1. Vuoden keskeiset asiat

Vuosi 2019 oli Helsingin Suunnistajat ry:n 76. toimintavuosi. Vuoden aluksi seuran varustetoimittajaksi vaihtui Noname. Alkuvuodesta HS:lle myönnettiin Olympiakomitean huippu-urheilun Tähtiseurastatus ja tämän toiminnan vahvistamiseksi edelleen seuran osa-aikaiseksi tähtiseuravalmenjaksi palkattiin lokakuussa Jani Lakanen. Joulukuussa seuralle myönnettiin myös lasten ja nuorten toiminnan Tähtiseurastatus. Valmennuksen huippuhetkiä oli myös miesten SM-viestimestaruus syyskuussa.

Vuoden merkittävin suunnistustapahtuma oli maailmancupin osakilpailun järjestäminen. Maastokilpailut Tervalammella onnistuivat hienosti ja sprinttiviesti Senaatintorilla oli tunnelmaltaankin hieno tapahtuma. Suomen Suunnistusliitto palkitsi HS:n vuoden 2019 suunnistuksen PR tapahtuman järjestämisestä helmikuussa 2020.

Iltarastit jatkoivat seuran tunnetuimpana tuotteena. Vuoden mittaan seura järjesti 48 kuntosuunnistutapahtumaa, joiden myötä myytiin yli 24 000 karttaa.

Seura palkkasi syksyllä toiminnanjohtajaksi Anu Pikkaraisen. Toiminnanjohtajan työlle asetettiin tavoitteiksi, että hänen työnsä tuloksena pitää saada lisää talkoolaisia mukaan seuran toimintaan ja TJ:n tulee keventää isoa vastuuta kantavien vapaaehtoistoimijoiden kuormaa.

Seuran missio ja arvot päivitettiin syksyllä 2019. Missioksi valittiin sääntöjen 2 pykälän osa “Seuran tarkoitus on toimia kilpa- ja harrastesuunnistuksen herättämiseksi, ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.” Seuran arvot ovat harrastamme yhdessä, meihin voi luottaa ja pyrimme avoimuuteen.

2. Jäsenistö

Vuoden lopussa seurassa oli 790 jäsentä. Jäsenmäärän kehitys näkyy oheisessa taulukossa. Vuonna 2019 seurassa oli rankilistan mukaan 276 kilpailulisenssin hankkinutta suunnistajaa, joista 82 oli nuoria.

Jäsenistön ikäjakauma viideltä viimeiseltä vuodelta

2019 2018 2017 2016 2015
Naiset (D20-D60) 209 190 201 227 222
Naiset (D65-) 34 34  38
Miehet (H20-H60) 261 258 268 396 388
Miehet (H65-) 106 107  111
Tytöt (D14-D18) 40 39 56 129 108
Tytöt (-D12) 45 46  88
Pojat (D14-H18) 40 33 63 158 131
Pojat (-D12) 51 68  109
Yhteensä 790 775 935 910 849

Seuran sisäistä tiedottamista varten on käytössä verkkopohjainen jäsenpalvelu, joka toteutetaan myClub-ohjelmiston avulla. Jäsenpalvelu sisältää jäsenrekisterin ja sen kautta hoidettiin jäsenille kohdennettu viestintä, esimerkiksi seuran kokouksista ja eri ryhmien harjoituksista. Myös seuran kotisivuilla www.helsinginsuunnistajat.fi on jäsenille tarkoitettua pysyvää tietoa.

Kevätvuosikokous pidettiin 2.4.2019 Pirkkolan kokoushuoneessa ja syysvuosikokous 12.11.2019 Pirkkolan kokoushuoneessa. Vuoden HS:läiseksi valittiin Markku Arjamaa.

3. Toimihenkilöt

Hallitus: Jorma Erkkilä, Petra Erola, Heli Koivistoinen,  Jouko Lahtinen (pj), Pekka Lammi (sihteeri), Synnöve Miettinen, Kalle Rantala, Henrik Tala (vpj), Pekka Väisänen. Hallitus kokoontui vuoden aikana yhdeksän kertaa.

Kuntosuunnistusjaosto: Markku Arjamaa, Jorma Erkkilä, Matti Kaasalainen, Ville Lampinen, Jyrki Louhi, Tapani Mikkola, Sohvi Rajamäki, Hilleriikka Vaho (pj.)

Kilpailujaosto: Hannu Koskinen, Hannu Lammi, Raino Lampinen, Pauliina Lankinen, Markku Sormunen, Henrik Tala, Pekka Väisänen (pj)

Nuorisojaosto:  Teemu Heikkilä, Heli Koivistoinen (pj), Kimmo Kärkkäinen,  Elina Roschier, Minna Ryyppö, Riku Sauso, Jarno Siivola

Valkoinen jaosto: Sari Kallela, Riikka Otsamo (pj), Marko Rajala, Leena Salmenkylä-Mattila, Henrik Tala

Sininen jaosto: Matti Heikkilä, Kalle Rantala, Henrik Tala (pj), Pekka Väisänen

Talousjaosto: Markku BrummerPetra Erola (pj), Ilkka Nurminen

Viestintäjaosto: Mikko Laakso, Markku Sormunen (pj)

