1. Vuoden keskeiset asiat

Vuosi 2017 oli Helsingin Suunnistajat ry:n 74. ja tähän asti onnistunein toimintavuosi. Kilpailumenestys oli parasta vuosikymmeniin, sillä seura sai hämmästyttävät kolme kultamitalia nuorten MM-kisoista ja ensimmäistä kertaa historiansa aikana kolme suunnistajaa aikuisten MM-kisajoukkueeseen. Myös Jukolan viestin sija 6 oli paras tulos yli 25 vuoteen. Lisäksi seuran juniorisuunnistajat menestyivät hyvin sekä SM-kisoissa ja nuorten viestikilpailuissa.

Järjestimme ensimmäisen suuren SM-kilpailumme vuosikymmeniin. Lisäksi kuntorastitoiminta on tällä hetkellä erittäin vahvaa. Myös nuorten toiminnassa HS jatkaa hyvään malliin. Seuran valmennustoiminta organisoitiin uudelleen ja jaettiin kolmelle jaostolle, vihreä, valkoinen ja sininen.

2. Jäsenistö

Vuoden lopussa seurassa oli 935 jäsentä. Jäsenmäärän kehitys näkyy oheisessa taulukossa. Vuonna 2017 seurassa oli rankilistan mukaan 312 kilpailulisenssin hankkinutta suunnistajaa, joista 102 oli nuoria.

Jäsenistön ikäjakauma viideltä viimeiseltä vuodelta

2017 2016 2015 2014 2013
Naiset (D20-D60) 201 227 222 238 229
Naiset (D65-) 38
Miehet (H20-H60) 268 396 388 401 398
Miehet (H65-) 111
Tytöt (D14-D18) 56 129 108 108 104
Tytöt (-D12) 88
Pojat (D14-H18) 63 158 131 131 138
Pojat (-D12) 109
Yhteensä 935 910 849 878 869

Vuonna 2017 jäsenistölle menevä tiedonjako muuttui oleellisesti. Seuran jäsenlehden, Rastiviestin, julkaiseminen lopetettiin toistaiseksi ja seuran postituslistojen käytöstä luovuttiin. Sisäistä tiedottamista varten otettiin käyttöön verkkopohjainen jäsenpalvelu, joka toteutetaan myClub-ohjelmiston avulla. Jäsenpalvelu sisältää jäsenrekisterin ja sen kautta hoidettiin jäsenille kohdennettu viestintä, esimerkiksi seuran kokouksista ja eri ryhmien harjoituksista. Myös seuran kotisivuilla www.helsinginsuunnistajat.fi on jäsenille tarkoitettua pysyvää tietoa.

Kevätvuosikokous pidettiin 4.4.2017 Pirkkolan kokoushuoneessa ja syysvuosikokous 14.11.2017 Pirkkolan kokoushuoneessa.  Vuoden HS:läiseksi valittiin Kari Sane.

3. Toimihenkilöt

Hallitus: Juha Burtsoff, Jorma Erkkilä, Heli Koivistoinen, Jouko Lahtinen (pj), Pekka Lammi  (sihteeri), Synnöve Miettinen, Karin Rantamäki, Henrik Tala (vpj), Pekka Väisänen . Hallitus kokoontui vuoden aikana yhdeksän kertaa.

Iltarastijaosto: Markku Arjamaa, Jorma Erkkilä, Matti Kaasalainen, Ville Lampinen, Jyrki Louhi, Sohvi Rajamäki, Henrik Tala, Hilleriikka Vaho (pj.)

Kilpailujaosto: Juha Burtsoff, Raino Lampinen, Pauliina Lankinen (pj), Hannu Koskinen, Hannu Lammi, Kari Sane, Pekka Väisänen (vpj)

Vihreä jaosto: Mikko Haara, Heli Koivistoinen (pj), Marko Rajala, Elina Roschier, Juhani Tervo

Valkoinen jaosto: Teijo Oksanen, Riikka Otsamo (pj), Leena Salmenkylä-Mattila, Henrik Tala (vpj)

Sininen jaosto: Harri Koski, Henrik Tala (pj), Pekka Väisänen

Talousjaosto: Juha Burtsoff (pj), Ilkka Nurminen

Viestintäjaosto: Matti Kaasalainen, Jarmo Laakso, Pekka Lammi (pj), Juhani Tervo

Toiminnantarkastajat: Jaakko Jyvälahti ja Erkki Latvasto

• DR2 Minna Ryyppö, Kaija Kekäläinen
    • HR2 Kari Salonen, Jukka Kyhäräinen, Jouni Savelainen

4. Edustus

Seuran jäsenistä ovat muissa suunnistuksen järjestötehtävissä olleet mukana Timo Kokko (SSL tapahtumaryhmä), Tuomo Markelin (SSL Tarkkuussuunnistuksen kehittämisryhmä), Pekka Nikulainen (SSL huippusuunnistusryhmä), Ilkka Nurminen (SSL huippusuunnistusryhmä), Tuomas Ojanen (Urheilun oikeusturvalautakunta), Teijo Oksanen (jukolan viestin johtoryhmä), Hilkka Salmenkylä (IOF lääketieteellinen komitea, Suunnistussäätiön hallitus, Urheilun oikeusturvalautakunta), Mikko Salonen (IOF / varapuheenjohtaja), Reimo Uljas (SSL liittovaltuusto, Suunnistava Uusimaa / varapuheenjohtaja & talous) ja Pekka Väisänen, (Suunnistava Uusimaa / valmennus).

Lisäksi Mikko Salonen on Olympiakomitean toimitusjohtaja, Pekka Nikulainen Olympiakomitean Lisää liikettä -yksikön johtaja, Kalle Rantala sprinttimaajoukkueen valmentaja ja Harri Koski maajoukkueen valmentaja.

