Kommentit:

Ratamestarin päiväkirjasta...

Päiväkirjan alkuun

10.8.2020YLLÄTYKSIÄ MAASTOSSA...

Kisojen lähetessä sprinttiratamestarit alkavat usein huolestua tärkeästä asiasta - ettei vaan kisa-alueella ole käynnistymässä työmaita tai muita häiriöitä sotkemaan valmiita ratasuunnitelmia.

Vaikka Malminkartanoa on kesän aikana tullut aika ajoin kierreltyä, silmiin ei ole osunut huolestumisen aihetta. Mutta viime viikolla huomasin, että kartan keskellä on tapahtunut paljon - laaja työmaa-alue on muuttunut Lastenkartanon päiväkodiksi ja nuorisotaloksi.

Lastenkartanon päiväkoti Malminkartanossa
Lastenkartanon päiväkoti Malminkartanossa. Huomaa monet aidat, joilla päiväkodin pihoja on rajattu. Ei kannata lähteä niitä ihmettelemään, voi tulla pitkä harharetki...

Vanha työmaa-alue oli ratasuunnittelun kannalta aivan keskeinen. Se vaikutti erityisesti A- ja F-ratojen pitkän välin reitinvalintoihin. Työmaan takia kilpailijat joutuvat valitsemaan heti alkuun kierron oikealta tai vasemmalta. Myöhemmin tulee vielä lisää valintoja, mutta ensimmäinen valinta on kuitenkin tärkein.

Päiväkodin alueelle on onneksi lueelle on rakennettu paljon aitoja ja lukittuja portteja, jotka rajaavat eri pihoja. Ne näyttävät oleva mainioita katiskoja eli umpikujia. Alueen läpi ei johda kunnon reittejä ainakaan silloin kun portit ovat lukitut.

Kielletty alue
Entinen työmaa-alue kartan keskellä on merkitty yhä kielletyksi alueeksi. Lähes kaikki alueen sisäiset aidat puuttuvat kartasta. Huomaa myös oikealla oleva työmaan entinen varastoalue, joka sekin on jätetty kielletyksi.

Päädyinkin helposti siihen, että merkitsen työmaa-alueen yhä kielletyksi. Silloin aluetta ei tarvitse enää hätäisesti kartoittaa eikä ratoja tämän takia muuttaa. Samoin pidän työmaahan liittyneen varastoalueen kiellettynä. Sen läpijuoksemisen salliminen olisi karsinut reitinvalintoja kaikilta radoilta aivan ratkaisevasti.

3.8.2020MONTA SPRINTTIÄ KIERROKSESSA

Tänä vuonna on monta sprinttiä kierroksessa. Tärkein on tietysti Sprintti-Cup Malminkartano, joka juostaan reilun kuukauden kuluttua. Tämän ohella olen sotkeutunut myös kahteen muuhun sprinttiin.

Alueen nuoren sarjakilpailun sprintti oli tarkoitus juosta toukokuussa. Tulikin Korona ja sprintti peruuntui tai toivottavasti vaan siirtyi tulevaisuuteen. Alkukevään aikana olin saanut taloyhtiöiden, koulujen ja päiväkotien alueluvat 90%:sti. Kaikki olivat hienosti mukana, sillä vain yksi vastaus oli kieltävä ja sekin ihan ymmärrettävä: "meillä on käynnissä piharemontti". Osaa isännöitsijöistä en alkukeväästä ehtinyt edes tavoittaa.

Silloin keväällä usean taloyhtiön hallitus toivoi, ettei tapahtumaa järjestetä ennenkuin tiedetään, miten Korona vaikuttaa. Totesinkin, että me noudatamme tarkasti Suunnistusliiton ohjeita ja viranomaisten määräyksiä. Tämä riitti heille mainiosti. Toivottavasti kisat jossain muodossa pidetään, sillä hyvä sprinttialue on tiedossa ja alustavat luvat on siihen saatu.