Vuoden 2019 toiminnantarkastajat: Aarto Hirvi ja  Olli Turakainen

• toiminnanjohtaja Anu Pikkarainen
  • tähtiseuravalmentaja Jani Lakanen
  • bussimatkavastaava Mikko Miettinen
  • Jukola-joukkueiden kokoaja Ilkka Malmi
  • jäsenkirjuri Ilkka Nurminen
  • kartoitus Hannu Lammi
  • karttojen myynti Synnöve Miettinen
  • kilpailuilmoittaja Ilkka Nurminen
  • koulusuunnistukset Reimo Uljas
  • taloudenhoitaja Ilkka Nurminen
  • varustekoordinaattori Synnöve Miettinen
  • yhteistyösopimukset Markku Brummer
  • Viestivalitsijat
    • H/D16-21 Valkoinen ja Sininen jaosto
    • H/D10-14 Nuorisojaosto
    • DR2 Annamari Vierikko, Heidi Salonen
    • HR2 Kari Salonen, Jouni Savelainen

4. Edustus

Seuran jäsenistä ovat muissa suunnistuksen järjestötehtävissä olleet mukana Timo Kokko (SSL tapahtumaryhmä), Tuomo Markelin (SSL Tarkkuussuunnistuksen kehittämisryhmä), Pekka Nikulainen (SSL huippusuunnistusryhmä), Tuomas Ojanen (Urheilun oikeusturvalautakunta), Teijo Oksanen (jukolan viestin johtoryhmä), Hilkka Salmenkylä (IOF lääketieteellinen komitea, Suunnistussäätiön hallitus, Urheilun oikeusturvalautakunta), Reimo Uljas (SSL liittovaltuusto, Suunnistava Uusimaa / varapuheenjohtaja & talous) ja Pekka Väisänen, (Suunnistava Uusimaa / valmennus).

Lisäksi Mikko Salonen on Olympiakomitean toimitusjohtaja, Pekka Nikulainen Olympiakomitean Lisää liikettä -yksikön johtaja, Kalle Rantala maajoukkueen leirivalmentaja.

5. Saavutukset

MM-kisat Keskimatka

• 25. Topi Syrjäläinen
  • 37. Anton Salmenkylä, USA

Maailmancup

Helsinki-Vihti

• 104. Anton Salmenkylä USA

Takaa-ajo

• 86. Anton Salmenkylä USA

Sprinttiviesti

• 19. Finland 3 (Joukkueessa seuran jäseniä Otto Kaario ja Topi Syrjäläinen)

Sveitsi

• W75 9. Tuulikki Karvinen
  • M70 9. Jouni Savelainen

SM-sprinttiviesti

• HD21 6. Noora Hyyrynen, Olli Ojanaho, Topi Syrjäläinen, Elina Lammi, 9. Anniina Suhonen, Otto Kaario, Tuomas Heikkilä, Milla Mattila
  • HD40 10. Johanna Kiiski, Tuomas Tala, Mikko Laine

• H45 7. Mikko Salonen, Ilkka Nurminen, Kari Salo
  • D45 5. Minna Ryyppö, Heidi Salonen, Päivi Malmi
  • D55 6. Pauliina Lankinen, Kirsi Hakomäki, Riikka Otsamo
  • H70 2. Åge Liljeström, Jouni Savelainen, Heimo Pulkkinen, 7. Veli-Matti Kyckling, Antti Mustranta, Jouko Koivula
  • D70 3. Sirpa Koivula, Tytti Torp, Tuulikki Karvinen

• Venlat paras joukkue sijalla 71. yhteensä 26 joukkuetta
  • Jukola paras joukkue sijalla 18. yhteensä 17 joukkuetta
  • Nuorten Jukola paras joukkue sijalla 14., yhteensä 5 joukkuetta
  • U10Mila HD18 sija 16., D18 sija 9., HD12 sija 18.

• 25-manna HS1 sija 12
  • Halikko-viesti HS1 sija 2

6. Valmennustoiminta

Sininen jaosto

Sinisen jaoston tehtävänä oli tukea aikuisikäisten maajoukkueurheilijoiden sekä sitä tasoa tavoitteleminen urheilijoiden sekä nuorten maajoukkueurheilijoiden kehittymistä kohti kansainvälistä huippua.

Huippuvalmennustoiminnassa vuosi oli syyskuulle saakka yhtä lailla laiha kuin edellinenkin. Maailmancupin järjestelyt veivät erityisen suuren osan juuri seuran huippusuunnistuksen resursseista, mikä näkyi toiminnassa ja panostuksessa. Valmentajista Pekka Väisänen oli koko maailmancupin johtaja, Henrik Tala sprinttiviestin kilpailunjohtaja ja pitkään pääsihteerin sijainen ja Atte Lahtinen sprinttiviestin ratamestari-kartantekijä ja muutenkin keskeisessä roolissa järjestelyissä.

Käytännössä ainoa huippusuunnistusta tukeva harjoitus Matti Heikkilän pääosin vetämä talvikauden tiistainen vetoharjoitus liikuntamyllyssä. Lisäksi kevällä järjestettiin kaksi maailmancupiin valmistautumista tukenutta suunnistusharjoitusta, joista tosin vain ensimmäiseen tuli merkittävä osanotto. Leirejä ei talvi- ja kevätkaudella järjestetty.

Laiha oli myös HS:n urheilijoiden panos kotimaailmancupin metsämatkoilla, joilla ei lopulta kisannut yhtään omaa urheilijaa, kun ainoana joukkueeseen valittu Olli Ojanaho ei vamman takia startannut lainkaan. Sprinttiviestissä Senaatintorilla Suomen joukkueissa juoksivat Otto Kaario ja Topi Syrjäläinen.

Edellisvuoden tapaan urheilijoita kannustettiin keskinäiseen sparraamiseen ja yhteisharjoitteluun. Siinä saatiin muutamia onnistumisia, parhaiten jälleen Arttu Syrjäläisen suunnittelemalla ja koordinoimalla suunnistusleirillä Mardidissa maaliskuussa 2019.