5. Saavutukset

MM- ja EM-kisat

WOC

• sprinttiviesti: 10. Topi Raitanen
  • pitkä matka: 38. Einari Heinaro
  • keskimatka: 27. Olli Ojanaho

JWOC

• osallistujat: Ollipekka Heikkilä,Tuomas Heikkilä, Olli Ojanaho, Topi Syrjäläinen, Anton Salmenkylä (USA), Otakar Hirs (Tsekki), Kaarel Vesilind (Viro)
  • Sprintti H20: 1. Olli Ojanaho, 4. Tuomas Heikkilä, 19. Topi Syrjäläinen, 34. Ollipekka Heikkilä, 35. Otakar Hirs, 58. Anton Salmenkylä
  • Keskimatka H20: 1. Olli Ojanaho, 19. Topi Syrjäläinen, 22 Otakar Hirs, 23. Ollipekka Heikkilä, 29. Anton Salmenkylä, 48. Tuomas Heikkilä
  • Pitkä matka H20: 1. Olli Ojanaho, 19. Tuomas Heikkilä, 24. Topi Syrjäläinen, 36. Ollipekka Heikkilä, 48. Otakar Hirs, 74. Anton Salmenkylä, 123. Kaarel Vesilind (Viro)
  • Viesti H20: 2. Suomi 1, Olli Ojanaho, 4. Suomi 2, Tuomas Heikkilä, Topi Syrjäläinen, Ollipekka Heikkilä

EYOC

• osallistujat: Lauri Syrjäläinen, Kaarel Vesilind (Viro)
  • Sprintti H16: 21. Lauri Syrjäläinen
  • Sprintti H18: 32. Kaarel Vesilind
  • Pitkä matka H16: 23. Lauri Syrjäläinen
  • Pitkä matka H18: 33. Kaarel Vesilind

Viestit

• H16: 3. Atte Ikola, Anton Hamppu, Lauri Syrjäläinen
  • H18: 3. Ville Mannonen, Topias Niemi, Matias Salonen
  • H20: 1. Ollipekka Heikkilä, Topi Syrjäläinen, Tuomas Heikkilä
  • H21: 6. Topi Raitanen, Arttu Syrjäläinen, Einari Heinaro, Olli Ojanaho
  • D35: 3. Minna Ryyppö, Johanna Kiiski, Mari Sane
  • D45: 2. Heidi Liljeström, Heidi Salonen, Päivi Malmi
  • D50: 5. Riikka Otsamo, Kaija Kekäläinen, Annamari Vierikko
  • D60: 4. Sirpa Koivula, Pirkko Haatio, Marketta Savelainen
  • D70: 4. Kaarina Isoherranen, Tytti Torp, Tuulikki Karvinen
  • H35: 6. Jussi Ernamo, Mikael Lamberg, Jeppe Koivula, 9. Tuomas Ernamo, Mikko Eklund, Tapio Haarlaa
  • H45: 6. Tuomas Tala, Lassi Virtanen, Juha-Veli Ketolainen
  • H50: 5. Jouko Malinen, Jaakko Länsiluoto, Mikko Salonen, 10. Sami Kälviäinen, Pekka Nikulainen, Timo Tähtinen
  • H60: 1. Esa Lehto, Heimo Pulkkinen, Jouko Karamo

• 25-mannakavlen HS I sija 20
  • Halikko-viesti HS I sija 4

6. Valmennustoiminta

Valmennustoiminnan tavoitteena oli tarjota urheilijoille laadukasta valmennusta suunnistajan polun alusta ja nostaa Helsingin Suunnistajat maan kärkiseurojen joukkoon niin viesteissä kuin henkilökohtaisissakin kilpailuissa. Nuorten toiminnassa tavoitteena oli lisäksi Nuori Suomi -kriteerien mukaan valmentaa nuoria terveeseen ja liikuntamyönteiseen elämäntapaan suunnistuksen kilpailu- ja harrastetoiminnan ohella.

Vuosi 2017 oli organisatorisesti merkittävä, sillä se oli ensimmäinen uudella rakenteella, jossa valmennustoiminta oli jaettu kolmelle jaostolle, vihreälle, valkoiselle ja siniselle. Uudelleenorganisointi onnistui varsin sujuvasti. Keskeisten tavoitteiden eli paremman taloudellisen hallittavuuden ja toiminnan strategisen paranemisen saavuttamisen arviointiin vuosi on turhan lyhyt aika.

Sinisen jaoston kohdalla saatiin huippuvalmennustoimintaa käyntiin, ja tukitoiminnassakin saavutettiin edistystä. Valkoisien jaoston nuorten ryhmän valmentajaresurssien toivottua lisääntymistä ei saatu toteutettua.

Vihreässä jaostossa isompaa muutosta ei rakenneuudistuksella tavoiteltukaan. Siellä sen sijaan loppuvuodesta käynnistettiin 15 vuoteen merkittävin nuorisotoiminnan uudistus, jossa tavoitellaan nuorten ja vanhempien entistä parempaa sitoutumista urheiluseuratoimintaan sekä suurempaa innostusta kilpasuunnistukseen. Vuoden lopussa päätettiin vihreän jaoston nimeksi palauttaa nuorisojaosto.

Toiminnallisesti sinisen, valkoisen ja vihreän jaoston toiminta yhtenevät harjoitusten ja kilpailujen osalta. Kilpailullisesti suuremman ja tärkeimmät seuraviestit järjestyvät edelleen hallinnollisten jaostojen yhteistoiminnalla.  Kilpailullisissa tavoitteissa onnistuttiin miesten Jukolan viestin osalta erinomaisesti (6.) yltäen jopa yli asetetun tavoitteen, Nuorten Jukolan viestissä joukkue ylsi valkoisten ja vihreiden yhteistoimin neljänneksi. Yksittäisissä pienemmissä seuraviesteissä mm. FinnSpringissä miehet ylsivät hienosti neljänneksi ja SM-viestissä kuudenneksi.

