1. Vuoden keskeiset asiat

Vuosi 2018 oli Helsingin Suunnistajat ry:n 75. toimintavuosi. Juhlimme vuotta julkaisemalla urheilumuseon tutkijan Kalle Rantalan kirjoittaman 75-vuotishistoriakirjan, Metsissä kuljimme kerran. 10.11. järjestimme seuran 75-vuotisjuhlan Paasiravintolassa.

Syksyllä järjestettiin seuran jäsenille kysely, jossa selvitettiin miten merkittävänä jäsenet pitävät seuran toiminnan eri osa-alueita. Kyselyyn tuli yhteensä 131 vastausta, mikä vastaa noin 15% jäsenistä. Tämä on suurin vastaajien määrä viime vuosien kyselyissä. Vastauksia työstetään vuonna 2019 jaostoissa ja niitä käytetään seuran strategiaa mietittäessä. Kyselyssä tärkeimmiksi asioiksi koettiin lasten suunnistuskoulu ja iltarastien järjestäminen. Näiden jälkeen tuli valmennustoiminta nuorista huippusuunnistajiin. Kyselyn tulokset julkaistiin jäsenpalvelussa.

Aloitimme valmistelut vuoden 2019 suunnistuksen maailmancupin ensimmäisen osakilpailun järjestämiseksi.

2. Jäsenistö

Vuoden lopussa seurassa oli 775 jäsentä. Jäsenmäärän kehitys näkyy oheisessa taulukossa. Vuonna 2018 seurassa oli rankilistan mukaan 306 kilpailulisenssin hankkinutta suunnistajaa, joista 91 oli nuoria.
Jäsenistön ikäjakauma viideltä viimeiseltä vuodelta

2018 2017 2016 2015 2014
Naiset (D20-D60) 190 201 227 222 238
Naiset (D65-) 34 38
Miehet (H20-H60) 258 268 396 388 401
Miehet (H65-) 107 111
Tytöt (D14-D18) 39 56 129 108 108
Tytöt (-D12) 46 88
Pojat (D14-H18) 33 63 158 131 131
Pojat (-D12) 68 109
Yhteensä 775 935 910 849 878

Seuran sisäistä tiedottamista varten on käytössä verkkopohjainen jäsenpalvelu, joka toteutetaan myClub-ohjelmiston avulla. Jäsenpalvelu sisältää jäsenrekisterin ja sen kautta hoidettiin jäsenille kohdennettu viestintä, esimerkiksi seuran kokouksista ja eri ryhmien harjoituksista. Myös seuran kotisivuilla www.helsinginsuunnistajat.fi on jäsenille tarkoitettua pysyvää tietoa. Jäsenpalvelua pidetään 2018 seurakyselyn mukaan erittäin hyödyllisenä (40%) tai hyödyllisenä (48%).

Kevätvuosikokous pidettiin 21.3.2018 Pirkkolan kokoushuoneessa ja syysvuosikokous 6.11.2018 Pirkkolan kokoushuoneessa.  Vuoden HS:läiseksi valittiin Matti Kaasalainen.

Syksyn 2018 seurakyselyssä kysyttiin kuinka suurta talkoopanosta jäsenet pitävät kohtuullisena. Vähintään kahta iltaa piti kohtuullisena 89%, yli kolmea iltaa 37% ja yli viittä iltaa vielä 10% vastaajista.

3. Toimihenkilöt

Hallitus: Jorma Erkkilä, Petra Erola, Heli Koivistoinen, Harri Koski, Jouko Lahtinen (pj), Pekka Lammi (sihteeri), Synnöve Miettinen, Henrik Tala (vpj), Pekka Väisänen. Hallitus kokoontui vuoden aikana kymmenen kertaa.

Iltarastijaosto: Markku Arjamaa, Jorma Erkkilä, Matti Kaasalainen, Ville Lampinen, Jyrki Louhi, Tapani Mikkola, Sohvi Rajamäki, Hilleriikka Vaho (pj.)

Kilpailujaosto: Petra Erola, Hannu Koskinen, Hannu Lammi, Raino Lampinen, Pauliina Lankinen, Markku Sormunen, Henrik Tala, Pekka Väisänen (pj)

Nuorisojaosto: Mikko Haara, Helena Hämeenniemi, Heli Koivistoinen (pj), Kimmo Kärkkäinen,  Elina Roschier

Valkoinen jaosto: Sari Kallela, Teijo Oksanen, Marko Rajala, Leena Salmenkylä-Mattila, Henrik Tala (pj)

Sininen jaosto: Harri Koski, Henrik Tala (pj), Pekka Väisänen

Talousjaosto: Petra Erola (pj), Ilkka Nurminen

Vuoden 2018 toiminnantarkastajat: Aarto Hirvi ja  Olli Turakainen

• bussimatkavastaava Mikko Miettinen
  • Jukola-joukkueiden kokoaja Ilkka Malmi
  • jäsenkirjuri Ilkka Nurminen
  • kartoitus Hannu Lammi
  • karttojen myynti Synnöve Miettinen
  • kilpailuilmoittaja Ilkka Nurminen
  • koulusuunnistukset Reimo Uljas
  • taloudenhoitaja Ilkka Nurminen
  • valmennuspäällikkö Harri Koski
  • varustekoordinaattori Synnöve Miettinen
  • yhteistyösopimukset Markku Brummer
  • Viestivalitsijat
    • H/D16-21 Valkoinen ja Sininen jaosto
    • H/D10-14 Nuorisojaosto
    • DR2 Annamari Vierikko, Heidi Salonen