Myös tukitoimintojen kohdalla toiveet kehityksestä jäivät toteutumatta. Uusien sponsorien hankinta jäi maailmancupin kumppanihankinnan varjossa tekemättä, eikä Mehiläisen kanssa toteutettu jäsenten aktivomiskampanja tuottanut tuloksia. Viestinnässä vuoden 2018 edistyksen jälkeen mentiin taas takapakkia, kun Markku Sormusen aika meni maailmancupin viestintään.

Merkittävänä edistysaskeleena voidaan pitää sitä, että tähtiseurastatuksen ansiosta seura sai muiden huippu-urheilun tähtiseurojen (TP, EsSu) kanssa edustuksen Suunnistusliiton huippusuunnistusryhmään. Sen ansiosta yhteistyö ja tiedonvaihto liiton valmennustoiminnan kanssa parani huomattavasti. Yksi konkreettinen vaikutus oli vuosikalenterin rakentamiseen liittynyt tiedonvaihto. Yhteistyön ansiosta seuran ja liiton kalenterit kaudelle 2020 saatiin sovitettua yhteen jo alkusyksystä 2019, minkä seurauksena sinisten kalenteri valmistui hyvissä ajoin kauden alkua. Se antoi paljon aikaisempaa paremmat mahdollisuudet huippuvalmennustoimintaan uudelle kaudelle. Jatkossa sinisen toiminta painottaa lähes pelkästää leirejä, ja panostus arkitreenaukseen jää toissijaiseksi.

Tähtiseurastatukseen liittyi myös liiton tarjoama tähtiseuratuki, jonka seura käytti Jani Lakasen palkkaamiseen osa-aikaiseksi tähtiseuravalmentajaksi. Tavoitteena on tehostetulla leirivalmennuksella tukea seuran kärkisuunnistajia ottamaan viimeisiä askeleita kohti maailman kärkeä. Janin panoksella parannetaan leirien harjoitusten laatua sekä ohjataan leiritys paremmin kansainvälistä kisamenestystä palvelevaksi kokonaisuudeksi.

Janin kädenjälki näkyi jo syksyllä, kun aloitettiin jo kesällä suunniteltu innovaatio, kotileirit. Ohjelma saatiin aiempia leirejä tasapainoisemmaksi niin, että yhden viikonlopun leiriin tuli jopa neljä kehittävää harjoitusta. Kotileirit on suunnattu nimenomaan sinisten urheilijoiden tavoitteiden mukaisiksi, joskin harjoituksiin ovat tervetulleita kaikki urheilijat.

Sinisen ryhmän urheilijoita olivat:

• Ollipekka Heikkilä, valmentajana Kirsi Valasti
  • Tuomas Heikkilä , valmentajana Matti Heikkilä (HS)
  • Einari Heinaro, valmentajana Seppo Väli-Klemelä
  • Otto Kaario (Team Kisakallio), valmentajana Ari Nummela
  • Veli Kangas, valmentajana Matti Heikkilä (HS)
  • Olli Ojanaho (aikuisten maajoukkue), valmentajana Mikko Ojanaho ja Torsten Smedslund
  • Pihla Otsamo
  • Topi Raitanen, valmentajana Janne Ukonmaanaho
  • Anton Salmenkylä
  • Arttu Syrjäläinen, valmentajana Jani Lakanen
  • Topi Syrjäläinen (Team Kisakallio), valmentajana Kalle Rantala (HS)

Valkoinen jaosto

Valkoisen jaoston tavoitteena oli tarjota laadukasta valmennusta ja auttaa urheilijoita etenemään omalla suunnistajan polullaan. Toiminnan piiriin kuului miesten ja naisten viestijoukkueissa menestyksekkäästi juosseita urheilijoita sekä vasta urheilijan elämään opettelevia nuoria, jotka haluavat kehittyä suunnistajina ja jotka tavoittelevat menestystä vasta tulevina vuosina.

Valkoisen jaoston toiminnassa korostuivat seuran yhteisten talvi- ja suunnistuskauden harjoitusten ja leirityksen koordinointi- ja valmennustehtävien lisäksi SM-kilpailujen, nuorten näyttökilpailun ja isojen viestien matkanjärjestely- ja valmennustehtävät. Vastuiden jakamisessa ei täysin onnistuttu, sillä käytännön järjestelytehtävät kuormittivat pitkälti samoja valmentajia eikä itse valmennukseen jäänyt tarpeeksi aikaa. Resurssipulaa pyrittiin helpottamaan esimerkiksi hyödyntämällä samoja harjoituksia eri ryhmille ryhmävalmentajien vastatessa tehtävien soveltamisesta kullekin ikä- ja taitotasolle sopivaksi.

Nuorten ryhmä toimi onnistuneesti yhteistyössä nuorisojaoston vanhimman ryhmän kanssa tarjoten nuorimmille (14 – 15-vuotiaat) mahdollisuuden osallistua sekä nuorisojaoston koordinoimaan toimintaan että vanhempien nuorten ja aikuisurheilijoiden valmennustoimintaan. Näin varmistettiin pitkään jo yhdessä toimineiden nuorten urheilijoiden yhteistoiminnan jatkuvuus ja siirtyminen joustavasti SM-ikäisten joukkoon. Nuorten ryhmä pyrittiin pitämään mahdollisimman avoimena, jotta se houkuttelisi aktiivisuudeltaan ja tasoltaan erilaisia nuoria ja edesauttaisi yksilöllisten suunnistajan polkujen löytymisen ja lajin parissa pysymisen.

