1. Seuran yleistila

Vuosi 2016 oli Helsingin Suunnistajat ry:n 73. toimintavuosi.

Seuran tavoite on olla johtava huippusuunnistus- ja kuntoliikuntaseura. Vuosittaista onnistumista tässä mittaamme toiminnassa mukana olevien nuorten määrällä, menestyksellä arvokisoissa ja kuntosuunnistustapahtumien osanottajamäärillä.

Seuran talous on vakaalla pohjalla. Vuonna 2016 tuloja saatiin erilaisista avustuksista, Iltarasteilta ja Firmaliigasta. Suurimmat kulut kohdistuivat kartoitukseen sekä nuoriso- ja valmennustoimintaan.

Vuoden HS:läiseksi valittiin Reino Hotti.

2. JÄSENISTÖ

Vuoden lopussa seurassa oli 910 jäsentä. Jäsenmäärän kehitys näkyy oheisessa taulukossa.
Nuoria alle 19-vuotiaita oli jäsenistöstä 32 %. Vuonna 2016 seurassa oli Rankilistan mukaan 307 kilpailulisenssin hankkinutta suunnistajaa, joista 97 oli nuoria.

Jäsenistön ikäjakautuma

Naiset (D20-)

Miehet (H20-)

Tytöt (-D18)

Pojat (-H18)

YHTEENSÄ

3. TOIMIHENKILÖT

Hallitus:
Juha Burtsoff, Jorma Erkkilä, Heli Koivistoinen, Jouko Lahtinen (pj), Pekka Lammi (sihteeri), Synnöve Miettinen, Karin Rantamäki, Henrik Tala (vpj), Pekka Väisänen.

Iltarastijaosto:
Kirsi Hakomäki, Matti Kaasalainen, Jyrki Kiviniitty, Henrik Tala (pj)

Nuorisojaosto:
Jorma Erkkilä, Mikko Haara, Heli Koivistoinen (pj), Marko Rajala, Juhani Tervo

Talousjaosto:
Juha Burtsoff (pj), Petra Liljeström, Juhani Salmenkylä

Kilpailujaosto:
Pasi Heiskanen, Raino Lampinen, Pauliina Lankinen (pj), Hannu Koskinen, Jarmo Laakso, Hannu Lammi, Erkki Raimovaara, Pekka Väisänen

Valmennusjaosto:
Hannu Lammi, Teijo Oksanen, Leena Salmenkylä-Mattila (pj), Jari Valtonen

Viestintäjaosto:
Jarmo Laakso, Pekka Lammi (pj)

Toiminnantarkastajat:

* DR2 Minna Ryyppö, Kaija Kekäläinen
* HR2 Kari Salonen, Jukka Kyhäräinen, Jouni Savelainen

4. EDUSTUS

Seuran jäsenistä ovat muissa suunnistuksen järjestötehtävissä olleet mukana Timo Kokko (SSL kilpailuryhmä), Tuomo Markelin (SSL Tarkkuussuunnistuksen kehittämisryhmä), Pekka Nikulainen (SSL huippusuunnistusryhmä), Tuomas Ojanen (Urheilun oikeusturvalautakunta), Teijo Oksanen (Jukolan viestin johtoryhmä), Hilkka Salmenkylä (IOF lääketieteellinen komitea, Suunistussäätiön hallitus, Urheilun oikeusturvalautakunta), Mikko Salonen (IOF / varapuheenjohtaja, Suunnistussäätiön hallitus), Sami Torstila (SSL Tarkkuussuunnistuksen kehittämisryhmä), Reimo Uljas (SSL liittovaltuusto / varapuheenjohtaja, Suunnistava Uusimaa / varapuheenjohtaja & talous) ja Pekka Väisänen, (Suunnistava Uusimaa / valmennus),

Lisäksi Kalle Rantala ja Harri Koski ovat olleet sprinttimaajoukkueen valmentajia ja Pekka Nikulainen on Olympiakomitean Lisää liikettä -yksikön johtaja.