HR2 Kari Salonen, Jouni Savelainen

4. Edustus

Seuran jäsenistä ovat muissa suunnistuksen järjestötehtävissä olleet mukana Timo Kokko (SSL tapahtumaryhmä), Tuomo Markelin (SSL Tarkkuussuunnistuksen kehittämisryhmä), Pekka Nikulainen (SSL huippusuunnistusryhmä), Tuomas Ojanen (Urheilun oikeusturvalautakunta), Teijo Oksanen (jukolan viestin johtoryhmä), Hilkka Salmenkylä (IOF lääketieteellinen komitea, Suunnistussäätiön hallitus, Urheilun oikeusturvalautakunta), Reimo Uljas (SSL liittovaltuusto, Suunnistava Uusimaa / varapuheenjohtaja & talous) ja Pekka Väisänen, (Suunnistava Uusimaa / valmennus).

Lisäksi Mikko Salonen on Olympiakomitean toimitusjohtaja, Pekka Nikulainen Olympiakomitean Lisää liikettä -yksikön johtaja, Kalle Rantala maajoukkueen leirivalmentaja.

5. Saavutukset

MM- ja EM-kisat

WOC

• keskimatka: 55. Anton Salmenkylä (USA)
  • Viesti: 29. Anton Salmenkylä

EOC ja maailmancup

• Osallistui: Topi Raitanen, Olli Ojanaho, Anton Salmenkylä
  • Keskimatka: 48. Anton Salmenkylä

JWOC

• Osallistujat: Tuomas Heikkilä, Kaarel Vesilind (Viro) ja Tereza Smelikova (Slovakia)
  • Pitkä matka: Tuomas Heikkilä 62., Kaarel Vesilind 138. ja Tereza Smelikova 54.
  • Sprintti: 20. Tuomas Heikkilä, 94. Kaarel Vesilind

• D70: 4. Tuulikki Karvinen
  • D75: 4. Pirkko Latvasto

Sprinttiviesti

• HD21: 8. Uusimaa/ Helsingin Suunnistajat (Pihla Otsamo, Olli Ojanaho, Tuomas Heikkilä, Annika Matilainen)
  • HD18: 4. Uusimaa/ Helsingin Suunnistajat (Venla Turakainen, Atte Ikola, Ville Mannonen, Minja Nietula)
  • HD40: 2. Uusimaa/ Helsingin Suunnistajat (Heidi Salonen, Tuomas Tala, Juha-Ville Ketolainen, Johanna Kiiski)

Hiihtosuunnistus, Pitkä matka

• D45: 8. Henna Nurminen

Hiihtosuunnistus, Sprintti

• H15: 10. Iikka Leiniö
  • D45: 5. Henna Nurminen
  • D70: 6. Tuulikki Karvinen
  • D75: 5. Pirkko Latvasto

Hiihtosuunnistus, Viesti

• D20: 3. (Sanni Heikkinen, Aino Kangasaho, Venla Turakainen)

Hiihtosuunnistus, Keskimatka

• D20: 9. Sanni Heikkinen

Hiihtosuunnistus, Parisprintti

• D20: 3. (Aino Kangasaho, Veera Turakainen)
  • D80 : 2. (Katri Salo, Henna Nurminen)
  • D140: 5. (Pirkko Latvasto, Tuulikki Karvinen)

Pyöräsuunnistus, Erikoispitkä

• H45: 9. Petteri Surakka

Pyöräsuunnistus, Keskimatka

• H15: 6. Luca Kallela
  • D15: 6. Doris Väisänen

• Tiomila nuoret, paras joukkue 93. sijalla
  • Tiomila naiset, paras joukkue 52. sijalla
  • Tiomila miehet, paras joukkue 15. sijalla
  • Venlat paras joukkue sijalla 54., yhteensä 25 joukkuetta
  • Jukola paras joukkue sijalla 18., yhteensä 17 joukkuetta
  • Nuorten Jukola paras joukkue sijalla 6., yhteensä 5 joukkuetta
  • U10Mila HD18 sija 3., D18 sija 8., HD12 sija 12.

• 25-manna HS1 sija 3
  • Halikko-viesti HS1 sija 2

6. Valmennustoiminta

HS jatkoi syyskuussa 2017 alkaneessa Suunnistusliiton Huippuseurat -pilottiprojektissa sen päättymiseen joulukuussa 2018 saakka.

Sininen jaosto

Sinisen jaoston tehtävänä oli tukea aikuisikäisten maajoukkueurheilijoiden sekä sitä tasoa tavoitteleminen urheilijoiden sekä nuorten maajoukkueurheilijoiden kehittymistä kohti kansainvälistä huippua.

Huippuvalmennustoiminnassa jaoston suunnitelmat eivät toteutuneet, sillä henkilöresurssien puutteellisuuden takia varsinaista huippusuunnistustoimintaa ei vuoden aikana järjestetty.

Merkittävin edistysaskel huippuseuratoiminnalle saatiin Suunnistusliiton ja Olympiakomitean huippuseuraprojektista. Kuuden seuratapaamisen ja niiden yhteydessä suoritettujen kehittämistehtävien ansiosta seuran huippusuunnistusosaaminen terävöityi. Lisäksi seura pääsi paljon aiempaa tiiviimpään yhteistyöhön muiden Suomen kärkiseurojen sekä Suunnistusliiton huippusuunnistustoiminnan kanssa.