Kolmas sprintti on seuran järjestämä HOG-sprintti Lassilassa syyskuun puolivälissä. Lupasinkin jo toukokuussa ratamestarille olla apuna tarpeen mukaan. Ajattelin, että onhan sitä kesä- ja heinäkuussa aikaa, kun ei rastiviikoillekaan tänä vuonna pääse. Kävin kilpailualueella useaan kertaan lenkillä kaupungin kantakartta kourassa. Kaupungin kantakartta on kuin "värittämätön" sprinttikartta; sen avulla näkee hyvin, mistä pääsee ja mistä ei.

kantakartta ja sprintkartta
Helsingin kantakartta ja sprinttikartta SM-sprintin 2017 kilpailukeskuksen ympäristöstä.
Avaa Kantakartta, valitse vasemmalta 'Aineistot' ja valitse avautuvasta valikosta kohdasta Kantakartat kohteet 'pääkohteet' ja 'maastotiedot'

Kesäkuun lopuussa sain kartan.Kartan perustella voi jo luvata, että jos pihoihin pääsee, tiedossa on hieno "korkkaamaton" sprinttimaasto. Karttaan oli kiva piirrellä kiinnostavia rastivälejä ratojen pohjaksi. Varsinaisia ratoja tai edes rataprofiileja en voinut luonnostella, koska lähtojen ja maalin paikkoja ei ollut valittu.

Kävin myöhemmin ratamestarin kanssa paikkoja katsastamassa, mutta lopullisia päätöksiä paikoista ei ole tähän mennessä tehty. No, onhan tässä vielä aikaa, mutta kiire on kaiken ratamestarityön pahin vihollinen. Ainakin minä tarvitsen paljon kalenteriaikaa rastivälien kypsyttelemiseen - kaksi kuukautta meni jo ihan harakoille.

25.6.2020VIESTI YHTEISTYÖKUMPPANEILLE

Lähetän tänään kaikille Malminkartanon taloyhtiöiden isännöitsijöille, koulujen rehtoreille, päiväkotien johtajille sekä lukuisille muille yhteistyökumppaneille tiedon Sprintti-Cup Malminkartanon uudesta päivämäärästä. Jätin viestin lähettämisen juhannuksen jälkeen, jotta se ei hautautuisi varsinkin isännöitsijöitä vaivaavaan juhannuksen alusviikkojen viestiruuhkaan.

Samalla kyselen, onko tietoa mahdollisista alkavista rakennustöistä. Vielä sellaisista ei ole näkynyt merkkejä, mutta vireässä ympäristössä kuten Malminkartanossa kaikkea voi tapahtua.

Yhteistyökumppaneita on iso joukko ja näet heidät sivun oikeassa palstassa olevista logoista ja nimistä. Näpäytys vie sivuille. Lämpimät ajatukset heille kaikille, koska juuri heidän ansiostaan saamme nauttia Malminkartanon jännittävästä ympäristöstä, sen kujista ja pihoista eli sanalla sanoen hienosta sprinttiympäristöstä

23.6.2020RATASUUNNITTELU JATKUU Koronan takia tarkistan Sprintticupin ratoja. Suurista muutoksista ei ole kyse - lähinnä siitä, että rastikuormitus vähenee, jolloin teoreettinen tartuntariski alentuu.

Lähtö ja maali jaetaan kahtia. Tämä on helposti tehty. Toinen lähtö voisi olla A- ja C-radoille ja toinen F- ja B-radoille. Näin porukka jakaantuu kohtuullisen tasaisesti. Ja jos vielä "lähtökellot" porrastetaan puolella minuutilla, niin silloin kilpailijat pääsevät jo lähes yksitellen matkaan.

Osanottajat vuonna 2019
Osanottajat eri radoilla Sprintti-Cupin kahdessa viimeisessä osakilpailussa Kannelmäessä ja Länsi-Pasilassa maaliskuussa vuonna 2019

Maalin jako kahtia ei vaikuta ratasuunnitteluun. Teen A- ja F-ratojen viimeisestä rastista maalin. B- ja C-radat voivat käyttää alkuperäistä maalia. Molemmat maalit ovat vain muutaman kymmenen metrin päässä kilpailukeskuksesta, joten maaliin tulevia suunnistajia voi yhä seurata.