5. HALLINTO JA TILAISUUDET

Kevätvuosikokous pidettiin 5.4.2016 Pirkkolan kokoushuoneessa ja syysvuosikokous 8.11.2016 Pirkkolan kokoushuoneessa. Hallitus kokoontui vuoden aikana yhdeksän kertaa.

6. SAAVUTUKSET

MM- ja EM-kisat

WOC-Sprinttiviesti
– 7. Topi Raitanen

EOC-Sprinttiviesti
– 4. Topi Raitanen

JWOC Sprintti
– D20 9. Paula Gross

JWOC Keskimatka
– D20 7. Paula Gross

JWOC Pitkä matka
– D20 5. Paula Gross

JWOC Viesti
– D20 1. Sveitsi, Paula Gross

JWOC osallistujat: Paula Gross, Tuomas Heikkilä, Topi Raitanen, Anton Salmenkylä

EYOC Sprintti

Halikko-viesti HS I sija 1

7. VALMENNUS JA KOULUTUS

Tavoitteet

Valmennustoiminnan tavoitteena on ollut tarjota urheilijoille laadukasta valmennusta ja nostaa Helsingin Suunnistajat maan kärkiseurojen joukkoon niin viesteissä kuin henkilökohtaisissakin kilpailuissa. Urheilijakeskeinen toimintamalli, jossa seura tukee menestykseen tähtääviä ja motivoituneita urheilijoita kehittymisessä suunnistajana, on tuottanut menestystä sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. Suurviesteissäkin on menestystä odotettavissa tulevina vuosina.

Valmennusryhmät

Valmennuksella oli vuonna 2016 miesten ja naisten valmennusryhmä sekä nuorten ryhmä (15–18 -vuotiaat). Jokaisella ryhmällä oli nimetyt valmentajakoulutuksen saaneet ryhmävalmentajat. Valmennusryhmään ja nuorten ryhmään kuului kaudella 2016 yhteensä noin 50 urheilijaa.

Valmennuksen ryhmien urheilijoista Suomen Suunnistusliiton valmennusryhmissä oli vuonna 2016 Tuomas Heikkilä, Topi Raitanen ja Topi Syrjäläinen nuorten Trimtex-ryhmässä. Pääkaupunkiseudun akatemiaryhmässä olivat kaudella 2015-2016 Arttu Syrjäläinen, Einari Heinaro, Veli Kangas, Anton Salmenkylä, Topias Niemi, Annika Matilainen ja Matias Salonen.

Valmennusryhmäläiset osallistuivat toimitsijatehtäviin, joihin kuuluivat Iltarastien ja Firmaliigan ratamestaritehtävät ja emit-leimasinten nouto tapahtuman jälkeen. Lisäksi valmennusryhmäläiset osallistuivat Suunto Gamesin toimitsijatehtäviin.

Leirit

Valmennusjaosto järjesti valmennusryhmille vuoden 2016 aikana yhteensä kuusi viikonloppuleiriä Vierumäellä, yhden Hankoniemessä, yhden Hyytiälässä sekä taitoleirin pääsiäisenä Ruotsin Strömstadissa ja Norjan Haldenissa. Lisäksi järjestettiin Jukola-leiri Lappeenrannassa ja SM-leiripäivä Kirkkonummella sekä sprinttipäivä Helsingissä. Vuoden 2017 infoleiri pidettiin lokakuussa Kisakalliossa.

Harjoittelu

Vuoden 2016 aikana järjestettiin kohtalaisesti taitoharjoituksia. Tarjontaa rikasti lähiseurojen kanssa toteutettu suunnistusharjoitusyhteistyö sekä lokakuusta alkaen seurojen yhteistyönä toteutettu urheiluakatemian harjoitustarjonta.

Viikkosuunnistusharjoitukset, leirien suunnistusharjoitukset, karttavaellukset ja metsäjuoksuharjoitukset yhteen laskettuna HS:n valmennuksen järjestämiä suunnistusharjoituksia kertyi vuoden aikana noin 70.

