillä.
Ratamestareiden pohdintaa ratasuunnittelusta sekä suunnistajien reitinvalinnoista ja rastinotosta on tulossa tänne tapahtuman jälkeen.

Teksti: Matti Kaasalainen, kuvat: Saku Saarimaa
Tervetuloa Yhteislähtöön, Helsingin Suunnistajien aikuisten harrasteryhmään, jos kaipaat mukavaa treeniseuraa ja hyviä harjoituksia.
Viikoittaiset ohjatut treenit ovat Yhteislähdön harjoitusten “selkäranka”. Viikkotreenit on tarkoitettu koko ryhmälle osaamis- ja kuntotasosta riippumatta. Treenin voi aina sovittaa omaan tasoon lyhentämällä tai tavoitetta nostamalla.
Suunnistusharjoituksen ohella treenit ovat tärkeä ryhmän kohtaamispaikka ja tilaisuus sparrata omaa osaamista yhdessä kokeneempien kanssa.