Valmennustoiminnan onnistumista kuvaa hyvin ulkopuolisten tahojen arvostus ja huomioiminen. Miesten ryhmän valmentaja Henrik Tala valittiin Suunnistusvalmentajien toimesta vuoden seuravalmentajaksi 2017 ja Harri Koski valittiin vuoden 2017 sotilasvalmentajaksi osaksi juuri HS:lle tehdyn työn vaikuttaessa valintaan.

Rakennemuutoksista huolimatta itse toiminnan ytimessä on edelleen urheilijoiden ja valmentajien sitouttaminen toimimaan laadukkaasti tavoitteiden saavuttamiseksi. Suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta on vaikea ylläpitää suurelta osin vapaaehtoisuuteen pohjautuvassa toiminnassa. Yksi konkreettinen yksityiskohta, jolla on merkittävä vaikutus, on urheilija- ja valmentajasopimukset sekä harjoittelun ja tuloksellisuuden seuranta. Näissä on edelleen huomattavasti kehitettävää organisaatio- ja yksilötasolla. Kaudella 2017 henkilökohtaisten sopimusten tekeminen venyi pitkälle jo alkaneelle harjoituskaudelle.

HS valittiin mukaan syyskuussa 2017 alkaneeseen Suunnistusliiton Huippuseurat -pilottiprojektiin. Projekti jatkuu vuonna 2018.

Sininen jaosto

Sinisen jaoston tehtävänä oli tukea aikuisikäisten maajoukkueurheilijoiden sekä sitä tasoa tavoitteleminen urheilijoiden sekä nuorten maajoukkueurheilijoiden kehittymistä kohti kansainvälistä huippua.

Kilpailutuloksellisesti vuosi oli erittäin onnistunut. Tärkeimmät saavutukset olivat Olli Ojanahon kolme kultaa nuorten MM-kisoissa sekä Jukolan viestin kuudes sija. Lisäksi on mainittava nuorten MM-kisojen neljän pojan osanotto kisajoukkueessa sekä kolmen miehen osanotto aikuisten MM-kisajoukkueessa.

Huippuvalmennustoiminnassa jaoston suunnitelmat eivät toteutuneet kaikilta osin toivotulla tavalla. Urheilijoille järjestettiin yksi erityisesti MM-kisavalmistautumista tukenut leiri Virossa maaliskuussa. Lisäksi jo marraskuussa järjestettiin nuorten MM-leiri Hyytiälässä sekä neljän erityisharjoituksen sarja MM-kisoihin valmistautumiseksi huhti-kesäkuussa. Lisäksi arvokisoihin ja niiden näyttökisoihin valmistautuminen tuli aiempaa enemmän mukaan muuhun valmennusohjelmaan.

Urheilijoiden arkiharjoitteluun tarjottiin viikkoharjoituksia ja pyrittiin aktivoimaan urheilijoiden keskinäistä yhteydenpitoa ja toistensa sparraamista. Siniseen ryhmään kuuluvilla urheilijoilla on hyvin erilaiset lähtökohdat, harjoittelun ja elämisen toimintaympäristöt sekä tukenaan erilaisia valmennuksellisia tukiverkostoja. Urheilijoita osallistettiin harjoitusten ja kilpailumatkojen valmisteluvaiheessa tarpeiden esiin tuomisessa ja harjoitusten suunnittelussa.

Yksi parhaista esimerkeistä urheilijoiden omatoimisuudesta ja aktiivisuudesta oli Arttu Syrjäläisen suunnittelema ja koordinoima Espanjan Alicantessa pidetty leiri helmikuussa 2017.

Tukitoimintojen osalta suurin edistys tapahtui tiedottamisessa. Markku Sormunen
otti hoitaakseen sinisten medianäkyvyyden, minkä ansiosta  HS:n hyvät tulokset näkyivät entistä paremmin seuran kotisivuilla ja myös Helsingin Uutisten kumppanisivulla. Taitoharjoitusten koordinointi yhdessä akatemian ja muiden seurojen tarjonnan kanssa sujui hyvin Hannu Lammin koordinoimana.

Urheilijoiden terveydenhuollossa yhteistyö Mehiläisen kanssa lähti liikkeelle. Saimme heidän kauttaan hoitopolkumallin, muutamia asiantuntijaluentoja sekä testauspalvelun yhdelle urheilijalle. Hoitoyhteistyötä tehtiin myös Fibakon ja Kimmo Valariutan kanssa.

Sponsorihankinnassa ja varainkeruussa tulokset jäivät jaoston perustamisvaiheessa esitetyistä haaveista selvästi. Varsinaisia seurasponsoreita jo vuonna 2016 sovitun Mehiläisen lisäksi ei saatu. Urheilijat pystyivät hankkimaan omia tukijoita aikaisempaa paremmin. Toimintamallia sponsorihankinnassa on syytä kehittää niin, että seuran ja urheilijoiden omien tukijoiden intressit ja tarpeet kohtaavat yhä paremmin. Seuran sponsorinhankinta, viestintä ja markkinointi tulee saada jatkossa yhä paremmalle tasolle, jos tavoitellaan yhä kovempia tavoitteita huippu-urheilussa.

Sinisen ryhmän urheilijoita olivat:

• Ollipekka Heikkilä (Trimtex-ryhmä), valmentajana Kirsi Valasti
    • Tuomas Heikkilä (Trimtex-ryhmä), valmentajana Matti Heikkilä (HS)
    • Einari Heinaro , valmentajana Seppo Väli-Klemelä
    • Veli Kangas, , valmentajana Matti Heikkilä (HS)
    • Olli Ojanaho (Trimtex-ryhmä), valmentajana Mikko Ojanah
    • Pihla Otsamo , valmentajana Harri Koski (HS
    • Topi Raitanen (aikuisten maajoukkue), valmentajana Janne Ukonmaanaho
    • Anton Salmenkylä , valmentajana Tuulikki Salmenkylä (HS)
    • Riccardo Scalet
    • Arttu Syrjäläinen , valmentajana Jani Lakanen
    • Topi Syrjäläinen (Trimtex-ryhmä), valmentajana Kalle Rantala (HS)

Valkoinen jaosto

Valkoisen jaoston tavoitteena oli  tarjota laadukasta valmennusta ja auttaa urheilijoita etenemään omalla suunnistajan polullaan. Toiminnan piiriin kuului miesten ja naisten viestijoukkueissa menestyksekkäästi juosseita urheilijoita sekä vasta urheilijan elämään opettelevia nuoria, jotka haluavat kehittyä suunnistajina ja jotka tavoittelevat menestystä vasta tulevina vuosina.