Tiedottaminen

Nimenhuudossa tiedotettiin järjestettävistä tapahtumista ja kerättiin ilmoittautumisia niihin. Valmennusjaoston tiedotuskanavina toimivat myös sähköpostilistat miehet , naiset, kundit ja gimmat @lists.helsinginsuunnistajat.fi sekä seuran internet-sivujen valmennusosio ja Rastiviesti. Lisäksi ryhmäkohtaisesti oli käytössä WhatsApp-ryhmiä.

Tehtävät ja vastuut

Miesten ryhmän vetäjinä toimivat Henrik Tala ja Pekka Väisänen, naisten ryhmän vetäjinä Leena Salmenkylä-Mattila ja Jari Valtonen sekä nuorten ryhmän vetäjinä Riikka Otsamo, Karin Rantamäki, Jari Valtonen ja Pauliina Lankinan. Taitoharjoittelun koordinaatiosta vastasivat Henrik Tala, Hannu Lammi ja Riikka Otsamo fysiikkaharjoituksista Pekka Väisänen ja Jari Valtonen ja kilpailumatkoista Jorma Erkkilä. Valmennuksen kokonaisuudesta ja valmennuksen laadusta vastasi valmennuspäällikkö Harri Koski.

Yhteenveto

Kilpailumenestys oli kokonaisuudessaan hyvää tasoa. Kirkkaimmin loisti Topi Raitanen, joka ensimmäisenä HS:läisenä 27 vuoteen edusti Suomea suunnistuksen MM-kisoissa. Matkana oli sprinttiviesti, josta saavutuksena oli 7. sija. Topin lisäksi aikuisten maajoukkueessa esiintyi myös Einari Heinaro parilla maailmancup-startilla. Nuorten MM-kisoissa Suomea edustivat Topi sekä Tuomas Heikkilä. Nuorten EM-kilpailuissa Suomea edustivat Tuomas Heikkilä sekä Miika Tala.

Viestimenestyksistä on hyvä erikseen mainita Halikko-viestin voitto, jonka HS otti ensimmäisen kerran viestin 27-vuotisen historian aikana. Historiallista arvoa oli myös H21-sarjan viestiplaketissa, joka oli ensimmäinen vuoden 1995 jälkeen.

HS:n valmennustoiminnan profiili on edelleen muutoksessa, sillä juniorina hyvin menestyneitä urheilijoita siirtyy vuosittain yleiseen sarjaan. Yleisessä sarjassa kansallisen huipun ja kansainvälisen tason tavoitteleminen edellyttää valmennustoiminnalta entistä enemmän taloudellisia resursseja ja myös osaamista. Näihin vaatimuksiin pyrimme vastaamaan. Siitä huolimatta tarkoitus on jatkaa mahdollisimman hyvää työtä myös nuorempien valmennusryhmäläisten parissa. Laaja toimintasektori edellyttää valmennustoiminnalta hyvää organisaatiota ja koordinointia, mutta se vaatii myös paljon inhimillisiä voimavaroja.

8. NUORISOTOIMINTA

Nuorisotoiminnan piirissä oli vuoden 2016 aikana noin 250 nuorta. Nuoret ja heidän vanhempansa ovat osallistuneet myös seuran järjestämien tapahtumien talkootehtäviin muun muassa Iltarasteilla ja Suunto Gamesissä. Helsingin Suunnistajat on Suunnistusliiton sinettiseura.

Suunnistuskauden harjoittelu

Aloittavien lasten Lähtöpolkuja järjestettiin keväällä neljä: Torpparinmäessä, Kivikossa, Ylästössä ja Pohjois-Haagassa sekä elokuussa yksi Pirkkolassa. Lähtöpolulla oli yhteensä mukana noin 160 lasta vähintään yhdessä sisä- ja kahdessa ulkoharjoituksessa. Jatkopolulla oli noin 130 lasta.