18-sarjan nuorten arkiharjoittelu tapahtui pitkälti Mäkelänrinteen urheilulukion puitteissa ja henkilökohtaisten valmentajien seurannassa. Seuran valmennustoiminnan rooli korostui leirityksessä, suurviestien valmistautumisprosesseissa ja kilpailumatkojen järjestämisessä. Seurannan sekä luentojen ja keskustelujen kautta pyrittiin korostamaan urheilijan kokonaisvaltaisessa kehityksessä tärkeiden osa-alueiden kuten ravinnon, riittävän unen, terveenä harjoittelun ja kokonaisrasituksen merkitystä.

Miesten ryhmän valmentajina toimivat Henrik Tala ja Pekka Väisänen, naisten ryhmän Leena Salmenkylä-Mattila ja Jari Valtonen sekä nuorten ryhmän Riikka Otsamo ja Sari Kallela. Taitoharjoittelun koordinaatiosta vastasivat Henrik Tala, Hannu Lammi ja Riikka Otsamo.

Valmennusryhmäläiset osallistuivat toimitsijatehtäviin, joihin kuuluivat Iltarastien ja Firmaliigan ratamestaritehtävät ja emit-leimasinten nouto tapahtuman jälkeen. Lisäksi ryhmäläiset osallistuivat Maailmancupin kisoihin sekä Helsinki O-Gamesiin toimitsijoina.

Valmennusryhmille järjestettiin vuoden 2019 aikana yhteensä viisi viikonloppuleiriä Vierumäellä. Lisäksi n. 30 urheilijaa leireili helmikuussa Espanjan Madridissa. Vuoden 2020 aloitusleiri pidettiin lokakuussa Pajulahdessa.

Taitoharjoittelussa hyödynnettiin ensisijaisesti seurojen yhteistyönä toteutettua urheiluakatemian harjoitustarjontaa. Viikkosuunnistusharjoitukset, leirien suunnistusharjoitukset, karttavaellukset ja metsäjuoksuharjoitukset yhteen laskettuna HS:n valmennuksen järjestämiä suunnistusharjoituksia kertyi vuoden aikana noin 70.

Nuorisojaosto

Nuorisotoiminnan keskiössä ovat viikkoharjoitusten pitäminen, kannustaminen kilpailuihin osallistumiseen ja leirien järjestäminen. Harjoituksissa on neljä tasoryhmää, Perhe-ryhmä, Oravat, Ketut ja Sudet. Kullekin tasoryhmälle on tarjolla omalle tasolle sopiva harjoitus, mutta nuori voi valita minkä tahansa harjoituksen. Nuorisolle tärkeimmät kilpailut ovat Suunnistavan Uudenmaan sarjasuunnistuskilpailut, oravapolkukilpailut, Ungdomens Tiomila sekä Nuorisoviesti ja Oravatonni. Leirien osalta päätapahtuma on Leimaus-leiri. Seuran nuorisoleirit järjestetään pääasiassa Vierumäen maastoissa talvikaudella.

Nuorisotoiminnan kehittämisessä saavutettiin merkittävä virstanpylväs marraskuussa, kun Suomen suunnistusliitto arvioi seuran nuorisotoiminnan ja myönsi sille Tähtiseura-statuksen.

Harjoitukset

Suunnistusharjoituksia järjestettiin kevätkaudella 13 ja syyskaudella 26. Varsinaisten harjoitusten lisäksi järjestettiin syksyllä vielä hyvän suosion saavuttaneita yösuunnistusharjoituksia. Kauden aikana harjoitustoimintaan on osallistunut noin 90 nuorta. Keskimäärin kuhunkin harjoitukseen on osallistunut 20 suunnistajaa ja enimmillään osallistujia on ollut 30.

Alkeiskursseja järjestettiin kauden aikana kuusi kertaa. Jokaiseen kurssiin kuului neljä osallistumiskertaa. Osallistujamäärä / kurssi vaihteli 20 ja 60 lapsen välillä.

Talvikaudella on pidetty sählyvuoroja Maunulan urheiluhallissa sekä suunnistusharjoituksia yhdessä Espoon suunnan ja Pihkaniskojen kanssa.

Kilpailut ja leirit

Sarjasuunnistuksia järjestettiin kauden aikana 5 kertaa. HS järjesti kilpailun 23.5.2019 Kivikossa. Sarjasuunnistuksiin osallistui 65 HS:n lasta, joista 44 kävi vähintään kolmessa kilpailussa.

Leirejä järjestettiin vuoden 2019 aikana kolme kertaa Vierumäellä. Lisäksi pidettiin päiväleiri Pirkkolassa, jolla Kalle Rantala opasti sprinttisuunnistuksen niksejä. HS:n nuoret osallistuivat kesäkuussa valtakunnalliselle Leimausleirille Imatran kylpylällä 50 suunnistajan voimin.

Toukokuiseen Särkänniemi-suunnistukseen suunnattiin yhteisellä bussikuljetuksella. Kilpailuun osallistui yhteensä 36 suunnistajaa Helsingin Suunnistajista.

Ungdomens Tiomilan HD12-sarjaan osallistui HS:sta yksi joukkue, joka sijoittui sijalle 18. Kilpailu käytiin Ruotsissa Örbyssa.

Nuorten Jukola pidettiin elokuussa Turussa. Helsingin Suunnistajista viestiin osallistui viisi joukkuetta ykkösjoukkueen sijoittuessa yhdeksänneksi. Viestissä on osuuksia 12-18-vuotiaille.

Kauden lopulla lokakuussa Helsingin Suunnistajilla oli Turun Suunnistajien järjestämässä Nuorisoviestissä kolme joukkuetta sarjoissa HD12 ja HD16.

