Yhteislähtö vuosikertomus 2023

Tämä artikkeli on läpileikkaus Yhteislähdön toiminnasta 2023. Ryhmän jäsenten omakohtaisia kokemuksia löytyy artikkelista Yhteislähtö: 24 tarinaa vuodelta 2023. Molemmat koosteet kertovat ryhmän vahvasta yhteishengestä, vertaistuesta sekä halusta yhteisiin suunnistuselämyksiin.

Vahvaa kasvua

Helsingin Suunnistajien aikuisten harrasteryhmä Yhteislähdön kasvu jatkuu vahvana. Jäseniä oli vuoden 2023 alussa 71 ja vuoden päättyessä jäsenmäärä oli jo 97 (nyt alkuvuodesta 2024 jo yli 100). Ryhmän ikähaitari on 20 – 60+, jäsenistä 60% on naisia.

Yhteislähtöön liittyi vuoden aikana 45 uutta jäsentä, joista suuri osa oli myös uusia jäseniä seuralle. Yhteislähdön tutorit opastavat ja ohjaavat tulokkaita mukaan ryhmän toimintaan. Luonnollisesti vaihtuvuutta on myös toiseen suuntaan: perhe, muutto, työkiireet ja elämäntilanteiden muutokset saattavat rajoittaa aktiivista suunnistusharrastusta.

Vakiintunutta toimintaa

Yhteislähtö perustettiin syksyllä 2021 ja toiminta kolmantena vuonna oli jo hyvin vakiintunutta. Yhteislähdön vuoden 2023 kalenterista löytyi yhteensä 125 treeniä ja tapahtumaa joihin osallistumisia oli yhteensä mahtavat 2026 kertaa.

Ohjatut harjoitukset viikoittain (41 kertaa, 849 osallistujaa) kiertävät vuoropäivin ma-ti-ke-to. Viikkotreenit on tarkoitettu kaikille jäsenille ja harjoituksia voi aina lyhentää oman kunnon, taidon tai päivän fiiliksen mukaan. Alkuvuosi on sprinttipainotteinen ja lumen väistyessä siirrymme metsätreeneihin. Syksyllä taas iltojen pimetessä harjoitellaan yösuunnistusta ja kausi jatkuu aina lumen tuloon asti.

Lisäharjoitukset (40 / 503) täydentävät treenejä ja lisäävät Yhteislähdön suunnistustarjottimen valikoimaa. Suunnistuksen perusteet kertaus ja Yösuunnistuksen alkeet sekä juoksu- ja voimatreenit ovat ohjattuja lisäharjoituksia. Myös Sprintticupit, yösuunnistukset, tekniikkaharjoitukset, kuntopiirit ja talvikauden hallijuoksut ovat osa lisäharjoitusten valikoimaa.

Leirit, kisat, viestit ja juhlat (44 / 674) ovat myös osa ryhmän toimintaa. Ryhmän suurin yksittäinen tapahtuma oli syyskauden avaus Luukin Halkolammella, jonne osallistui 49 yhteislähtöläistä. Metsäkauden avaus keväällä, Jukola-kaatajaiset ennen kesää sekä pikkujoulut kauden lopuksi ovat muut Yhteislähdön vuotta rytmittävät juhlatapahtumat.

Leirejä ja Jukolan juhlaa

Ahvenanmaan pääsiäisleiri avasi Yhteislähdön kevään jo toistamiseen. Tällä kertaa edellisen viikon lumisateet hidastivat kevään tuloa ja suuri osa maastosta oli hyvinkin lumista. Leiri tarjosi 25 osallistujalle hienoja harjoituksia, hyvää seuraa sekä Stallhagenin maittavia pääsiäisruokia.

Jukola on suunnistusjuhlaa myös Yhteislähdössä ja valmistautuminen suurviestiin rytmittää vuotta. Porvoo-Jukolan pohjatyö käynnistyi jo syksyllä 2022 ja toukokuussa 2023 pidettiin Porvoon viikonloppuleiri viimeistelyn merkeissä 30 jäsenen voimin kiertäen Holkenin, Virvikin ja Noriken harjoitusmaastoja.

Porvoo-Jukolaan osallistui kaikkiaan 44 yhteislähtöläistä sekä HS seurajoukkueissa että omien kaveriporukoiden Venla- ja Jukola-kokoonpanoissa. Yhteislähdöstä koottu “ykkösjoukkue” kulki hyvää vauhtia virheittä ja sijoittui Jukolassa sijalle 313.

Valmistautuminen vuoden 2024 Lakia-Jukolaan oli käynnistynyt jo aikaisemmin keväällä ennakkoilmoittautumisilla syyskuun harjoitusleirille Kauhavalla. Leiri toteutettiin yhdessä seuran valmennusurheilijoiden kanssa ja mukana oli 34 osallistujaa Yhteislähdöstä. Pitkä viikonloppu suunnistettiin laakeissa ja yllättävänkin pienipiirteisissä suo- ja avokalliomaastoissa. Leirin kruunasi osallistuminen Viestiliigan finaaliin, jossa Simpsiönvuoren taika sotki kokeneempienkin harrastajien suuntavaiston.