Kevät- ja syyskaudella jatkopolun suunnistusharjoituksia järjestettiin pääasiassa Keskuspuiston alueella. Syyskaudella ohjelmassa oli myös lamppusuunnistusta iltaisin.

Taitopolulla järjestettiin suunnistusharjoituksia joko omina tapahtumina tai yhdessä jatkopolun kanssa ja lisäksi Iltarastien yhteydessä. Harjoituksia pidettiin muun muassa Keskuspuiston alueella ja Nuuksiossa. Taitopolun harjoituksissa kävi säännöllisesti noin 20 lasta. Syksyllä taitopolkulaisille järjestettiin yhteisiä viestiharjoituksia muiden pääkaupunkiseudun seurojen kanssa.

Talvikauden harjoittelu

Talvikaudella jatko- ja taitopolun ohjelmaan kuului maanantaisin salibändy Maunulan väestösuojan liikuntahallissa. Tiistaisin taitopolkulaisille oli ohjelmassa juoksu- ja koordinaatioharjoitukset Myllypuron Liikuntamyllyssä. Perjantaisin jatko- ja taitopolkulaisille oli ohjelmassa salitreeni erilaisine liikuntaleikkeineen ja taitoharjoituksineen Malminkartanon ala-asteella. Lisäksi taitopolkulaisille oli syksyllä muutama sunnuntain karttavaellus Nuuksiossa.

Kaikkiaan nuorten harjoituksissa oli vuoden aikana noin 3 000 osallistumiskertaa. Niiden lisäksi tulevat muun muassa osallistumiset Iltarasteille ja korttelirasteille.

Leirit

Nuoret osallistuivat vuoden aikana kolmelle leirille Vierumäen urheiluopistolla ja yhdelle leirille Mikkelissä. Taitopolkulaisia osallistuivat myös Kisakallion urheiluopistolla pidettyihin Kultaisiin leireihin, Högsandin kurssikeskuksessa järjestettyyn viikonloppuleiriin ja pääsiäisleirille Ahvenanmaalla. Nuorilla oli päiväleirit Rajamäellä, Iittalassa, Espoossa ja Raaseporissa. Valtakunnalliselle Leimaus-leirille Ikaalisissa osallistui noin 60 nuorta huoltajineen kesäkuun alussa.

Varsinais-Suomen kilpailuleiri järjestettiin syksyllä Nuorisoviestin ja Oravatonnin yhteydessä. Leirille osallistui noin 50 eri-ikäistä nuorta ja lisäksi heidän vanhempiaan huoltajina.

Yhteistyö koulujen kanssa

Lokakuussa järjestimme jo perinteisen koulujen sisäsuunnistuksen Myllypuron Pallomyllyssä. Siihen osallistui noin 1 700 koululaista. Lisäksi järjestimme pääkaupunkiseudulla suunnistusta monille koululuokille. Niihin osallistui yhteensä noin 4 200 koululaista. Luentojen, muiden tilaisuuksien ja kouluille tehtyjen karttojen välityksellä tavoitimme noin 1 600 lasta.

Kilpailut ja menestyminen

Helsingin Suunnistajat saavutti vuoden 2016 SM-kilpailujen nuorten H/D14 – H/D 20-sarjoissa kaikkiaan neljä kulta-, viisi hopea- ja kolme pronssimitalia. Lisäksi seuran nuoret saavuttivat 24 plakettisijoitusta, eli sijaa 4 – 10.

Nuoret osallistuivat viestikilpailuihin aktiivisesti. Toukokuussa 10-milan HD16 sarjassa oli kolme 5-henkistä joukkuetta, joista paras joukkue sijoittui 119:nneksi. Elokuussa Nuorten Jukolaan Tammisaareen HS lähetti viisi joukkuetta eli 35 nuorta. Kilpailussa ykkösjoukkue sijoittui seitsemänneksi. Elokuussa nuorten 10-milaan osallistui kaikkiaan kuusi joukkuetta eri sarjoihin. H/D12-sarjan ykkösjoukkue sijoittui parhaiten ollen kuudes. H18-sarjan ykkösjoukkue sijoittui kolmanneksi.