Helsingin Suunnistajien lapsia (RR-DH14) on osallistunut oravapolkukilpailuihin vuonna 2019 seuraavasti:

• AOV-viesti 15.5. (järj. Hiidenkiertäjät): 15 joukkuetta kahdessa eri sarjassa.
  • AOK henkilökohtainen kilpailu 21.5. (järj. Espoon Suunta) osallistui 44 lasta/nuorta.

7. Kuntosuunnistustapahtumat

Kaudella 2019 seuran järjesti 48 kuntosuunnistutapahtumaa, kirjattuja osallistujia oli yhteensä huikeat 22 085 (myytyjen karttojen määrä). Tämän lisäksi tapahtumien ulkopuolella myytiin yli 2 000 karttaa (tapahtumien jälkimyynti, kiintorastit). Aikuisten suunnistuskursseille osallistui yli 200 henkilöä.

Kuntosuunnistustapahtumia järjestettiin suunnitelman mukaisesti: 29 Iltarastit-tapahtumaa, 6 Firmaliiga-tapahtumaa, 5 Lähirastit-tapahtumaa, 4 Sprintticupin tapahtumaa, HOG-kilpailujen yhteydessä kahdet kuntosuunnistukset sekä uutuutena kauden päätteeksi Nuuksion Huurteinen, rogaining- ja pitkän matkan kuntosuunnistustapahtuma. Tämän lisäksi kaudella järjestettiin Maailmancupin sprinttiviestin yhteydessä maailman suurin yleisösprintti Senaatintorilla, 939 osallistujaa.

Iltarastien uudistus,1:7500 mittakaavan karttavaihtoehto 1,5 – 5 km radoilla, otettiin lämpimästi vastaan ja suuremman mittakaavan kartoilla oli hyvin kysyntää. Karttojen hahmottaminen voi olla vaikeaa lapsilla, ikänäköisillä ja suunnistusta aloittelevilla aikuisilla. Iltarastien osana järjestettiin vuodenajasta ja maastosta riippuen myös erilaisia erikoisempia suunnistuksia. Keskuspuiston maastoissa pidettiin jo aiemmilta vuosilta tuttuja taitotreenejä, ennen Jukolan viestiä pidempiä ratoja ja syksymmällä yörasteja.

Myöhään syksyllä uutena tehtiin “Jyrkin syyskiemura” Paloheinään, joka on suunnistuskarttaan viivapiirroksena merkitty reitti. Se kiertää ympäri Paloheinää polkuja pitkin isojen ulkoilureittien ulkopuolella. Reitin pituus oli noin 5-10 km ja karttoja myytiin Paloheinän majalla.

Firmaliiga lunasti jälleen paikkansa Suomen parhaana ja suurimpana suunnistuksen kuntokisasarjana. Mukana oli ennätykselliset 131 yritys- ja kaveriporukkaa, yhteensä 1 212 juoksijaa. Jokaisessa kisassa lähes 600 kisaajaa kirjattiin ja lähetettiin maastoon reilun tunnin aikana. Kauden kisoista jäi monelle mieleen mm. jyhkeät kalliomäet ja huomattavat korkeuserot erityisesti Snettansin ja Kattilajärven maastoissa. Firmaliigan syysfinaalin kisa- ja saunoituspaikka oli tällä kertaa Salmen ulkoilualue.

Kuntosuunnistustapahtumien järjestelypuolella kauden merkittävin uudistus oli itsepalveluautomaattien käyttöönotto sekä myynnissä että maalissa. Ennakkoon maksaneet (Saldo-sarjalippu, yrityspalvelu sekä HS jäsenet) pääsevät entistä sujuvammin metsään myynnin itsepalveluautomaatin kautta. Vastaavasti tulospalveluautomaatti maalin jälkeen kertoo ajan, sijoituksen sekä hyväksytyn suorituksen itsepalveluna. Itsepalveluautomaatit helpottavat myös toimitsijoiden kuormitusta.

Kauden toinen järjestelypuolen uudistus oli edullisempi hinnoittelu ennakkoon rekisteröityneille kävijöille. Uudistuksen seurauksena Express-rekisteröityjen suunnistajien määrä kasvoi 23% ja nyt jo 60% kaikista kävijöistä on ennakkoon rekisteröityneitä. Myös Saldo-sarjalipun suosio jatkoi kasvuaan ja sillä on jo yli 800 käyttäjää. Ennakkoon maksaneita on yhteensä jo 37% Iltarastien kävijöistä. Kaudella otettiin käyttöön myös MobilePay-mobiilimaksut, jolla helpotetaan maksamista ja vähennetään käteisen rahan käsittelyä. Maksutapojen valikoimaa hämmensi yritysten liikuntaetujen murrosvaihe, kun vanhat paperiset liikuntasetelit korvautuvat nopeassa tahdissa palveluntarjoajien erilaisilla ja vielä kehitysvaiheessa olevilla mobiili- ja verkkomaksuilla. Monenlaiset maksuvälineet aiheuttavat haastetta maksuja vastaanottavien tai tarkastavien toimitsijoiden ohjeistuksessa. Toisaalta sekä ennakko- että mobiilimaksut vähentävät paikan päällä tapahtuvaa käteisen rahan käsittelyä ja sujuvoittavat toimintaa.

Autojen suurta määrää voidaan pitää tapahtumien pullonkaulana ja se asettaa rajoituksia tapahtumien sijoitteluun kartalle ja kalenterille. Esimerkiksi Firmaliigan tapahtumia ei ole mainostettu enää kuntosuunnistajille juuri tämän takia. Pysäköinnin ohjaus vaatii edelleen myös määrällisesti eniten toimitsijatyövoimaa.