Urheilijoiden arkiharjoitteluun tarjottiin viikkoharjoituksia ja pyrittiin aktivoimaan urheilijoiden keskinäistä yhteydenpitoa ja toistensa sparraamista. Siniseen ryhmään kuuluvilla urheilijoilla on hyvin erilaiset lähtökohdat, harjoittelun ja elämisen toimintaympäristöt sekä tukenaan erilaisia valmennuksellisia tukiverkostoja. Urheilijoita osallistettiin harjoitusten ja kilpailumatkojen valmisteluvaiheessa tarpeiden esiin tuomisessa ja harjoitusten suunnittelussa.

Yksi parhaista esimerkeistä urheilijoiden omatoimisuudesta ja aktiivisuudesta oli Arttu Syrjäläisen suunnittelema ja koordinoima Espanjan Alicantessa pidetty leiri helmikuussa 2018.

Tukitoimintojen osalta suurin edistys tapahtui tiedottamisessa. Markku Sormunen hoiti sinisten medianäkyvyyttä, minkä ansiosta HS:n tulokset ja urheiljat näkyivät entistä paremmin seuran kotisivuilla ja myös Helsingin Uutisten kumppanisivulla. Sponsorihankinnassa ja varainkeruussa tulokset jäivät edellisen vuoden tapaan jaoston perustamisvaiheessa esitetyistä haaveista. Varsinaisia seurasponsoreita jo vuonna 2016 sovitun Mehiläisen lisäksi ei saatu. Toimintamallia sponsorihankinnassa on syytä kehittää niin, että seuran ja urheilijoiden omien tukijoiden intressit ja tarpeet kohtaavat yhä paremmin. Seuran sponsorinhankinta, viestintä ja markkinointi tulee saada jatkossa yhä paremmalle tasolle, jos tavoitellaan yhä kovempia tavoitteita huippu-urheilussa.

Sinisen ryhmän urheilijoita olivat:

• Ollipekka Heikkilä, valmentajana Kirsi Valasti
  • Tuomas Heikkilä , valmentajana Matti Heikkilä (HS)
  • Einari Heinaro, valmentajana Seppo Väli-Klemelä
  • Veli Kangas, valmentajana Matti Heikkilä (HS)
  • Olli Ojanaho, valmentajana Mikko Ojanaho
  • Pihla Otsamo
  • Topi Raitanen (aikuisten maajoukkue), valmentajana Janne Ukonmaanaho
  • Anton Salmenkylä, valmentajana Tuulikki Salmenkylä (HS)
  • Arttu Syrjäläinen, valmentajana Jani Lakanen
  • Topi Syrjäläinen (Trimtex-ryhmä), valmentajana Kalle Rantala (HS)

Valkoinen jaosto

Valkoisen jaoston tavoitteena oli tarjota laadukasta valmennusta ja auttaa urheilijoita etenemään omalla suunnistajan polullaan. Toiminnan piiriin kuului miesten ja naisten viestijoukkueissa menestyksekkäästi juosseita urheilijoita sekä vasta urheilijan elämään opettelevia nuoria, jotka haluavat kehittyä suunnistajina ja jotka tavoittelevat menestystä vasta tulevina vuosina.

Valkoisen jaoston toiminnassa korostuivat seuran yhteisten talvi- ja suunnistuskauden harjoitusten ja leirityksen koordinointi- ja valmennustehtävien lisäksi SM-kilpailujen, nuorten näyttökilpailun ja isojen viestien matkanjärjestely- ja valmennustehtävät. Vastuiden jakamisessa ei täysin onnistuttu, sillä käytännön järjestelytehtävät kuormittivat pitkälti samoja valmentajia eikä itse valmennukseen jäänyt tarpeeksi aikaa. Resurssipulaa pyrittiin helpottamaan esimerkiksi hyödyntämällä samoja harjoituksia eri ryhmille ryhmävalmentajien vastatessa tehtävien soveltamisesta kullekin ikä- ja taitotasolle sopivaksi.

Nuorten ryhmä toimi onnistuneesti yhteistyössä nuorisojaoston vanhimman ryhmän kanssa tarjoten nuorimmille (14 – 15-vuotiaat) mahdollisuuden osallistua sekä nuorisojaoston koordinoimaan toimintaan että vanhempien nuorten ja aikuisurheilijoiden valmennustoimintaan. Näin varmistettiin pitkään jo yhdessä toimineiden nuorten urheilijoiden yhteistoiminnan jatkuvuus ja siirtyminen joustavasti SM-ikäisten joukkoon. Nuorten ryhmä pyrittiin pitämään mahdollisimman avoimena, jotta se houkuttelisi aktiivisuudeltaan ja tasoltaan erilaisia nuoria ja edesauttaisi yksilöllisten suunnistajan polkujen löytymisen ja lajin parissa pysymisen.

18-sarjan nuorten arkiharjoittelu tapahtui pitkälti Mäkelänrinteen urheilulukion puitteissa ja henkilökohtaisten valmentajien seurannassa. Seuran valmennustoiminnan rooli korostui leirityksessä, suurviestien valmistautumisprosesseissa ja kilpailumatkojen järjestämisessä. Seurannan sekä luentojen ja keskustelujen kautta pyrittiin korostamaan urheilijan kokonaisvaltaisessa kehityksessä tärkeiden osa-alueiden kuten ravinnon, riittävän unen, terveenä harjoittelun ja kokonaisrasituksen merkitystä.