Alueen oravapolkuviestissä HS:n osanottajajoukko oli suuri, kuten jo monena aiempanakin vuonna. A-sarjassa HS:ää edusti 7 joukkuetta (paras sijoitus 8. sija), B-sarjassa 11 joukkuetta (paras sijoitus 2. sija), sekä C-sarjassa 3 joukkuetta (parhaina sijoituksina 1. ja 3. sija). Lokakuussa Turun Nuorisoviestissä oli mukana neljä joukkuetta (28 nuorta) A-sarjassa ja kuusi joukkuetta (24 nuorta) B-sarjassa. A-sarjassa paras sijoitus oli 5. ja B-sarjassa 22.

Alueen oravapolkukilpailussa (AOK) sarjojensa voittoon suunnistivat Miika Tala (H16) ja Katarina Sallila (D12). Hopeaa saivat Atte Ikola (H16), Emilia Tala (D14) ja Juulia Tala (D13), Lauri Hämeenniemi (D12TR), Aapo Joensuu (H8RR), Manja Harjamäki (D8RR). Pronssille suunnisti Elli Salonen (D13)

Pääkaupunkiseudun sarjakilpailuihin osallistui kesän aikana kaikkiaan 87 HS:n nuorta ainakin kerran. Heistä 55 osallistui ainakin kolme kertaa ja sai osallistumismitalin. Oma sarjakilpailu järjestettiin Paloheinässä 24. elokuuta.

9. KUNTOSUUNNISTUS

Muutosten vuosi 2016

Vuoden 2016 Iltarastien ja Firmaliigan toiminta oli täynnä muutoksia, sillä tapahtumasarja toteutettiin käytännössä kokonaan uusin voimin. Iltarastijaoston tavoitteena oli pystyä järjestämään kaikki sarjan kalenteriin merkityt tapahtumat (29 Iltarastit ja 6 Firmaliigaa) sekä luoda organisatorinen ja toimintakäytännöllinen pohja, jonka varassa toimintaan voitaisiin jatkaa ehjästi seuraavinakin vuosina. Itse tapahtumaa ja tuotetta pyrittiin muuttamaan maltillisesti ja lähinnä siten kuin se organisoinnin ja talkoolaisrekrytoinnin näkökulmasta oli tarpeellista.

Tavoitteissa onnistuttiin, sillä koko sarja järjestettiin, vieläpä keskimääräistä paremmilla keskikävijämäärillä (mikä osin selittyi kevätpuolen maanantaiden hyvillä säillä). Tapahtumien järjestelyt sujuivat pääosin hyvällä tasolla. Kaikissa tapahtumissa oli radat ja kartat, kaikista saatiin tulokset eikä vakavia tapaturmia sattunut. Taloudellinen tulos oli selvästi budjetoitua parempi.

Organisoinnissa ja talkoolaisrekrytoinnissa pyrittiiin vastuuttamaan toisaalta tapahtumakohtaista väkeä eli lähinnä pomoa, toisaalta tietyn toiminnan vakioväkeä, joiden oli määrä muodostaan keskuudestaan koko toiminnasta vastaavien henkilöiden tiimejä (pomotiimi, parkkitiimi, kuljetustiimi, ratatiimi jne.). Ensimmäisessä onnistuttiin varsin hyvin, eli pomot ottivat tapahtumajärjestelyistä merkittävää roolia. Tosin pomoja ei saatu riittävästi, vaan homma kasaantui liian harvoille harteille, sillä 13 pomoa hoiti 35 tapahtumaa. Toisessa pyrkimyksessä ei onnistuttu, sillä vastuullisia tiimejä ei tulostoimintaa lukuun ottamatta syntynyt. Vastuu ja organisointi kasaantui keskusorganisaation muutaman toimijan harteille.