Lisäksi tarvitaan muutama ylimääräinen rasti, koska A- ja F-radoilla ei saa olla yhteisiä rasteja. Sensijaan rastiyhdistelmä FBC on mahdollinen, koska niillä kävijöiden määrä jäänee pienemmäksi kuin yhdistelmässä AF. Jaan rastit 40, 44 ja 61 on kahtia. Viimeisestä rastista 63 tulee maali, joten sitä ei tarvitse enää jakaa. Yhdistelmää AB joudun vielä miettimään.

Yhteiset rastit
Jaettavat A- ja F-ratojen rastit on ympyräity vahvalla sinisillä ja punaisilla ympyröillä. Rastikaavioista näkyy hyvin, ettei ratojen alussa ole juuri yhteisiä rasteja. Tee siis huolella omaa työtäsi.

Malminkartanon maastosta löytyy helposti uusia hyviä rastipisteitä. Uskonkin, etteivät nyt tehtävät ratamuutokset vähennä ratojen mielenkiintoisuutta, pikemminkin päinvastoin.

11.6.2020TAPIO LAURENIN MUISTOKILPAILU Sprintticup on myös huhtikuun lopussa kuolleen seuramme jäsenen Tapio Laurenin muistokilpailu - sodan jälkeinen Malminkartano ja sen koetila olivat Tapion lapsuusmaisemaa. Täällä hän on suunnistusharrastuksensa aloittanut ja myös lähellä Konalassa talvirasteilla viimeisen kerran suunnistanut.

Malminkartanon koetilan alue 1950/1960-lukujen taitteessa
Malminkartanon koetilan alue 1950/1960-lukujen taitteessa (Kari Sipilä 2015)

Sinä, joka A, B ja F-radoilla lähdet rastilta 4 pitkälle välille vasemman kautta kohti seuraavaa rastia, et voi olla huomaamatta Piianpuiston kauniita vanhanajan rakennuksia. Niistä takimmaisin oli aikanaan Tapion kotitalo eli Tapion isän, koetilan työnjohtajan Harry Laurenin virka-asunto.

Työnjohtaja oli koetilalla merkittävä henkilö, taisi olla heti seuraava koetilan tilanhoitajasta eli professori Martti Sipilästä, joka professorinviran ohella vastasi myös Helsingin Yliopiston Malminkartanon opetus- ja koetilan toiminnasta. Hänen virka-asuntonsa oli kilpailukeskuksesta kaakkoon olevalla kumpareella sijaitseva kellertävä rakennus, joka nykyään on Malminkartanon kappeli.

Tapion naapurina samassa talossa asui myös koetilan seppämestari, siis eräänlainen maatalouskoneteknikko Antti Koho. Hänen poikansa Lauri Koho on siten saattanut olla Tapiolle tuttu, vaikka ikäero oli kymmenkunta vuotta. Ainakin hänen kerrotaan usein käyneen tapaamassa vanhempiaan Malminkartanossa. Lauri yleni sitten aikanaan kenraalikuntaań ja toimi mm. YK-tehtävissä.

Lisää Malminkartanon muistoja Kari Sipilän mainiosta verkkojulkaisusta Muistelmiani sota-ajan Malminkartanosta ja lapsuudenkodista vuosina 1943-1951.

10.6.2020SYYSKUUSSA JATKETAAN Malminkartanon Sprintti-Cup juostaan jo alkusyksystä to 10.9.2020 sopivasti puolitoista viikkoa ennen sprinttisuunnistuksen SM-kisoja.

Ajankohdan takia voisi kuvitella, että tapahtuma kerää poikkeuklsellisen paljon osanottajia myös sprinttisuunnistuksen terävimmästä kärjestä. Uusi osanottajaennätys on lähellä, mutta tuskin sentään Suomen Suunnistuslliton koronan takia asettama katto, 460 osanottajaa tulee vastaan.