Miesten ryhmän valmentajina toimivat Henrik Tala ja Pekka Väisänen, naisten ryhmän Leena Salmenkylä-Mattila ja Jari Valtonen sekä nuorten ryhmän Riikka Otsamo, Karin Rantamäki ja Sari Kallela. Taitoharjoittelun koordinaatiosta vastasivat Henrik Tala, Hannu Lammi ja Riikka Otsamo. Valmennuksen kokonaisuudesta ja valmennuksen laadusta vastasi valmennuspäällikkö Harri Koski.

Valmennusryhmäläiset osallistuivat toimitsijatehtäviin, joihin kuuluivat Iltarastien ja Firmaliigan ratamestaritehtävät ja emit-leimasinten nouto tapahtuman jälkeen. Lisäksi ryhmäläiset osallistuivat Helsinki O-Gamesiin toimitsijoina.

Valmennusryhmille järjestettiin vuoden 2018 aikana yhteensä viisi viikonloppuleiriä Vierumäellä. Lisäksi n. 30 urheilijaa leireili helmikuussa Espanjan Alicantessa. Vuoden 2019 aloitusleiri pidettiin lokakuussa Pajulahdessa.

Vuoden 2018 aikana taitoharjoittelussa hyödynnettiin ensisijaisesti seurojen yhteistyönä toteutettua urheiluakatemian harjoitustarjontaa. Viikkosuunnistusharjoitukset, leirien suunnistusharjoitukset, karttavaellukset ja metsäjuoksuharjoitukset yhteen laskettuna HS:n valmennuksen järjestämiä suunnistusharjoituksia kertyi vuoden aikana noin 70.

Nuorisojaosto

Seuran nuorisotoimintaa uudistettiin vuodelle 2018. Uudistusta tehtiin loppuvuodesta 2017 alkaen ja siinä olivat mukana erityisesti Einari Heinaro, Heli Koivistoinen ja Synnöve Miettinen. Uudistuksen tuloksena syntyi neljä tasoryhmää, Perhe, Oravat, Ketut ja Sudet, joille saatiin myös Doris Väisäsen piirtämät hienot tunnukset. Harjoituksille luotiin toimintamalli, jossa harjoitukset toistuvat samalla rakenteella ja toimitsijatehtävät on kuvattu etukäteen, mikä helpottaa vanhempien osallistumista harjoitusten vetämiseen. Jokaisesta tehtävästä on olemassa toimitsijakortti, josta voi tarkistaa tehtävän sisällön. Uudistusta esiteltiin kiinnostuneille Pirkkolassa 13.1.2018. Tilaisuus veti suuren yleisömäärän.

Syksyn 2018 seurakyselyssä kysyttiin Nuorisojaoston toimintamallien uudistamisesta. Vastaajien mielestä uudistus oli onnistunut hyvin (67%) tai erittäin hyvin (15%).

Harjoitukset

Suunnistusharjoituksia järjestettiin kevätkaudella 17 ja syyskaudella 25. Varsinaisten harjoitusten lisäksi järjestettiin syksyllä vielä yösuunnistusharjoituksia. Kevätkausi lopetettiin 14.6. Luukissa lippissuunnistusharjoitukseen, jonka jälkeen herkuteltiin Kaitalammen rannassa. Syyskausi päätettiin 2.10. Oulunkylän urheilupuistossa yösuunnistuksen, nakkien ja munkkien merkeissä.

Kauden aikana toimintaan on osallistunut n. 100 lasta (alkeiskurssilaisia ei ole laskettu tähän määrään). Yleisesti yksittäisen harjoituksen osallistujamäärä vaihteli 10 ja 55 lapsen välillä.

Alkeiskursseja järjestettiin kauden aikana kuusi kertaa. Jokaiseen kurssiin kuului neljä osallistumiskertaa. Osallistujamäärä / kurssi vaihteli 20 ja 60 lapsen välillä.

Talvikaudella on pidetty sisäliikuntaharjoituksia Oulunkylän peruskoululla sekä sählyvuoroja Maunulan urheiluhallissa.

Kilpailut ja leirit

Sarjasuunnistuksia järjestettiin kauden aikana 5 kertaa. HS järjesti kilpailun 23.5.2018 Pirkkolassa. Sarjasuunnistuksiin osallistui seurasta 86 lasta, joista 60 kävi vähintään kolmessa kilpailussa.

Leirejä järjestettiin vuoden 2018 aikana kolme kertaa Vierumäellä ja lisäksi pidettiin perheleiri marraskuussa Kisakallion urheiluopistolla. HS:n nuoret osallistuivat valtakunnalliselle Leimausleirille kesäkuussa 50 leiriläisen voimin. Leiri järjestettiin Kisakallion urheiluopistolla. Lisäksi heinäkuussa järjestettiin päiväleiri, joka suuntautui Espoon saaristoon.

Toukokuiseen Särkänniemi-suunnistukseen suunnattiin yhteisellä bussikuljetuksella. Kilpailuun osallistui yhteensä 36 suunnistajaa Helsingin Suunnistajista. Sarjoja oli 5-vuotiaista 16-vuotiaisiin.

Nuorten Tiomilan HD12-sarjaan osallistui HS:sta yksi joukkue, joka sijoittui sijalle 12. Kilpailussa on myös sarjat 18-vuotiaille tytöille ja pojille. Kilpailu käytiin Ruotsissa Holmestadissa.

Nuorten Jukola pidettiin elokuussa Saarijärvellä. Helsingin Suunnistajista viestiin osallistui 5 joukkuetta ykkösjoukkueen sijoittuessa kuudenneksi. Viestissä on osuuksia 12-18-vuotiaille.