Valkoisen jaoston toiminnassa korostuivat seuran yhteisten talvi- ja suunnistuskauden harjoitusten ja leirityksen koordinointi- ja valmennustehtävien lisäksi SM-kilpailujen, nuorten näyttökilpailun ja isojen viestien matkanjärjestely- ja valmennustehtävät. Vastuiden jakamisessa ei täysin onnistuttu, sillä käytännön järjestelytehtävät kuormittivat pitkälti samoja valmentajia eikä itse valmennustoimintaan jäänyt tarpeeksi aikaa. Resurssipulaa pyrittiin helpottamaan esimerkiksi hyödyntämällä samoja harjoituksia eri ryhmille ryhmävalmentajien vastatessa tehtävien soveltamisesta kullekin ikä- ja taitotasolle sopivaksi. Kaiken kaikkiaan organisointitehtävissä onnistuttiin resurssipulasta huolimatta erittäin hyvin. Jäsenpalveluun siirtyminen helpotti merkittävästi tapahtumista tiedottamisen ja niihin ilmoittautumisten hallintaa.

Nuorten ryhmä toimi onnistuneesti yhteistyössä taitopolun ryhmän kanssa tarjoten nuorimmille (14 – 15-vuotiaat) mahdollisuuden osallistua sekä vihreän jaoston koordinoimaan toimintaan että vanhempien nuorten ja aikuisurheilijoiden valmennustoimintaan. Näin varmistettiin pitkään jo yhdessä toimineiden nuorten urheilijoiden yhteistoiminnan jatkuvuus ja siirtyminen joustavasti SM-ikäisten joukkoon. Nuorten ryhmä pyrittiin pitämään mahdollisimman avoimena, jotta se houkuttelisi aktiivisuudeltaan ja tasoltaan erilaisia nuoria ja edesauttaisi yksilöllisten suunnistajan polkujen löytymisen ja lajin parissa pysymisen. 18-sarjan nuorten arkiharjoittelu tapahtui pitkälti Mäkelänrinteen urheilulukion puitteissa ja henkilökohtaisten valmentajien seurannassa. Seuran valmennustoiminnan rooli korostui leirityksessä, suurviestien valmistautumisprosesseissa ja kilpailumatkojen järjestämisessä. Seurannan sekä luentojen ja keskustelujen kautta pyrittiin korostamaan urheilijan kokonaisvaltaisessa kehityksessä tärkeiden osa-alueiden kuten ravinnon, riittävän unen, terveenä harjoittelun ja kokonaisrasituksen merkitystä.

Nuorten ryhmän urheilijat osallistuivat isolla joukolla niin henkilökohtaisiin kuin viestikilpailuihin. Ungissa saavutimme H/D18-sarjassa toisen ja D18-sarjassa hyvin nuorella joukkueella viidennen sijan. NuJussa joukkueita oli peräti kuusi, ykkösjoukkueen sijoittuessa neljänneksi. Lisäksi nuoret saivat runsaasti arvokasta kokemusta mm. Tiomila- ja Jukola/Venlojen viestijoukkueissa. SM-viestissä pronssia suunnistivat pojat H16 ja H18.

Henkilökohtaisissa SM-kisoissa valkoisen jaoston urheilijat saavuttivat yhteensä neljä mitalia ja 15 muuta sijoitusta kymmenen parhaan joukkoon, mitä voidaan pitää hyvänä tuloksena. Lisäksi Lauri Syrjäläinen ja Kaarel Vesilind (Viro) saivat arvokasta kokemusta nuorten arvokilpailuista (EYOC).

Valkoisen ja sinisen jaoston valmennusryhmät olivat vuonna 2017 nuorten (14/15 –18- vuotiaat), naisten ja miesten valmennusryhmät. Nuorten valmennusryhmän nuorimmat eli 14–15-vuotiaat kuuluivat toiminnallisesti myös taitopolun ryhmään, jota loppukesään asti veti Aapo Summanen. Jokaisella ryhmällä oli nimetyt valmentajakoulutuksen saaneet ryhmävalmentajat. Näihin valmennusryhmiin kuului kaudella 2017 yhteensä noin 50 urheilijaa. Valkoisen jaoston nuorilla oli käytössä 50 €:n toimintamaksu.

Miesten ryhmän vetäjinä toimivat Henrik Tala ja Pekka Väisänen, naisten ryhmän vetäjinä Leena Salmenkylä-Mattila ja Jari Valtonen sekä nuorten ryhmän vetäjinä R iikka Otsamo, Karin Rantamäki ja Aapo Summanen . Taitoharjoittelun koordinaatiosta vastasivat H enrik Tala, Hannu Lammi ja Riikka Otsamo , fysiikkaharjoituksista Pekka Väisänen ja Jari Valtonen ja kilpailumatkoista Jorma Erkkilä. Valmennuksen kokonaisuudesta ja valmennuksen laadusta vastasi valmennuspäällikkö Harri Koski.

Valmennusryhmäläiset osallistuivat toimitsijatehtäviin, joihin kuuluivat Iltarastien ja Firmaliigan ratamestaritehtävät ja emit-leimasinten nouto tapahtuman jälkeen. Lisäksi valmennusryhmäläiset osallistuivat Helsinki O-Gamesin toimitsijatehtäviin.