14.3.2020SIIRRETTY Näin sitten kävi. Sprintti-Cupin viimeiset kaksi tapahtumaa - Malminkartano ja Lauttasaari, siirtyivät korona-epidemian takia tulevaisuuteen. Päätös on toki harmillinen, mutta aivan varmasti se on oikea. Aika näyttää, koska ja miten pääsemme takaisin normaaliin päiväjärjestykseen.

alt-teksti
Porkkanateipin palaseeen on ytimekkäästi kirjattu SIIRRETTY.
Lisää siirrosta, sen syistä ja vaikutuksista voit lukea Sprintti-Cupin etusivulta sekä HS:n sivuilta.


RATAMESTARIN PÄIVÄKIRJA ALKAA TÄSTÄ

22.11.2020Matti lähettää viestin - ihan hymiön kera:

Ensi kauden kalenterin hahmotelma saatiin eilen kasaan. 16.3. olisi ajatus Sprintticup ja Firmasprintti Malminkartanossa. Olisiko tässä sinulle sopivaa puuhaa talvipäiviksi?  

Itseasiassa olinkin jo tätä odottanut. Oli helppo vastata myönteisesti. Lupasin myös hankkia alueiden käyttöluvat taloyhtiöilta ja yrityksiltä, jotta päästään myös pihoihin ja siten saadaan täyspainoiset radat. Seura hankkii keskitetysti luvat kaupungilta ja poliisilta kaikkiin HS:n Sprintti-Cup -tapahtumiin.

Hetken kuluttua tulee vielä toinen viesti:

Matti: Olisko todennäköinen kisakeskus Malminkartanon ala-asteen koulu, Puustellintie 6? Tämä lupien hakua varten

Samaa paikkaa olin itsekin ajatellut. Koulun piha on mitä mainioin tapahtumakeskus - siellä on katosta ja valoa sekä riittävästi tilaa. Viimeisen rastin paikkakin on jo katsottu.

Malminkartanon ala-asteen koulu
Malminkartanon ala-asteen koulu

Lisäksi asema on ihan vieressä, muutama sata metriä. Ja junat kulkevat 10 min välein. Pysäköintitilaa ei tosin ole mailla halmeilla, mutta se on informaatiokysymys, sen ovat HNC:n tapahtumat osoittaneet.

Matti: Kuulostaa oikein hyvältä! Viime keväänä Haagassa nähtiin, että julkisia käytettiin tosi hyvin kun oli asema vieressä. Todennäköisesti haet ja saat Malminkartanoon paljon lupia, joten tuore ja haastava maasto tulossa.

Heti seuraavana aamuna lähetän sähköpostit alueen suurimpien taloyhtiöiden isännöitsijöille. Valtaosa onkin jo "vanhoja tuttuja", koska olin heihin yhteydessä samalla asialla ennen SM-Sprinttiä. Kisojen jälkeen lähetin heille vielä kartan kiitokseksi. Joku saattaa sen vielä muistaakin. Loput lupapyynnöt lähtevät sitten kahden seuraavan viikon aikana.

Tästä voit vilkaista lähettämäni sähköpostin sisältöä - muuntelin sitä hieman sen mukaan, oliko vastaanottajana taloyhtiö, yritys tai julkinen toimija kuten koulu.

26.11.2020MUISTISPRINTTI Henkalta tulee yllättävä viesti:

Olisiko sinulla kiinnostusta tehdä radat sprinttitreeniin lauantaille 7.12.? Treeni olisi klo 10.

lisää Malminkartanossa pidetystä muistisprintistä...

Haussa olisi setti muistisuunnistukseen. Idea olisi, että karttaa saa katsoa vain rastilla, jossa pitäisi painaa olennainen tieto välistä mieleen ja suunnistaa lipulle.

Rata muodostuisi neljästä n. 1,5 kilsan lenkistä. Jokaisella olisi eri vaativuustaso muistin näkökulmasta. [..] Kiinnostaisiko tällainen rataprojekti?

Mikä ettei... Mietiskelen hieman sopivia HS:n alueita. Malminkartano on hyvä, mutta siellä on aina mentävä pihoihin eikä lupia ehdi saada kaikilta.