Muutamia uudistuksia kuitenkin tehtiin, joista keskeisin liittyi kävijähallintaan, myyntijärjestelyihin ja tulospalveluun. Siirryttiin sähköiseen kokonaisuuteen: Iltarastit Express -verkkopalvelu kävijöiden ennakkorekisteröintiin, eResults Lite-tulosohjelmisto metsään lähteneiden seurantaan ja ajanottoon sekä online-tulospalvelu, joka tarjosi tulokset, väliajat ja analyysin reaaliajassa. Erillisistä kirjauksista lähtöluetteloon ja jäsenlistaan luovuttiin, samoin maalin mtr-väliaikatulosteista.

Iltarastit Express -palveluun rekisteröityivät kaikki aktiivisimmat kävijät, yhteensä 1471 henkilöä (8790 käyntiä). Myynti ennakkoon rekisteröityneille tapahtui sujuvasti omalla Express-kaistalla. Myös satunnaisten kävijöiden tiedot kirjattiin tulosohjelmaan jo kartan myyntivaiheessa, mikä mahdollisti kävijöiden maaliintulon tarkan seurannan ilman jonoja. Sähköisen seurannan myötä myös sarjalippu muutettiin joustavaksi sähköiseksi sarjalipuksi. Se oli menestystuote jonka osti 161 kävijää (1340 käyntiä).

Muita uudistuksia olivat ratapainatusten käyttö osassa tapahtumia, 4V-rata Nuuksion maastoissa sekä kahden lähtöpaikan käyttö.

Iltarastit ja Firmaliiga

* Iltarastitapahtumia: 29 (28 vuonna 2015).
* Kävijämäärä: 14143 (10 360)
* Kävijäkeskiarvo: 488 (370).
* Kevätkauden (ennen Jukolaa) keskiarvo oli 655 ja syyskauden 385.
* Suurin kävijämäärä: 808, Luukissa 13.6.
* Pienin kävijämäärä:128, Solvallassa 29.8.
* Firmaliigaan osallistui ennätykselliset 109 joukkuetta, joissa oli 717 juoksijaa.
* Liigan 6 tapahtumassa oli yhteensä 2969 kävijää.
* Seuran jäsenistä 465 kävi Iltarasteilla ja/tai Firmaliigassa, ja käyntejä tuli jäsentä kohden keskimäärin kuusi.
* Iltarastien ja Firmaliigan toimitsijatehtävissä kävi 385 seuran jäsentä (kokonaisjäsenmäärä n. 800). He hoitivat yhteensä 709 toimitsijavuoroa.
* Toimitsijoista 268 hoiti yhden vuoron, 64 hoiti kaksi vuoroa ja 53 jäsentä hoiti 3 tai useamman vuoron. (Viiden tapahtuman tiedot puuttuvat.)

Vastuuhenkilöt (IR ja FL):

Raino Lampinen (4 kertaa), Reino Hotti (3 kertaa), Veli ja Aimo Kangas, Ari Rantanen ja Teija Saari, David Farkas, Einari Heinaro, Erkki Latvasto, Essi Vilhonen, Hannu Lehto, Helena ja Annika Matilainen, Jari Valtonen, Jeppe Koivula, Jyrki ja Johannes Louhi, Kari Matilainen, Kari Sane, Karin Rantamäki + Pasi ja Iida Heiskanen, Katja Lahtinen, Leena Tuumi-Niemi + Kasperi ja Topias Niemi, Markku Arola, Matti Kaijansinkko, Mikko ja Matias Salonen, Mikko Laakso, Milla Mattila, Minna Ryyppö, Riikka ja Pihla Otsamo, Rolf Eklund, Topi + Anssi + Tuija Raitanen, Venla ja Olli Turakainen, Ville Lampinen, Ville Mannonen ja Leevi Väisänen.