Kauden lopulla lokakuussa Helsingin Suunnistajilla oli Turun Suunnistajien järjestämässä Nuoristoviestissä kolme joukkuetta sarjassa HD12 ja neljä joukkuetta sarjassa HD16.

Helsingin Suunnistajien lapsia (RR-DH14) on osallistunut aluemestaruuskilpailuihin kesän 2018 kuluessa seuraavasti:

AOV-viesti 15.5. (HyRa): 15 joukkuetta kolmessa eri sarjassa.

Lapsia ja nuoria osallistui vuoden aikana seuraaville seuran järjestämille suunnistusleireille:

• 3 kpl viikonloppuleirejä Vierumäellä
  • 1 kpl viikonloppuleiri Mikkelissä
  • 1 kpl viikonloppuperheleiri Kisakalliossa
  • 2 kpl päiväleiri Rajamäellä, 1 kpl Hankoniemessä ja 1 kpl Solvallassa

7. Kuntosuunnistustapahtumat

Kuntosuunnistustapahtumia järjestettiin suunnitelman mukaisesti: 29 Iltarastitapahtumaa, 6 Firmaliigatapahtumaa sekä kuntosuunnistusradat HOG -kilpailun yhteydessä molempina päivinä ja kolme sprintticupin tapahtumaa keväällä. Iltarastien Taitotreeneillä on jo oma vakiintunut kävijäkuntansa. Syksyllä tarjottiin hyvällä menestyksellä myös yösuunnistusta Iltarastien yhteydessä. Firmaliigassa testattiin Rinnekotia tapahtumakeskuksena, jolloin Halkolammen maastoa päästiin lähestymään uudesta suunnasta. Iltarastien oma maksutapa Saldo-sarjalippu saavutti nopeasti suosiota ja sillä on jo yli 500 käyttäjää.

Uudistettuja yrityssopimuksia oli vuonna 2018 käytössä jo useita, ja niiden vastaanotto oli innostunut. Yrityssopimusten yhtenä tarkoituksena on saada jokaisella sopimuksen tehneellä yrityksellä tai työyhteisöllä käyttöön samalla periaatteella toimiva palvelu, jolloin (viikoittain vaihtuvien) Iltarastien myyjien ohjeistaminen on mahdollista. Palvelutapahtuma on miellyttävämpi niin asiakkaalle kuin myyjälle, kun toimintatapa on kaikille tuttu, eikä variaatioita ole yhtä monta kuin sopimuksen tehneitä yrityksiä.

Maksuvaihtoehtoja kaikilla Iltarastien asiakkailla on useita, ja liikuntasetelien tilalle on tullut suuri ja kirjava joukko erilaisia verkko- ja mobiilimaksujärjestelmiä, jotka kaiken lisäksi muuttuvat aika ajoin. Tämä aiheutti edelleen haastetta maksuja vastaanottavien tai tarkastavien toimitsijoiden ohjeistuksessa, mutta toisaalta käteisen rahan käsittelyn väheneminen sujuvoittaa toimintaa ja on toivottavaa kehitystä.

Toimitsijatehtävien yleisohjeistus oli tyydyttävällä tasolla, ja kaudella 2016 käyttöönotetun mallin mukaisesti kuka tahansa pystyi suoriutumaan tapahtumapomon hänelle osoittamista tehtävistä, vaikka olisi ollut mukana toimitsijatehtävissä ensimmäistä kertaa. Tulospalveluun otettiin 2018 käyttöön tabletit ja uusi ohjelmisto, joka teki myynnin ja maalin toiminnoista entistäkin helpompaa ja ennen kaikkea varmempaa, kun enää ei tarvitse nimetä erillistä myynti- tai maalikonetta, vaan laitteita voi tilanteen mukaan vaihtaa myynnistä maaliin.

Iltarastien vanha myyntivaunu oli tullut tiensä päähän ja se korvattiin jo kevättalvella uudella toimistovaunulla. Vaunun suunnittelu sekä hyllyjen ja muiden kiinteiden kalusteiden ja opasteiden rakentelu kaatui Tapani Mikkolan harteille alun perin lähinnä koska muitakaan vapaaehtoisia ei ollut tiedossa. Kauden mittaan osoittautui, että tämä oli onnekas sattuma ja vaunusta saatiin erittäin toimiva. Vaunussa pidettävät tarvikkeet saatiin organisoitua aiempaa tehokkaammin, ja syksyllä arvoitiin Iltarastitapahtumien pystyttämiseen kuluvan ajan lyhentyneen pelkästään tämän vuoksi vähintään puolella tunnilla.

Autojen suurta määrää voidaan pitää tapahtumien pullonkaulana ja se asettaa rajoituksia tapahtumien sijoitteluun kartalle ja kalenterille. Pysäköinnin ohjaus vaatii edelleen myös määrällisesti eniten toimitsijatyövoimaa.

Iltarastien toimitsijaksi ilmoittauduttiin MyClub -jäsenpalvelun kautta ja Iltarastien tapahtumapomojen vastuulla oli toimitsijoiden kirjaaminen tilastointia varten. Myös ratamestarit ja emit-hakijat kirjattiin ja tilastoitiin MyClub-jäsenpalvelun kautta. Iltarastien toimitsijaksi mukaan lähteminen, toimitsijavuoron varaaminen, ja varatun vuoron muuttaminen on ollut myClub -jäsenpalvelun sekä vakiintuneen ohjeistuksen myötä aiempaa helpompaa, mutta toimitsijavuoroja hoitaneiden jäsenten lukumäärä väheni edelleen edellisvuoteen verrattuna. Toimitsijavuorot eivät jakautuneet tasaisesti, vaan esimerkiksi neljä ahkerinta olivat mukana lähes kaikissa tapahtumissa, ja kolmekymmentä henkilöä teki vähintään neljä toimitsijavuoroa.