Kuntosuunnistuksen tapahtumien ja palveluiden järjestämiseen tarvittavien toimitsijoiden löytäminen ja aktivoiminen mukaan toimintaan on jatkuvasti vaikeutunut. Kaudella 2019 toimitsijoita oli vain 212 (259 vuonna 2018, 314 vuonna 2017, 385 vuonna 2016). Maailmancupin tapahtumiin kesäkuussa tarvittiin merkittävä määrä talkootyöläisiä ja se verotti osaltaan kuntosuunnistuksen toimitsijamäärää. Seuraus oli väistämättä tehtävien keskittyminen: Esimerkiksi neljä ahkerinta olivat mukana lähes kaikissa tapahtumissa ja 22 henkilöä teki vähintään viisi toimitsijavuoroa. Toimitsijapulaa pyrittiin helpottamaan lyhentämällä toimitsijoiden työvuoroa alkamaan klo 16 sekä supistamalla esimerkiksi pysäköinnin ohjaajien määrää selkeissä tapahtumapaikoissa. Toimitsijoiden tehtäviä helpotetaan ja yksinkertaistetaan myös kehittämällä tapahtumien kävijähallinta-, maksu- ja tulospalvelujärjestelmiä. Toimitsijaksi kuntosuunnistuksen tapahtumiin ilmoittaudutaan sujuvasti jäsenpalvelun vakiintuneilla toiminnoilla. Kuntosuunnistusjaoston toivomaa ratkaisua toimitsijavuorojen tasaisempaan jakautumiseen seuran velvoittamana ei ole saatu aikaiseksi. Sen sijaan jaosto päätti lisätä porkkanaa, eli mahdollisuutta osallistua jaoston tarjoamaan toimintaan jäsenille, jotka tekevät vähintään kaksi toimitsijavuoroa Iltarastien tai Firmaliigan tapahtumissa. Kauden 2019 aikana uutta toimintaa ei saatu vielä käyntiin vaan kaikki resurssit jouduttiin käyttämään ulkoisten tapahtumien ja palvelujen järjestämiseen.

Vaikka Iltarastijaoston toiminnalla on erittäin suuri vaikutus seuran talouteen, kuntosuunnistuksen merkitys ei rajoitu pelkästään seuran varainhankintaan, vaan sillä on myös oma arvonsa seuran jäsenten ja Iltarastien sekä Firmaliigan asiakkaiden fyysisen ja henkisen terveyden, kunnon ja työkyvyn edistämisessä. Iltarastien toimitsija on työpanoksellaan mahdollistamassa edullisen harrastamisen jokaiselle suunnistuksesta kiinnostuneelle. Jos samantasoisia tapahtumia järjestettäisiin ilman talkoopanosta, niiden kustannukset karkaisivat tavoittamattomiin. Iltarastien toimitsijavuoroilla on myös oma merkityksensä seuran jäsenten tutustumisessa toisiinsa, ja tätä kautta seurahengen edistämisessä. Näitä asioita halutaan jatkossa entistä enemmän korostaa ja sitä ajatellen kuntosuunnistajille ryhdyttiin ideoimaan toimintaa perinteisten Iltarastien ja Firmaliigan järjestämisen lisäksi. Ajatuksena on tehdä seuraan kuulumisesta entistä houkuttelevampaa myös aikuisille suunnistusharrastusta aloitteleville tai aktiivista seuratoimintaa kaipaaville henkilöille. Tämän muutoksen kuvaamiseksi Iltarastijaoston nimi muutettiin vuoden 2019 alusta Kuntosuunnistusjaostoksi.

Iltarastien keskusorganisaatiossa ratamestarien opastuksessa ja ratojen työstämisessä jatkettiin ratavalvojien ryhmän toimintaa. Ratavalvojat ohjaavat ja neuvovat ratamestareita, tarkastavat suunnitelmat ja tarvittaessa jopa muokkaavat radat lopulliseen muotoonsa. Ratavalvojien vastuulla on ennen kaikkea tarkastaa, että radat noudattavat Iltarastien/Firmaliigan ohjeistusta sekä kussakin tapahtumapaikassa voimassaolevia erityisehtoja ja määräyksiä. Maastot ja tapahtumapaikat on jaettu ratavalvojien kesken niin, että jokaisella on oma vastuumaastonsa, jonka olosuhteet ja rajoitukset he tuntevat. Näin saadaan myös jatkuvuutta maanomistajien ja muiden osallisten kanssa sovittujen erityisehtojen noudattamiseen ja tarvittaessa uudelleenneuvottelemiseen. Ratavalvojina vuonna 2019 toimivat Mikko Laakso (Luukki Halkolampi ja Sorvalampi), Atte Lahtinen (Pirttimäki, Kattilajärvi, Salmi, Velskola), Ville Lampinen (Haukkalampi, Solvalla) ja Jyrki Louhi (Keskuspuisto ja “muut kaupunkimaastot”). Ville Lampinen toimi myös yhteyshenkilönä Metsähallituksen suuntaan kansallispuiston alueiden maastonkäyttölupien osalta.