Pomoina toimivat:
* 6 kertaa: Markku Arjamaa, Henrik Tala
* 3 kertaa: Teijo Oksanen, Sohvi Rajamäki, Hilleriikka Vaho, Jorma Erkkilä, Matti Kaasalainen (FL), Arsi Veikkolainen (FL)
* 1 kerta: Timo Etula, Martin Söderström, Tom Nikander, Jyrki Kiviniitty, Osmo Ojala, Olli Juntunen

* Tulostiimi: Matti Kaasalainen, Jyrki Louhi, Ville Lampinen, Mikko Laakso, Atte Lahtinen, Anssi Raitanen, Pekka Lammi
* Emit-hakijat: valmennusryhmien urheilijat sekä taitopolkulaiset vanhempineen
* Karttojen puhtaaksipiirtäjät: Atte Lahtinen (rastipainatus) ja Hannu Lammi (ratapainatus)
* Suunnistuskoulutus Iltarasteilla: Eero ja Helvi Ollikainen
* Iltarastit-vaunun kuljettaminen: Pekka Väisänen
* Käteiskassan hoito: Synnöve Miettinen

* Henrik Tala: Luvat, kalenteri, toimitsijalistat, emit-hakijat, radat, kartat, ratamestarituki, yrityssopimukset, sidosryhmät ja erikoistilaukset.
* Matti Kaasalainen: Kävijähallinta, tulokset, tiedotus, sarjaliput ja muut erikoistuotteet, toimitsijaohjeet, muu ohjeistus, Firmaliiga.
* Synnöve Miettinen: Erikoistilaukset, Jukola-koulu, naisten suunnistuskurssit.

* //Lähirasteja// järjestettiin lokakuulla kolme kertaa, ja yhteiskävijämäärä oli 331. Vastuuhenkilö oli Reimo Uljas.
* //Kilpailujen yhteydessä järjestettiin kuntosuunnistus// Suunto Gamesin molempina päivinä sekä SM-esikisaprintissä. Kokonaiskävijämäärä oli 418. Vastuuhenkilönä oli Matti Kaasalainen.
* //Sprintticup:// Järjestimme kaksi tapahtumaa, yhden maaliskuussa (johon oli yhdistettynä ensimmäinen Firmasprintti), 239 kävijää ja yhden lokakuussa, 113 kävijää. Ensimmäisen pomona oli Kirsi Hakomäki ja toisen Henrik Tala. Ratamestari molemmissa tapahtumissa Topi Syrjäläinen.
* //Jukola-kouluja// järjestettiin yksi, vetäjänä Kalle Rantala ja apuvoimina Einari Heinaro ja Arttu Syrjäläinen.
* //Naisten suunnistuskursseja// järjestettin 4, vetäjinä Jorma Erkkilä, Maija Salmi, Pirjo Pajarinen, Juha Leskinen, Sakari Heikkinen, Rolf Eklund, Erkki ja Synnöve Miettinen.
* //Kiintorastit:// Kiintorasteja ylläpidettiin Luukissa, Pirttimäessä, Salmissa ja Solvallassa. Ratamestareina olivat Raino Lampinen, Jouni Savelainen, Åge Liljeström, Reino Hotti.
* //MoBo-ratoja// ylläpidettiin Laaksossa ja uusia rakennettiin Solvallaan Haltia ja Solvallan opiston tilauksesta sekä Oulunkylän yhteiskoulun tilaamana Oulunkylän liikuntapuistoon. Solvallan opiston ja Haltian alueelta kartan päivitti Topi Syrjäläinen.

10. PANTTERITOIMINTA

Seuran Pantterit ovat vaeltaneet kaksi kertaa viikossa syksyn kilpailukauden päätyttyä joulunpyhiin saakka. Rinkiin kuuluu noin 35 henkilöä joista parhaimmillaan on ollut kerralla mukana reilut parikymmentä. Ratamestareina ovat toimineet Risto Hakio, Jouko Karjalainen, Jouni Savelainen ja Kari Sane.