Valmennusryhmille järjestettiin vuoden 2017 aikana yhteensä viisi viikonloppuleiriä Vierumäellä, Hankoniemen viikoloppuleiri maaliskuussa ja kilpailupainotteinen pääsiäisleiri Turun seudulla Kaarinassa. Lisäksi n. 30 urheilijaa leireili helmikuussa Espanjan Alicantessa. Vuoden 2018 aloitusleiri pidettiin marraskuussa Kisakalliossa.

Vuoden 2017 aikana järjestettiin sekä omia taitoharjoituksia erillisinä, IR- ja FL-tapahtumien yhteydessä että hyödynnettiin seurojen yhteistyönä toteutettua urheiluakatemian harjoitustarjontaa. Viikkosuunnistusharjoitukset, leirien suunnistusharjoitukset, karttavaellukset ja metsäjuoksuharjoitukset yhteen laskettuna HS:n valmennuksen järjestämiä suunnistusharjoituksia kertyi vuoden aikana noin 70.

Vihreä jaosto

Vuonna 2017 Vihreän jaoston/Nuorisojaoston toimintaan lasten parissa kuuluivat keskeisesti aloittelijoille tarkoitetut Lähtöpolut sekä lapsille ja nuorille tarkoitettu koko vuoden pyörivä suunnistuskoulu leireineen ja kilpailumatkoineen. Suunnistuskoulu oli jaettu kahteen ryhmään Jatkopolku ja Taitopolku. Tämän toiminnan lisäksi tehtiin yhteistyötä koulujen kanssa koulusuunnistustapahtumissa.

Nuorisotoiminnan piirissä oli vuoden 2017 aikana noin 250 lasta ja nuorta, joista monet osallistuivat aktiivisesti suunnistusharjoituksiin, -leireille ja –kilpailuihin. Lapset, nuoret ja heidän vanhempansa osallistuivat runsain joukoin seuran järjestämien tapahtumien talkootehtäviin mm. SM-sprintissä, Iltarasteilla ja Helsinki O-Games -suunnistuskilpailussa.Vanhemmat osallistuivat myös aktiivisesti lasten ja nuorten harjoitusten, leirien ja kilpailutapahtumien järjestämiseen. Vihreän jaoston nuorilla oli käytössä 50 €:n toimintamaksu.

Aloittavien lasten Lähtöpolkuja järjestettiin keväällä neljä: Torpparinmäessä, Kivikossa, Ylästössä ja Pohjois-Haagassa sekä elokuussa yksi Pirkkolassa. Lähtöpoluille, jotka koostuivat yhdestä sisä- ja kahdesta ulkoharjoituskerrasta, osallistui yhteensä yli sata lasta.

Jatkopolun suunnistusharjoitukset pidettiin pääasiassa Keskuspuiston alueella. Suunnistusharjoituksiin osallistui runsaasti lapsia ja suunnistuskaudella oli viikoittain tarjolla monipuolisia harjoituksia. Syksyllä lapsille ja nuorille annettiin mahdollisuus myös lamppusuunnistustukseen. Jatkopolun vastuuvetäjänä toimi Reimo Uljas.

Taitopolun suunnistusharjoitukset järjestettiin pääasiassa Keskuspuiston tai Nuuksion alueilla. Tarjolla oli monipuolisia viikkoharjoituksia ja yksilövalmennusta Iltarastien yhteydessä. Taitopolun harjoituksissa kävi säännöllisesti noin 20 lasta. Lapsille ja nuorille järjestettiin yhteisiä viestiharjoituksia muiden pääkaupunkiseudun seurojen kanssa. Taitopolun ryhmästä vastasi elokuuhun saakka nuorten valmennuspäällikkö Aapo Summanen.

Talvikaudella lapsille ja nuorille oli tarjolla maanantaisin sählyä Maunulan liikuntahallissa. Tiistaisin taitopolkulaisille oli ohjelmassa juoksu- ja koordinaatioharjoitukset Myllypuron Liikuntamyllyssä. Torstaisin lapsilla ja nuorilla oli monipuolisia saliharjoituksia Oulunkylän ala-asteella lokakuusta lähtien. Perjantaisin lapsille ja nuorille oli ohjelmassa saliharjoitukset erilaisine liikuntaleikkeineen ja taitoharjoituksineen Malminkartanon ala-asteella maaliskuun loppuun saakka. Lisäksi taitopolkulaiset osallistuivat talvella viikonloppuina järjestettäviin karttavaelluksiin.

Lapsia ja nuoria osallistui vuoden aikana seuraaville seuran järjestämille suunnistusleireille:

• 3 kpl viikonloppuleirejä Vierumäellä
  • 1 kpl viikonloppuleiri Mikkelissä
  • 1 kpl viikonloppuperheleiri Kisakalliossa
  • 2 kpl päiväleiri Rajamäellä, 1 kpl Hankoniemessä ja 1 kpl Solvallassa

Lapset ja nuoret osallistuivat myös Kultaisiin leireihin Kisakalliossa ja Leimaus-leirille Kuortaneella, Kultainen kompassi -kilpailuleirille Tampereella ja kilpailuleirille Kaarinaan pääsiäisenä. Varsinais-Suomen kilpailuleiri järjestettiin syksyllä Nuorisoviestin ja Oravatonnin yhteydessä. Tälle leirille osallistui noin 40 eri-ikäistä lasta ja nuorta. Mukana oli myös paljon huoltajia.

Yhteistyö koulujen kanssa

Jäsenille tarkoitetun toiminnan lisäksi olemme järjestäneet suunnistusopetusta ja valmistaneet karttoja monille Helsingin alueen koululaisille. Vuonna 2017 yli 5 000 lasta ja nuorta saivat suunnistusopetusta seuramme järjestämissä suunnistustapahtumissa eri puolilla Helsinkiä. Lokakuussa järjestimme perinteisen koulujen sisäsuunnistuksen Myllypuron Pallomyllyssä. Siihen osallistui lähes 2 000 koululaista. Helsingin kaupungin Liikuntavirasto tuki näitä tapahtumia vuonna 2017 toiminta-avustuksella.