Naisten suunnistuskoulu ja Jukola-Venlakoulu säilyttivät suosionsa. Aikuisten suunnistuskurssien perään tuli kyselyjä vielä syksylläkin kun kausi oli jo päättymässä.

lltarastit ja Firmaliiga

• Iltarastitapahtumia: 29 (29 vuonna 2018)
  • Kävijämäärä: 15 574 (14 311 vuonna 2018)
  • Kävijäkeskiarvo: 537 (493 vuonna 2018)
  • Kevätkauden (ennen Jukolaa) kävijäkeskiarvo oli 658 (596 vuonna 2018) ja syyskauden kävijäkeskiarvo 463 (431 vuonna 2018).
  • Nuuksion tapahtumissa oli keskimäärin 537 kävijää ja keskuspuistossa 536
  • Firmaliigan 6 tapahtumassa oli yhteensä 3386 (3156 vuonna 2018) kävijää
  • Iltarastien ja Firmaliigan toimitsijatehtävissä kävi ratamestarit mukaan lukien 212 (259 2018, 314 vuonna 2017, 385 vuonna 2016) seuran jäsentä (kokonaisjäsenmäärä n. 800). He hoitivat yhteensä 560 (574 vuonna 2018) toimitsijavuoroa.
  • Toimitsijoista 107 hoiti yhden vuoron, 54 hoiti kaksi, 29 hoiti 3-4 vuoroa ja 22 jäsentä hoiti 5 tai useamman vuoron. Neljä ahkerinta kävi toimitsijatehtävissä yhteensä 115 kertaa.

Vastuuhenkilöt
Atte Lahtinen, Jorma Erkkilä, Erkki Miettinen, Reino Hotti, Leena Tuumi-Niemi, Topias Niemi, Olli Ojanaho, Jari Valtonen, Raino Lampinen, Katja Lahtinen, Topi Syrjäläinen, Karin Rantamäki, Anton Salmenkylä, Kalle Rantala, Mikko Laakso, Janne Heikkinen, Paavo Heinonen, David Farkas, Markku Arola, Ville Lampinen, Ville Mannonen, Veli Kangas, Tuomas Heikkilä, Otto Kaario, Riikka Otsamo, Jyrki Louhi, Ollipekka Heikkilä, Einari Heinaro, Mikko Salonen, Matias Salonen, Matti Kaasalainen, Milla Mattila, Noora Hyyrynen, Jyrki Louhi, Johannes Louhi, Atte Ikola, Kari Sane, Henrik Tala

Tapahtumapomoina toimivat:
Markku Arjamaa, Jorma Erkkilä, Tero Immonen, Pauliina Lankinen, Juha Muttilainen, Sohvi Rajamäki, Hilleriikka Vaho, Arsi Veikkolainen

• Tulostiimi: Matti Kaasalainen, Jyrki Louhi, Jarmo Laakso, Ville Lampinen, Anssi Raitanen
  • Emit-hakijat: valmennuksen urheilijat huoltajineen
  • Karttojen puhtaaksipiirto ja ratamestarien ohjaaminen: Hannu Lammi, Ville Lampinen, Mikko Laakso, Atte Lahtinen ja Jyrki Louhi
  • Iltarastit-vaunun kuljettaminen: Pekka Väisänen

• Jorma Erkkilä, jaoston edustus hallituksessa, tapahtumien toimitsijamiehitys ja emit-hakijat
  • Matti Kaasalainen: tulokset, tiedotus, sarjaliput ja muut erikoistuotteet, Firmaliiga
  • Ville Lampinen: radat, Metsähallituksen lupaehdot, tulokset ja reittihärvelit
  • Jyrki Louhi: taitotreeniradat, tulokset
  • Tapani Mikkola: Iltarastien myyntivaunun uudistusprojekti, lähtö- ja tulospalveluautomaatit
  • Sohvi Rajamäki: yrityssopimukset, sidosryhmät ja erikoistilaukset, tapahtumien toimitsijamiehitys ja emit-hakijat myClub-jäsenpalvelua hyödyntäen
  • Hilleriikka Vaho: luvat, kalenteri, asiakaskyselyt, jaoston pj.
  • Synnöve Miettinen: Jukola-koulu, naisten suunnistuskurssit, karttamyynti

• Kilpailujen yhteydessä järjestettiin kuntosuunnistus Helsinki O-Gamesin molempina päivinä Tervalammella, yhteensä 434 kävijää (357 kävijää vuonna 2018). Vastuuhenkilönä oli Matti Kaasalainen.
  • Sprintticup: Järjestimme keväällä 2019 4 tapahtumaa, 860 käyntiä (3 tapahtumaa/512 käyntiä vuonna 2018). Ratamestareina toimivat Hannu Lammi kahdesti sekä Kari Sane.
  • Jukola-kouluja järjestettiin yksi, vetäjinä Ollipekka Heikkilä, Einari Heinaro ja Synnöve Miettinen
  • Naisten suunnistuskursseja järjestettin 4, vetäjinä Maija Salmi, Jorma Erkkilä, Pirjo Pajarinen, Juha Leskinen, Sakari Heikkinen, Raila Rosenblad, Vuokko Rajamäki, Jouko ja Sirpa Koivula, Jouni Vartiainen, Erkki ja Synnöve Miettinen
  • Kiintorasteja ylläpidettiin Helsingin kaupungin ulkoilualueilla Luukissa, Pirttimäessä, Salmissa ja Solvallassa. Ratamestareina olivat Raino Lampinen, Jouni Savelainen, Åge Liljeström, Reino Hotti.
  • MoBo-ratoja ylläpidettiin Solvallaan Haltian ja Solvallan opiston tilauksesta sekä Oulunkylän yhteiskoulun tilaamana Oulunkylän liikuntapuistossa.

8. Kilpailujen järjestäminen

Suunnistuksen maailmancupin kolme osakilpailua sisältävä avauskierros kilpailtiin Suomessa 8.-11.6.2019. Vihdissä Tervalammen maastoissa käytiin keskimatkan ja takaa-ajokilpailu sekä HOG. Helsingin keskustassa Senaatintorilla juostiin 11.6 sprinttiviesti.