Jäsenten aktiivisuus toimitsijavuorojen ja pomovuorojen varaamisessa on välttämätöntä saada kasvuun, jotta vastuu tapahtumien järjestämisestä ei uudelleen kasaudu yhä pienenevälle joukolle. Nytkin kuluneen vuoden 2018 tavoitteena oli saada jokainen seuran jäsen hoitamaan oma osuutensa, mutta tässä ei lähimainkaan onnistuttu. Myös uusia pomoja ja parkkipomoja toivottiin edelleen mukaan. Ratkaisua toimitsijavuorojen tasaisempaan jakautumiseen haettiin syksyllä Iltarastitoimitsijavuorojen tai seuran talkootyön ylipäätään muuttamisesta tavalla tai toisella pakolliseksi. Tähän ei kuitenkaan edelleenkään löytynyt sopivaa ratkaisua ja päädyttiin lisäämään kepin sijasta porkkanaa, eli mahdollisuutta osallistua jaoston tarjoamaan toimintaan heille, jotka tekevät vähintään kaksi toimitsijavuoroa Iltarastien tai Firmaliigan tapahtumissa.

Vaikka Iltarastijaoston toiminnalla on erittäin suuri vaikutus seuran talouteen, kuntosuunnistuksen merkitys ei rajoitu pelkästään seuran varainhankintaan, vaan sillä on myös oma arvonsa seuran jäsenten ja Iltarastien sekä Firmaliigan asiakkaiden fyysisen ja henkisen terveyden, kunnon ja työkyvyn edistämisessä. Iltarastien toimitsija on työpanoksellaan mahdollistamassa edullisen harrastamisen jokaiselle suunnistuksesta kiinnostuneelle. Jos samantasoisia tapahtumia järjestettäisiin ilman talkoopanosta, niiden kustannukset karkaisivat tavoittamattomiin. Iltarastien toimitsijavuoroilla on myös oma merkityksensä seuran jäsenten tutustumisessa toisiinsa, ja tätä kautta seurahengen edistämisessä. Näitä asioita halutaan jatkossa entistä enemmän korostaa ja sitä ajatellen kuntosuunnistajille ryhdyttiin ideoimaan toimintaa perinteisten Iltarastien ja Firmaliigan järjestämisen lisäksi. Ajatuksena on tehdä seuraan kuulumisesta entistä houkuttelevampaa myös aikuisille suunnistusharrastusta aloitteleville tai aktiivista seuratoimintaa kaipaaville henkilöille. Tämän muutoksen kuvaamiseksi Iltarastijaoston nimi suunniteltiin muutettavaksi vuoden 2019 alusta Kuntosuunnistusjaostoksi.

Iltarastien keskusorganisaatiossa ratamestarien opastukseen ja ratojen työstämiseen muodostettiin ratavalvojien ryhmä. Ratavalvojat ohjaavat ja neuvovat ratamestareita, tarkastavat suunnitelmat ja tarvittaessa jopa muokkaavat radat lopulliseen muotoonsa. Ratavalvojien vastuulla on ennen kaikkea tarkastaa, että radat noudattavat Iltarastien/Firmaliigan ohjeistusta sekä kussakin tapahtumapaikassa voimassaolevia erityisehtoja ja määräyksiä. Maastot ja tapahtumapaikat on jaettu ratavalvojien kesken niin, että jokaisella on oma vastuumaastonsa, jonka olosuhteet ja rajoitukset he tuntevat. Näin saadaan myös jatkuvuutta maanomistajien ja muiden osallisten kanssa sovittujen erityisehtojen noudattamiseen ja tarvittaessa uudelleenneuvottelemiseen. Ratavalvojina vuonna 2018 toimivat Henrik Tala (valvojaryhmän pomo), Mikko Laakso (Luukki, Velskola), Atte Lahtinen (Pirttimäki, Kattilajärvi, Salmi), Ville Lampinen (Haukkalampi, Solvalla) ja Jyrki Louhi (Keskuspuisto ja “muut kaupunkimaastot”). Ville Lampinen toimi myös yhteyshenkilönä Metsähallituksen suuntaan kansallispuiston alueiden maastonkäyttölupien osalta.

Iltarastien osallistujamäärässä ei tänä vuonna näy jo monta vuotta jatkunutta selkeää nousua, edellisvuoden kävijämäärästä jäätiin niukasti. Keskimääräinen kävijämäärä tapahtumaa kohden kuitenkin nousi hieman, koska tapahtumia oli yksi vähemmän kuin edellisvuonna. Lisäksi erittäin kuuma kesä verotti heinäkuun ja elokuun kävijämäärää. Toki normaalistikin heinäkuun maanantait ovat kauden hiljaisemmasta päästä, mutta nyt väki ei selvästikään jaksanut lähteä maastoon urheilemaan. Firmaliigaa suunnistettiin hellekauden ulkopuolella keväällä ja syksyllä, ja siellä kävijämäärässä oli pientä nousua edellisvuoteen verrattuna. Naisten suunnistuskoulu ja Jukola-Venlakoulu säilyttivät suosionsa. Aikuisten suunnistuskurssien perään tuli kyselyjä vielä syksylläkin kun kausi oli jo päättymässä.

