Iltarastit Kivikossa 2.5.2011, ratamestarin mietteitä

Ratamestari Rolf Eklund: Vapun jälkeen on Iltarasteilla 2.5. vuorossa Kivikko, joka on haasteellinen sekä suunnistajille että ratamestarille. Kapealla teiden ja rakennusten rajaamalla alueella on ulkoiluteiden verkosto, suunnaton määrä polkuja, runsaasti pienipiirteistä avokalliota, juoksuhautoja ja puistomainen alue täyttömäkineen.

Alueella on syksyn ja kevään aikana suoritettu metsänhoidollisia toimenpiteitä, puita on kaadettu maltillisesti lähinnä ulkoiluteiden läheisyydestä. Kaadettuja puita on vielä jonkun verran korjaamatta. Merkitty mallikarttoihin. 

Lumilautailumäki on syksyn aikana saanut ympärilleen korkean aidan, merkitty mallikarttoihin. 

Lyhyimmät radat ovat luonnollisesti helppoja ja tehty vähemmän suunnistaneille. 

1,5 km  Helppo ulkoilutie- ja polkureitti, radan voi mennä läpi rattaita työntäen. 

3 km Helpohko, polkuja ja selviä uria mahdollista käyttää, osaava pystyy reitinvalinnoilla oikomaan isoimmat mutkat. 

4 km  Edellisiä hieman vaativampi, suunnistustaidosta on selvästi hyötyä. Muutamalla välillä juoksuhautoja – varovaisuutta. 

5 km  Radan alku- ja loppuosa helppoa, mutta muuten on pyritty siihen, että ulkoiluteitä joutuu käyttämään mahdollisimman vähän. Rasteja on runsaasti ja rastivälit ovat lyhyitä, reittivaihtoehtoja kannattanee kumminkin joillain väleillä miettiä. 

6 ja 7 km Runsasrastisten ratojen alku- ja loppuosa helppoa kuten muillakin radoilla. Rastipisteet ovat molemmilla radoilla samat, mutta järjestys eri. Tämä tekee seiskasta hieman vaativamman. Ulkoiluteitä ei juuri joudu käyttämään alkua ja loppua lukuunottamatta. 

Tämänkertaisen ratamestarin voidaan sanoa olevan Kivikon "veteraaneja". Alueella käytiin 60-luvun lopulla taisteluja kuviteltua vihollista vastaan. Yöpyminen tapahtui luonnollisesti teltoissa. Vihollisen ankarat hyökkäykset torjuttiin, ampumatarvikkeita säästäen, huutamalla "LAUKAUS". Silloinen taistelualue on lähes kokonaan rakennettu täyteen, joitain suurella vaivalla kaivettuja poteroita on kumminkin säästynyt. 

Tervetuloa 

Rolf Eklund, ratamestari