Kilpailut näytettiin suorina lähetyksinä YLE TV2 kanavalla. TV-lähetykset saivat erittäin laajan katsojakunnan, suurimpana sprinttiviesti, joka tavoittavuus oli 383 000 ja keskikatsojamäärä 171 000 katsojaa. Lähetys oli kanavalla viikon neljänneksi katsotuin.

Kilpailujen toimihenkilöt:

• tapahtuman johtaja Pekka Väisänen
  • pääsihteeri Pauliina Lankinen
  • WC (maastokisat) ja HOG kilpailun johtaja Pekka Väisänen
  • WC sprinttiviestin johtaja Henrik Tala
  • ratamestari ryhmän johtaja ja maastokisojen (WC) ratamestari Hannu Lammi
  • sprinttiviestin ratamestari Atte Lahtinen
  • HOG ratamestarit Janne Heikkinen ja Mikko Laakso
  • tulospalvelu tmi Kokkens
  • tv tuotanto Kruuva
  • IOF:n valvoja Göran Andersson
  • TA Hannu Pyy
  • HOG valvojana Ville Koponen
  • talkoolaisia osallistui la 8.6. ja su 9.6 205 henkeä ja ma 11.6 184 henkeä, yhteensä 250 eri ihmistä

Kilpailujen sponsorihankkijana toimi Mikko Vanni. Henrik Tala ja Pekka Väisänen hoitivat HS:n puolelta suurimman osan sponsori- ja muista kilpailuun liittyvistä neuvotteluista. Suurimmat ulkopuoliset tukijat olivat Helsingin kaupunki ja Vihdin kunta. Kisojen taloudellinen tulos oli plussan puolella, mutta ei suhteessa kisajärjestelyiden aiheuttamaan työmäärään.
Suunnistusliitto palkitsi helmikuussa 2020 Senaatintorin maailmancupin sprinttiviestin vuoden 2019 suunnistuksen PR tekona.

ISO KIITOS seuran talkoolaisille jotka mahdollistivat nämä mittavat kilpailujen järjestämisen.

9. Kartoitus

Vuonna 2019 on valmistunut kaikkiaan 12 karttaa: 8 sprinttikarttaa sekä 4 suunnistuskarttaa. Isoimmat kartoitustyöt olivat Maailmancupin kartat Tervalampi-Kattila-alueelta sekä Senaatintorin-Aleksanterinkadun alueelta. Maailmancupin vara- ja harjoitusmaastoiksi kartoitimme myös Munkkiniemen ja Jätkäsaaren alueet sekä Hietaniemen mallimaaston. Muita ajantasaistettu karttoja olivat Paloheinän, Halkolammen, Maunulan sekä Luukkaa-Sorvalammen suunnistuskartat sekä Mustikkamaa-Kalasataman, Länsi-Pasila-Laakson sprinttikartat.

Sprinttikartat:

• Länsi-Pasila-Laakso Helsinki 191707
  • Senaatintori- Helsinki 191728
  • Aleksanterinkatu Helsinki 191729
  • Munkkiniemi Helsinki 191758
  • Ruoholahti – Jätkäsaari Helsinki 191725
  • Hietaniemi Helsinki 191727
  • Mustikkamaa-Kalasatama Helsinki 191708
  • Tervalampi-Haukkalampi Espoo 191726

Maastokartat:

• Luukkaa-Sorvalampi Espoo ja Vihti 191722
  • Paloheinä Helsinki 191718
  • Halkolampi Espoo 191723
  • Maunula Helsinki 191717

Kartoitustyöt toteutettiin pääasiassa Mapline- kartoitustöinä tai suoraan seuran henkilöiden palkka- tai talkootöinä.

10. Koulusuunnistukset

Koululaisille järjestettiin syksyllä 2019 perinteinen sisäsuunnistustapahtuma Myllypuron Pallomyllyssä. Tapahtuma toteutettiin viisipäiväisenä ja siihen osallistui yli 2600 koululaista 29 eri koulusta.

Labyrinttisuunnistusta järjestettiin 56 päivänä vuoden mittaan. Eri kouluja oli 36 ja osallistumisia yli 10 300. Näiden lisäksi viidessä koulussa järjestettiin yhteensä kahdeksan maastosuunnistuspäivää, joissa saatiin liikutettua noin 1000 oppilasta.

Tapahtumissa ohjaajina on ollut pääasiassa seuran eläkeläisiä. Koordinaattorina on toiminut Reimo Uljas ja hänen tiiminsä ydinporukka on ollut Markku Arjamaa, Paavo Oksanen ja Tapio Tiura.

11. Talous

Seuran talous on vakaalla pohjalla. Vuoden 2019 budjetti laadittiin 22 000 euroa alijäämäiseksi, ja sillä varauduttiin maailmancupin järjestelykustannusten kasvamiseen. Vuoden tulos jäi kuitenkin selvästi ylijäämäiseksi, sillä maailmancupin tulos päätyi niukasti ylijäämäiseksi ja Iltarastit tuottivat ennätyssuuren tuloksen.
Seuran maksuvalmius pysyi koko vuoden hyvänä.
Yhteistyösopimus seuralla oli seuraavien toimijoiden kanssa: Autokoulu Kulmis, Mapline, Mehiläinen Oy, Noname, PekkaSport, Suunnistajan Kauppa ja Tallink Silja Line.

12. Ansiomerkit ja stipendit

Ansiomerkkejä ei myönnetty vuonna 2019.

Pirkko ja Juhani Salmenkylän rahasto myönsi vuonna 2019 kolme apurahaa:
Atte Ikola, Topias Niemi ja Matias Salonen kukin 500 €

Aiempien vuosien toimintakertomuksia