Syksyn 2018 seurakyselyssä kysyttiin Iltarastien muutaman vuoden takaisesta uudistamisessa. Vastaajien mielestä uudistus oli onnistunut hyvin (50%) tai erittäin hyvin (46%).

lltarastit ja Firmaliiga

• Iltarastitapahtumia: 29 (30 vuonna 2017)
  • Kävijämäärä:  14 311 (14 691 vuonna 2017)
  • Kävijäkeskiarvo: 493 (490 vuonna 2017)
  • Kevätkauden (ennen Jukolaa) kävijäkeskiarvo oli 596  (36 enemmän viime vuoteen verrattuna) ja syyskauden kävijäkeskiarvo 431 (19 vähemmän viime vuoteen verrattuna). Heinä-elokuussa hellesäät verottivat kävijöitä.
  • Nuuksion tapahtumissa oli keskimäärin 475 kävijää ja keskuspuistossa 520
  • Firmaliigan 6 tapahtumassa oli yhteensä 3156 (2927 vuonna 2017) kävijää
  • Iltarastien ja Firmaliigan toimitsijatehtävissä kävi ratamestarit mukaan lukien 259 (314 vuonna 2017, 385 vuonna 2016) seuran jäsentä (kokonaisjäsenmäärä n. 800). He hoitivat yhteensä 574 toimitsijavuoroa.
  • Toimitsijoista 151 hoiti yhden vuoron, 61 hoiti kaksi, 43 hoiti 3-5 vuoroa ja 20 jäsentä hoiti 5 tai useamman vuoron. Neljä ahkerinta kävi toimitsijatehtävissä yhteensä 107 kertaa.

Vastuuhenkilöt

Reino Hotti, Erkki Miettinen, Jorma Erkkilä, Markku Arola, David Farkas, Olli-Pekka Heikkilä, Janne Heikkinen, Einari Heinaro, Paavo Heinonen, Atte Ikola, Matti Kaasalainen, Aimo Kangas, Veli Kangas, Atte Lahtinen, Katja Lahtinen, Mikko Laakso, Mikko Laine, Ruusu Laine, Raino Lampinen, Ville Lampinen, Erkki Latvasto, Jyrki Louhi, Johannes Louhi, Milla Mattila, Topias Niemi, Leena Tuumi-Niemi, Olli Ojanaho, Riikka Otsamo, Karin Rantamäki, Ari Rantanen, Minna Ryyppö, Teija Saari, Matias Salonen, Mikko Salonen, Lauri Syrjäläinen, Topi Syrjäläinen, Olli Turakainen, Venla Turakainen, Jari Valtonen, Essi Vilhonen.

Tapahtumapomoina toimivat:

Markku Arjamaa, Jorma Erkkilä, Tero Immonen, Pauliina Lankinen, Juha Muttilainen, Sohvi Rajamäki, Martin Söderström, Hilleriikka Vaho, Arsi Veikkolainen

• Tulostiimi: Matti Kaasalainen, Jyrki Louhi, Ville Lampinen, Mikko Laakso, Atte Lahtinen, Anssi Raitanen
  • Emit-hakijat: valmennuksen urheilijat huoltajineen
  • Karttojen puhtaaksipiirto ja ratamestarien ohjaaminen: Henrik Tala,  Hannu Lammi, Ville Lampinen, Mikko Laakso, Atte Lahtinen ja Jyrki Louhi
  • Iltarastit-vaunun kuljettaminen: Pekka Väisänen
  • Käteiskassan hoito: Synnöve Miettinen

• Jorma Erkkilä, jaoston edustus hallituksessa, tapahtumien toimitsijamiehitys ja emit-hakijat
  • Matti Kaasalainen: tulokset, tiedotus, sarjaliput ja muut erikoistuotteet, Firmaliiga
  • Ville Lampinen: radat, Metsähallituksen lupaehdot, tulokset ja reittihärvelit
  • Jyrki Louhi: taitotreeniradat, tulokset
  • Tapani Mikkola: Iltarastien myyntivaunun uudistusprojekti
  • Sohvi Rajamäki: yrityssopimukset, sidosryhmät ja erikoistilaukset, tapahtumien toimitsijamiehitys ja emit-hakijat myClub-jäsenpalvelua hyödyntäen
  • Hilleriikka Vaho: luvat, kalenteri, asiakaskyselyt, jaoston pj.
  • Synnöve Miettinen: Jukola-koulu, naisten suunnistuskurssit, karttamyynti

• Kilpailujen yhteydessä järjestettiin kuntosuunnistus Helsinki O-Gamesin molempina päivinä Velskolassa, yhteensä 357 kävijää (490 kävijää vuonna 2017). Vastuuhenkilönä oli Matti Kaasalainen.
  • Sprintticup: Järjestimme keväällä 2018 3 tapahtumaa, 512 kävijää (5 tapahtumaa/932 kävijää vuonna 2017). Ratamestareina toimivat Hannu Lammi kahdesti sekä Kari Sane.
  • Jukola-kouluja järjestettiin yksi, vetäjänä Einari Heinaro
  • Naisten suunnistuskursseja  järjestettin 4, vetäjinä Maija Salmi, Jorma Erkkilä,  Pirjo Pajarinen, Juha Leskinen, Sakari Heikkinen, Vuokko Rajamäki, Jouko ja Sirpa Koivula, Jouni Vartiainen, Erkki ja Synnöve Miettinen
  • Kiintorasteja ylläpidettiin Helsingin kaupungin ulkoilualueilla Luukissa, Pirttimäessä, Salmissa ja Solvallassa. Ratamestareina olivat Raino Lampinen, Jouni Savelainen, Åge Liljeström, Reino Hotti.
  • MoBo-ratoja ylläpidettiin Solvallaan Haltian ja Solvallan opiston tilauksesta sekä Oulunkylän yhteiskoulun tilaamana Oulunkylän liikuntapuistossa.