11. KILPAILUJEN JÄRJESTÄMINEN

Kaksipäiväinen Suunto-Games 2016 järjestettiin Nuuksionpäässä 11.-12.6.2016. Kilpailunjohtajana oli vuoden 2015 tapaan Pekka Väisänen. Aikuisten ratamestari oli Raino Lampinen ja lasten radoista vastasivat Aimo ja Veli Kangas. Kisojen tiedotuksen hoiti Kari Sane. Yhteensä osallistujia oli 1. päivänä 638 ja 2. päivänä 593. Kuntosarjoissa oli yhteensä 283 suoritusta. Toimitsijoita järjestelyissä oli mukana n. 100.

SM2017-sprintin esikisa järjestettiin Vantaan Kartanonkoskella 17.9. Kilpailu oli kaksiosainen, jokaisessa sarjassa juostiin aamu- ja iltapäivän kilpailu. Kilpailun ratamestariryhmää johti Henrik Tala ja ratamestareina Riika Otsamo, Kalle Rantala, Einari Heinaro ja Topi Syrjäläinen. Kilpailunjohtajana toimi Pekka Väisänen ja tiedottajana Kari Sane. Osallistujia oli 553, kuntosarjoissa 135.

Seuran mestaruuskilpailuissa Myllypuron Pallomyllyssä 24.10 oli 61 osallistujaa. Ratamestarina toimi Jari Valtonen. Seuran mestariksi suunnisti Eija Rantala.

12. KARTOITUS JA RATAMESTARIT

V. 2016 valmistui 10 karttaa, joista 4 oli sprinttikarttoja. V. 2016 valmistuneet kartat:

* 161720 Paloheinä 1:10000
* 161765 Ylästö Pitkäkoski 1:7500
* 161735 Iso-Antias 1:10000
* 161735 Sudenrotko 1:10000
* 161735 Nuuksionpää 1:10000
* 161736 Högbacka-Suolikas 1:15000

* 161752 Kartanonkoski 1:4000
* 161762 Torpparinmäki 1:5000
* 161761 Hartwall 1:4000
* 161751 Sörnäinen 1:4000

Vuoden 2016 lopussa HS:llä oli 6 ykkösluokan ratamestarikortin haltijaa ja 11 kakkosluokan ratamestaria.

13. TALOUS

Seuran maksuvalmius pysyi koko vuoden hyvänä, vaikka tulos oli budjetoitua huonompi.

Vuonna 2016 HS jatkoi yhteistyötään Suunnon, Suunnistajan Kaupan, Terveystalon, Tallink Silja Linen, PekkaSportin ja Veikkauksen ja Autokoulu Kulmiksen kanssa.

14. ULKOMAANMATKAT

Matkoja ulkomaille tehtiin vuoden aikana varsin kiitettävästi osallistuen mm.: perinteiselle Unkarin matkalle keväällä ja syksyllä, Ruotsin O-Ringeniin, Portugalissa useihin kisoihin menestyksellä Portugal-O-Meetingin lähes 2000 osanottajan joukossa, Viron mielenkiintoiseen Suunto Gamesiin ja kaiken huipuksi Virossa Tallinnassa ja sen läheisyydessä järjestettyihin veteraanien MM-kisoihin.

15. VIESTINTÄ

Vuonna 2016 jäsenlehti Rastiviesti ilmestyi viisi kertaa. Lehden päätoimittajana toimi Leena Salmenkylä-Mattila. Viiden normaalin numeron lisäksi ilmestyi lisänumerona Rastiviesti 1B Iltarasti-lehti.

Internet-sivusto www.helsinginsuunnistajat.fi oli merkittävä tiedotuskanava mm. seuratoiminnasta, harjoituksista, Iltarasteista, Suunto Gamesista ja muista ajankohtaisista tapahtumista. Valmennuksen ja Taitopolun harjoituksista tiedottamiseen käytettiin Nimenhuuto-verkkosivustoa. Lisäksi osa jaostojen sisäisestä tiedottamisesta hoituu edelleen sähköpostin postituslistojen avulla.

16. ANSIOMERKIT JA STIPENDIT

Kultainen ansiomerkki: –
Hopeinen ansiomerkki: –
Tunnustusmerkki: Harri Koski ja Leena Tuumi-Niemi