Viestejä, kisoja ja reissuja

Yhteislähtö osallistui jälleen seuran järjestämään Firmaliigaan kolmella joukkueella nyt B-, D- ja E-lohkoissa. Joukkueessa on neljä juoksijaa ja kokoonpano voi vaihtua. Yhteislähdöstä lähes puolet (39) otti osaa Firmaliigaan joukkueissa tai kuntoilijana. Kevään kovat tulokset B-lohkossa toinen ja D-lohkossa kolmas toivat A- ja C-lohkonousut syksyn kisoihin. Syksyn lopputuloksissa Yhteislähdön joukkueet olivat A 14., C 3. ja E 7. Kussakin lohkossa on noin 20 joukkuetta.

Viestikilpailut ovat uudessa nosteessa ja myös Yhteislähdön joukkuehenki on tuonut uusia osallistujia niin kunto- kuin kisaviesteihin. Halikko-viesti on 15-henkisillä seurajoukkueilla juostava suunnistuskauden päätöstapahtuma lokakuussa. Tällä kertaa Yhteislähtö osallistui kahdella joukkueella viestin kuntosarjaan. Myös AM- ja SM- sekä FinnSpring-viesteissä saimme useita joukkueita viivalle.

Yhteislähdössä on kasvavaa kiinnostusta myös kisaharrastukseen. Vuoden aikana ensimmäistä kertaa kilpailulisenssin lunasti kymmenkunta ryhmän jäsentä ja tällä hetkellä Yhteislähdössä on 31 lisenssinhaltijaa. Suurimmalla osalla tulostavoitetta tärkeämpiä ovat uudet maastot, laadukkaat radat ja järjestelyt sekä “urheilujuhlan tuntu” varsinkin suuremmissa tapahtumissa.

Yhteislähdöstä osallistuttiin porukalla yhteensä 21 kisaan 261 osallistujan voimin. Mm nämä todettiin laadukkaiksi tapahtumiksi: Viking Line rastit, Ankkurirastit, FinnSpring, Billnäsin keskimatka, Prisma-rastit, Karjaa-rastit, Peikkorastit, Pihkarastit, Jyry-Rastit. Metsäkisojen lisäksi juostiin kisasprintit mm. eSprint, Tuplasprintti, EspooSprintti sekä tietysti SM-sprintti Lahdessa.

Lisäksi osallistuttiin aluemestaruus- eli AM-kilpailuihin (keskimatka, pitkä matka, yö, viesti), jotka ovat myös helppo tapa tutustua suunnistuskisaan koska lisenssiä ei tarvita, seuran jäsenyys riittää. Aktiivisimmat kiersivät tietysti myös kaikki SM-kisat. Yhteislähdöstä oli iso joukko mukana myös Lapland O Weekillä, Jämin suunnistusmaratonilla sekä syksyn seuraviestissä 25mannassa Ruotsissa.

Seuratoimintaa ja budjetointia

Yhteislähtö järjestää toimintansa itsenäisesti. Ohjaajien lisäksi aktiivijäsenet eli Yhteislähdön kummit organisoivat ryhmän toimintaa. Suuri joukko jäseniä on ilmoittautunut mukaan Yhteislähdön Voimavarapankkiin ja he osallistuvat yhteisiin talkoisiin ryhmän toiminnan tukena. Apuohjaajat hoitavat treeneihin liittyviä tukitehtäviä eli puuhia. Lisäksi osa jäsenistä on ottanut hoidettavakseen pestin eli hieman isomman panoksen esimerkiksi tuutorina, leiri- tai viestintävastaavana. Ryhmä ei käytä seuran palkattuja toimihenkilöitä.

Yhteislähdön perustoiminta rahoitetaan ryhmämaksulla, joka on 70€ per kevät/syyskausi (6kk). 2023 ryhmämaksun tuotto oli 11 200€. Suurimmat kulut ovat ohjaajan palkkio, muiden järjestämien tapahtumien osanottomaksut sekä karttojen painokulut. Leirit ovat omakustanteisia eli leirikulut veloitetaan suoraan osallistujilta. Vuonna 2023 leirimaksut olivat yhteensä 20 000€.

Yhteislähtö myös tukee vahvasti Helsingin Suunnistajien muuta seuratoimintaa. Vuoden 2023 aikana ryhmän jäsenet ahkeroivat 13 Iltarastit-ratamestarivuoroa ja yli 200 muuta toimitsijavuoroa sekä Livelox-reittipalvelun toteutuksen seuran kisa- ja kuntotapahtumiin. Yhteislähdön kasvun kautta seura sai myös 32 uutta jäsentä.