8. Kilpailujen järjestäminen

Järjestimme yhteensä kolmet kilpailut alkukesän aikana.

13.4. Salming-Sprint (WRE), EM-kisojen ja opiskelijoiden MM-kisojen näyttökilpailu Lauttasaaressa, Kilpailukeskus oli Lauttasaaren yhteiskoulun (LYK) tiloissa. Kilpailun toimihenkilöt:

• kilpailunjohtaja Pekka Väisänen
  • TA Hannu Pyy
  • valvoja Ville Koponen
  • ratamestariryhmän johtaja Hannu Lammi, ratamestarit Katja Lahtinen ja Atte Lahtinen
  • tiedotus Markku Sormunen.

Osallistujia oli yhteensä 433 kilpailijaa.

12.5. Nuorten EM- ja MM- näyttökilpailu,sprintti, Laaksossa,

Kilpailukeskus oli Helsingin Rudolf Steiner – koulun piha-alueella. Kilpailun toimihenkilöt:

• kilpailunjohtaja Pekka Väisänen
  • valvoja Antti Örn
  • ratamestariryhmä Hannu Lammi ja Arttu Syrjäläinen
  • tiedotus Markku Sormunen.

Osallistujia oli yhteensä 220 kilpailijaa.

9.-10.6. Helsinki O-Games kilpailut Velskolassa, kilpailukeskus oli Velskolan kartanon pihapiirissä.

Kilpailun toimihenkilöt:

• kilpailunjohtaja Juha Burtsoff
  • valvoja Tommy Selin
  • ratamestariryhmän johtaja Hannu Lammi
  • lasten ratamestari Raino Lampinen
  • tiedotus Markku Sormunen.

Osallistujia oli yhteensä 686 kilpailijaa ja kuntosuunnistukseen osallistui yhteensä 357 kuntoilijaa.

ISO KIITOS seuran talkoolaisille jotka mahdollistivat nämä mittavat kilpailujen järjestämiset.

9. Kartoitus

Vuonna 2018 valmistui 12 karttaa, joista 5 oli sprinttikarttoja, 1 tarkkuussuunnistuskartta sekä 6 suunnistuskarttaa.

Sprinttikartat:

• Maunula Helsinki 181776
  • Lassila Helsinki 181772
  • Mustikkamaa Helsinki 181768
  • Laakson ratsastusstadion Helsinki 181729
  • Kasinoranta Helsinki 181719

Tarkkuussuunnistuskartta:

• Solvalla tarkkuussuunnistus Espoo 181790

Maastokartat:

• Velskola-Saarijärvi Espoo ja Vihti 181745
  • Lippukallio Espoo 181745
  • Herttoniemi Helsinki 181774
  • Laakso Helsinki 181771
  • Paloheinä Helsinki 181720
  • Uutela Helsinki 181795

Seuran 1 luokan ratamestarit ovatSSL:n ratamestarirekisterin mukaan: Heinaro Einari, Hotti Reino, Koski Harri, Lahtinen Atte, Lammi Hannu, Lampinen Raino, Lampinen Ville, Liljeström Åge ja Tala Henrik.

Seuran 2 luokan ratamestarit ovat: Arola Markku, Heiskanen Pasi, Kangas Veli, Lammi Pekka, Otsamo Riikka, Raitanen Topi, Rantala Mika, Rantamäki Karin, Vilhonen Essi

10. Koulusuunnistukset

Koululaisille järjestettiin syksyllä 2018 perinteinen sisäsuunnistustapahtuma Myllypuron Pallomyllyssä. Tapahtuma toteutettiin viisipäiväisenä ja siihen osallistui yli 2500 koululaista 25 eri koulusta.

Helsingin kouluissa järjestettiin labyrinttisuunnistuksia sisäliikuntakaudella. Näihin osallistui noin 5500 koululaista.

Tapahtumissa ohjaajina on ollut pääasiassa seuran eläkeläisiä. Koordinaattorina on toiminut Reimo Uljas ja hänen tiiminsä ydinporukka on ollut Markku Arjamaa, Paavo Oksanen ja Tapio Tiura.

11. Talous

Seuran talous on vakaalla pohjalla. Vuoden 2018 budjetti laadittiin 11 000 euroa alijäämäiseksi, mutta lopputulos oli kuitenkin niukin naukin ylijäämäinen suurelta osin sen vuoksi, että tapahtumien järjestämistuotot olivat budjetoitua suuremmat ja tapahtumien järjestämiskulut puolestaan budjetoitua pienemmät.

Seuran maksuvalmius pysyi koko vuoden hyvänä.

Yhteistyösopimus seuralla oli seuraavien toimijoiden kanssa: Mehiläinen Oy, Autokoulu Kulmis, MTech, PekkaSport, Suunnistajan Kauppa, Tallink Silja Line ja Trimtex.

12. Ansiomerkit ja stipendit

Seuran kunniajäseneksi kutsuttiin Jussi Rajamäki

Ansioista seuratoiminnan hyväksi myönnettiin Helsingin Suunnistajien

• kultainen ansiomerkki: Olli Juntunen, Aimo Kangas, Tuulikki Karvinen, Jeppe Koivula, Pauliina Lankinen, Erkki Raimovaara, Jouni Savelainen, Henrik Tala, Tapio Tiura