Kilpailut ja menestyminen

Lapset ja nuoret osallistuivat usealla joukkueella nuorten suuriin suunnistuskilpailuihin mm. Nuorten Jukolaan, Ungdomens Tiomilaan, Turun Nuorisoviestiin ja Oravatonniin.

Alueen oravapolkuviestissä HS:n osanottajajoukko oli suuri. A-sarjassa HS:ia edusti 4 joukkuetta (paras sijoitus 4. sija), B-sarjassa 10 joukkuetta (paras sijoitus 4. sija), sekä C-sarjassa 3 joukkuetta (parhaana sijoituksina 3. sija). Lokakuussa Turun Nuorisoviestissä oli mukana A-sarjassa neljä joukkuetta (paras sijoitus 2. sija) ja B-sarjassa neljä joukkuetta (paras sijoitus 8. sija).

Alueen oravapolkukilpailussa (AOK) sarjojensa voittoon suunnistivat Ulla-Riina Mäntylä (D13) ja Vieno Ristimäki (D12). Hopeaa saivat Kaisa Mäntylä (D16), Veera Turakainen (D13) ja Samiir Musse (H12TR). Pronssille suunnistivat Katarina Sallila (D13), Aaron Ketolainen (12TR) ja Villö Farkas (D10RR).

Pääkaupunkiseudun sarjasuunnistuskilpailuihin osallistui kesän aikana kaikkiaan 96 HS:n nuorta ainakin kerran. Heistä 51 osallistui ainakin kolme kertaa ja sai osallistumismitalin. Oma sarjasuunnistuskilpailu järjestettiin Paloheinässä 23. elokuuta.

7. Kuntosuunnistustapahtumat

Vuonna 2017 Iltarasteilla oli 40-vuotisjuhlavuosi. Toiminta jatkui pääsääntöisesti vuonna 2016 kehitetyn mallin mukaan ilman suuria muutoksia. Kehitystä tapahtui toimitsijahallinnassa, joka siirtyi sähköiseen muotoon MyClub -jäsenpalveluun. Uudistuksena esiteltiin myös Iltarastien Taitotreenit, jonka avulla saatiin lisää haastavuutta varsinkin keskuspuiston alueen tapahtumiin.

Iltarastitapahtumia järjestettiin suunnitelman mukaisesti: 30 Iltarastitapahtumaa,  6 Firmaliigatapahtumaa, 5 kpl sprintticupin tapahtumia, HOG ja SM-sprintti -kilpailujen yhteydessä kuntosuunnistukset, sekä kauden päätteeksi yksi ylimääräinen Iltarastitapahtuma, jonka tuotto luovutettiin sairastuneen seuran juniorisuunnistajan hoitokulujen hyväksi.

MyClub -jäsenpalvelun käyttöönotto mahdollisti reaaliaikaisen toimitsijatehtäviin ilmoittautumisen ja yhteydenpidon pomon, tapahtumatoimitsijoiden ja emit-hakijoiden välillä. Pomoille perustettiin erillinen ryhmä tiedonvälitykseen pomojen kesken käytännön asioista, kuten kaluston ja tarvikkeiden kunto ja sijainti, tapahtumapaikkoihin liittyvät käytännön järjestelyt ja mahdolliset havaitut ongelmat. Parkkipomoille perustettiin ryhmä, jonka tarkoitus on kerätä ja jakaa tietoa Iltarastien pysäköintiin liittyvistä ohjeista, perinnetiedosta ja kehitysideoista. Autojen suurta määrää voidaan pitää tapahtumien pullonkaulana ja  pysäköinnin ohjaus vaatii paljon talkootyövoimaa. Näköpiirissä ei ole ratkaisuja, millä parkkiohjaajien määrää voitaisiin jatkossakaan vähentää.

Yrityssopimuksia oli tarkoitus kehittää, mutta valitettavasti Iltarastien yritysasiakkaiden maksujärjestelyjen  monimuotoisuus yllätti uudet vastuuhenkilöt keväällä, eikä niihin vielä tänäkään vuonna onnistuttu saamaan toivottua yhdenmukaisuutta ja järjestelmällisyyttä. Yrityssopimuksella asioivien suunnistajien palveleminen Iltarasteilla vaatii edelleen kehittämistä. Maksuvaihtoehtoja kaikilla Iltarastien asiakkailla on useita, ja liikuntasetelien tilalle alkoi kesällä 2017 tulla kiihtyvällä tahdilla erilaisia verkko- ja mobiilimaksujärjestelmiä. Kaikki nämä maksamiseen liittyvät variaatiot ja uudistukset aiheuttivat haastetta maksuja vastaanottavien tai tarkastavien toimitsijoiden ohjeistuksessa.

Toimitsijatehtävien yleisohjeistus oli kuitenkin tyydyttävällä tasolla, ja kaudella 2016 käyttöönotetun mallin mukaisesti kuka tahansa pystyi helposti suoriutumaan pomon hänelle osoittamista tehtävistä, vaikka olisi ollut mukana toimitsijatehtävissä ensimmäistä kertaa.

Iltarastien toimitsijaksi mukaan lähteminen oli myClub -jäsenpalvelun sekä vakiintuneen ohjeistuksen myötä aiempaa helpompaa, mutta toimitsijavuoroja hoitaneiden jäsenten lukumäärä väheni edellisvuoteen verrattuna. Jäsenten aktiivisuus toimitsijavuorojen ja pomovuorojen varaamisessa pitäisi saada kasvuun, jotta vastuu tapahtumien järjestämisestä ei uudelleen kasaudu yhä pienenevälle joukolle. Vuonna 2017 tavoitteena oli saada jokainen seuran jäsen hoitamaan oma osuutensa, mutta tässä ei onnistuttu. Myös uusia pomoja ja parkkipomoja toivottiin edelleen mukaan.  Ratkaisua talkoovuorojen tasaisempaan jakautumiseen ei kuitenkaan keksitty.

Iltarastien keskusorganisaatiossa ratamestarien opastus ja karttojen painokuntoon saattaminen oli edelleen keskittynyt hyvin pienelle ylityöllistetylle porukalle. Tähän tehtävään kaivattiin uusia malleja ja lisää osaavaa väkeä jakamaan työmäärää.

Iltarastien osallistujamäärä jatkoi kasvuaan sateisesta keväästä huolimatta. Syytä tähän ei varmuudella tiedetä, mutta pidettäköön sitä merkkinä siitä, että asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä palvelutasoon ja ratoihin. Vaikka Iltarastijaoston toiminnalla on erittäin suuri vaikutus seuran talouteen, kuntosuunnistuksen merkitys ei rajoitu pelkästään seuran varainhankintaan, vaan sillä on myös oma arvonsa seuran jäsenten ja Iltarastien sekä Firmaliigan asiakkaiden fyysisen ja henkisen terveyden, kunnon ja työkyvyn edistämisessä. Iltarastien toimitsija ei siis ole pelkästään hankkimassa rahaa seuran juniori- ja kilpasuunnistuksen käyttöön, vaan on työpanoksellaan mahdollistamassa edullisen harrastamisen jokaiselle suunnistuksesta kiinnostuneelle. Jos samantasoisia tapahtumia järjestettäisiin ilman talkoopanosta, niiden kustannukset karkaisivat tavoittamattomiin. Iltarastien toimitsijavuoroilla on myös oma merkityksensä seuran jäsenten tutustumisessa toisiinsa, ja tätä kautta seurahengen edistämisessä. Näitä asioita halutaan jatkossa entistä enemmän korostaa.

lltarastit ja Firmaliiga

• Iltarastitapahtumia: 30 (29 vuonna 2016, 28 vuonna 2015)
  • Kävijämäärä: 14 691 (14 143 vuonna 2016, 10 360 vuonna 2015)
  • Kävijäkeskiarvo: 490 (488 vuonna 2016, 370 vuonna 2015)
  • Kevätkauden (ennen Jukolaa) kävijäkeskiarvo oli 560 (95 vähemmän viime vuoteen verrattuna) ja syyskauden  kävijäkeskiarvo 450 (65 enemmän viime vuoteen verrattuna). Kevään kävijämäärissä oli siis huomattava pudotus, joka saatiin kirittyä kiinni elokuussa.
  • Nuuksion tapahtumissa oli keskimäärin 473 kävijää, ja keskuspuistossa 517
  • Firmaliigan 6 tapahtumassa oli yhteensä 2927 (2969 vuonna 2016) kävijää
  • Iltarastien ja Firmaliigan toimitsijatehtävissä kävi ratamestarit mukaan lukien 314 (385 vuonna 2016) seuran jäsentä (kokonaisjäsenmäärä n. 800). He hoitivat yhteensä 601 toimitsijavuoroa.
  • Toimitsijoista 218 hoiti yhden vuoron, 49 hoiti kaksi vuoroa, 18 hoiti 3 vuoroa ja 29  jäsentä hoiti 4 tai useamman vuoron. Kahdeksan ahkerinta kävi toimitsijatehtävissä yhteensä 117 kertaa, josta keskiarvoksi tulee lähes 15 kertaa/henkilö.

Vastuuhenkilöt

• 4 kertaa: Reino Hotti ja Erkki Miettinen (maastotöissä apuna Jorma Erkkilä)
  • 2 kertaa: Ville Lampinen  ja Matias Salonen
  • 1 kerta: Markku Arola, David Farkas, Tapio Haarlaa, Tiina Haarlaa, Einari Heinaro, Paavo Heinonen, Pasi Heiskanen, Iida Heiskanen, Atte Ikola, Matti Kaijansinkko, Veli Kangas, Katja Lahtinen, Raino Lampinen, Erkki Latvasto, Jyrki Louhi, Johannes Louhi, Ville Mannonen, Milla Mattila, Topias Niemi, Kasperi Niemi, Leena Tuumi-Niemi, Olli Ojanaho, Pihla Otsamo, Riikka Otsamo, Anssi Raitanen, Topi Raitanen, Tuija Raitanen, Karin Rantamäki, Ari Rantanen, Minna Ryyppö, Teija Saari, Mikko Salonen, Anniina Suhonen, Irene Turakainen, Olli Turakainen, Venla Turakainen, Jari Valtonen, Leevi Väisänen.

Pomoina toimivat:

• 8 kertaa: Markku Arjamaa
  • 6 kertaa: Jorma Erkkilä, Arsi Veikkolainen (FL), Hilleriikka Vaho
  • 3 kertaa: Sohvi Rajamäki, Martin Söderström
  • 1 kerta: Tero Immonen, Kirsi Hakomäki, Tapani Mikkola, Pauliina Lankinen

• Tulostiimi: Matti Kaasalainen, Jyrki Louhi, Ville Lampinen, Mikko Laakso, Atte Lahtinen, Anssi Raitanen
  • Emit-hakijat: valmennusryhmien urheilijat sekä taitopolkulaiset vanhempineen
  • Karttojen puhtaaksipiirtäjät: Ville Lampinen, Mikko Laakso, Atte Lahtinen ja Hannu Lammi
  • Iltarastit-vaunun kuljettaminen: Pekka Väisänen
  • Käteiskassan hoito: Synnöve Miettinen

• Jorma Erkkilä, jaoston edustus hallituksessa, tapahtumien toimitsijamiehitys ja emit-hakijat
  • Matti Kaasalainen: tulokset, tiedotus, sarjaliput ja muut erikoistuotteet, Firmaliiga
  • Henrik Tala: radat, kartat, ratamestarituki
  • Ville Lampinen: radat
  • Sohvi Rajamäki: yrityssopimukset, sidosryhmät ja erikoistilaukset, tapahtumien toimitsijamiehitys ja emit-hakijat myClub-jäsenpalvelua hyödyntäen
  • Hilleriikka Vaho: luvat, kalenteri, asiakaskyselyt, jaoston pj.
  • Synnöve Miettinen: Erikoistilaukset, Jukola-koulu, naisten suunnistuskurssit.

• Kilpailujen yhteydessä järjestettiin kuntosuunnistus HOG:n molempina päivinä, yhteensä 490 kävijää (283 kävijää vuonna 2016) sekä SM-sprintissä, 263 kävijää. Vastuuhenkilönä oli Matti Kaasalainen.
  • Sprintticup: Järjestimme 5 tapahtumaa, 932 kävijää (352 kävijää vuonna 2016. Ratamestareina toimivat Arttu Syrjäläinen, Topi Syrjäläinen ja Kari Sane..
  • Jukola-kouluja järjestettiin yksi, vetäjänä Einari Heinaro
  • Naisten suunnistuskursseja  järjestettin 4, vetäjinä Maija Salmi, Jorma Erkkilä,  Pirjo Pajarinen, Juha Leskinen, Sakari Heikkinen, Vuokko Rajamäki, Erkki ja Synnöve Miettinen.
  • Kiintorasteja ylläpidettiin Helsingin kaupungin ulkoilualueilla Luukissa, Pirttimäessä, Salmissa ja Solvallassa. Lisäksi saatiin uusi kiintorastimaasto Vantaan kaupungin ulkoilualueelle Ylästöön. Ratamestareina olivat Raino Lampinen, Jouni Savelainen, Åge Liljeström, Reino Hotti, sekä Ylästössä Reimo Uljas.
  • MoBo-ratoja ylläpidettiin Solvallaan Haltian ja Solvallan opiston tilauksesta sekä Oulunkylän yhteiskoulun tilaamana Oulunkylän liikuntapuistossa. Uuden päivityksen Solvallan MoBo karttaan teki Topi Syrjäläinen.

8. Kilpailujen järjestäminen

Kaksipäiväinen Helsinki O-Games HOG järjestettiin Nuuksiossa 10.-11.6.2017 Kilpailun johtajana toimi Juha Burtsoff. Aikuisten ratamestari oli Reino Hotti ja lasten radoista vastasi Minna Ryyppö. Kisojen tiedotuksen hoiti Markku Sormunen. Yhteensä osallistujia oli 1. päivänä 638 ja 2. päivänä 593. Kuntosuunnistuksessa oli yhteensä 240 osallistujaa lauantaina ja 222 sunnuntaina. Toimitsijoita järjestelyissä oli mukana n. 100 henkilöä.

SM sprintti järjestettiin Kannelmäki – Malminkartano alueella, kilpailukeskus oli Kannelmäen urheilukeskuksessa. Aamupäivällä oli karsinnat ja iltapäivällä loppukilpailut.Kilpailun johtajana toimi Pekka Väisänen ja tiedottajana Kari Sane. Kilpailun ratamestariryhmää johti Henrik Tala ja ratamestareina Riikka OtsamoKalle Rantala ja Einari Heinaro. Pauliina Lankinen toimi WRE kisan yhteyshenkilönä.Toimitsijoita oli yhteensä n. 250 henkilöä.

Kummankin kilpailun kilpailukeskuksen rakentamisesta vastasi Hannu Koskinen. TA:na toimi Hannu Pyy ja ratavalvojana Pekka Vuorinen. Osallistujia oli yhteensä 1856.

9. Kartoitus

Vuonna 2017 valmistui 23 karttaa, joista 13 oli sprinttikarttoja ja 10 suunnistuskarttoja.

numero Nimi mittakaava tyyppi
171784 Pelimannintie 1:4000 sprinttikartta
171785 Kanneltalo 1:4000 sprinttikartta
171786 Kannelmäki 1:4000 sprinttikartta

Seuran 1 luokan ratamestarit ovatSSL:n ratamestarirekisterin mukaan: Heinaro Einari, Hotti Reino, Koski Harri, Lahtinen Atte, Lammi Hannu, Lampinen Raino, Lampinen Ville, Liljeström Åge ja Tala Henrik.

Seuran 2 luokan ratamestarit ovat: Arola Markku, Heiskanen Pasi, Kangas Veli, Lahtinen Jouko, Lammi Pekka, Otsamo Riikka, Raitanen Topi, Rantala Mika, Rantamäki Karin, Vilhonen Essi

10. Talous

Seuran talous on vakaalla pohjalla. Hiukan yksinkertaistettuna voidaan todeta, että valmennustoiminnan kulut katetaan kuntosuunnnistustapahtumien tuotoilla ja toiminnan tarvitsemat kartat kustannetaan kansallisten kilpailujen tuotoilla.

Vuonna 2017 järjestetyn SM-kilpailun takia talousarvio laadittiin 14 000 euroa ylijäämäiseksi. Tilinpäätöksen mukaan ylijäämäksi tuli noin 30 000 euroa, joten vuoden mittaan tehty varainhankinta onnistui erinomaisesti. Seuran maksuvalmius pysyi koko vuoden hyvänä.

Seura sai uuden merkittävän yhteistyökumppanin, kun Mehiläinen Oy:n kanssa solmittiin nelivuotinen sopimus. Aiemmista yhteistyökumppaneista jatkoivat Autokoulu Kulmis, IROResearch Oy, Magnecit, PekkaSport, Suunnistajan Kauppa, Tallink Silja Line, Trimtex ja Veikkaus.

11. Ansiomerkit ja stipendit

Seuran kunniajäseneksi kutsuttiin Erkki Miettinen

Helsingin Suunnistajien tunnustusmerkki ansioista seuratoiminnan hyväksi myönnettiin kahdelle jäsenelle: Pekka Väisänen ja Heli Koivistoinen

Pirkko ja Juhani Salmenkylän rahasto myönsi vuonna 2017 seuraavat apurahat:

• Topias Niemi, 500 €
  • Ville Mannonen, 450 €