Mutta eivät ne muutkaan paikat ole häävejä; Kannelmäki on puhkijuostu, Pohjois-Haagaan ei mahdu kunnon ratoja, Etelä-Haaga on huono sprinttimaasto, se nähtiin viime keväänä. Länsi-Pasila kävisi, mutta sitä on jo paljon käytetty, Maunula voisi olla OK, siellä on kerrostaloja, samoin Ruoholahti, mutta sekin juostu liian moneen kertaan. Vattuniemi on hyvä ja vähän juostu ja siellä on paljon teollisuusalueita. Tosin se on hieman ahdas.

Ehdotan kuitenkin Malminkartanoa. Samalla päätän informoida isännöitsijöitä siitä, että nuoret harjoittelevat. Sillä saa jo paljon anteeksi. Mutta passaako Malminkartanon käyttö myös Matille?

En näe estettä Malminkartanon käyttöön. Sprintticup ja Firmasprintti eivät edellytä harjoittelukieltoa   (ainakaan vielä).

Asia klaari. Muistisprintin suunnittelu onkin uusi kokemus. Ja auttaahan se tulevan Sprintti-Cupin ratasuunnittelua. Aikaakin muistisprinttiin on tässä ihan runsaasti, vielä pari viikkoa.

4.12.2020MUISTISPRINTIN RADAT Muistisprintin radat ovat valmiit. Tein ohjeen mukaan neljä noin 1,5 km:n rataa: helppo on käytännössä kahden koulun kiertoa katulinjoja myöten. Kahdella keskivaikealla radalla toisella on pääpaino toteutuksessa ja toisessa sujuvalla suorituksella. Vaikealla radalla on näitä molempia.

Hankalinta oli löytää oikea asteikko. Tästä syystä pyysin raadilta kommentteja helposta ja vaikeasta radasta. Raati oli perin arvovaltainen eli Henkka, Kalle ja Jani

Raati oli sitä mieltä, että vaatimustaso on hyvä. [..] Helppo on riittävän helppo, ja vaativampaa sitten seuraavalla kierroksella. Vaikea näyttää myös hyvältä - mitä useampi uusi näkökenttä tulee eteen välin aikana, sitä enemmän testataan onko karttamuisti ja hahmotuskyky riittävällä tasolla. [..] Hyvä mittari vaatimustasossa lienee se, mitä suoraviivaisempi (helppo) reitti tai monimutkaisempi (vaativa) reitti on rastiväleille. Vaativassa on hyviä välejä, jotka haastavat kiertävän reitin jälkeen ottamaan rastin pensaan sisäpuolelta tms.

Lisäsin rasteille myös tavallisesta poikkevat koodit: A-radan ensimmäisen rastin koodi on A1, toinen A2 jne. Vastaavasti B-radalla B1 ja B2 jne. Nyt rastinumeron viereen ei enää tarvitse lisätä rastikoodia.

Tällaisten koodien käyttö oli mahdollista, koska kaikilla radoilla oli omat rastit. Olipa ensimmäinen kerta vaatimattomassa ratamestarihistoriassani, kun ei tarvinnut tinkiä ratojen laadusta käytettävissä olevien rastien määrän takia!

Muistisprintin rastiliput valmiina
Muistisprintin rastiliput valmiina. Yhteensä 36 kappaletta sekä lähtö- ja maalilippu. Huomaa rastikoodi, joka on porkkanateipillä kiinnitetty rastilippuun.

6.12.2020 klo 19.12 Rastiliput valmiina maastossa. Lähetin Henkalle myös Ratamestarin ajatuksia sekä rastivälianalyysin, jonka verkko-osoite kerrotaan osanottajille vasta harjoituksen jälkeen.

7.12.2020 En päässyt yhteensattumien takia itse seuraamaan harjoituksen kulkua, mutta pääpiirteittäin se oli sujunut ihan mukavasti. Ainoa takapakki tuli siitä että saamani ohje:

... muistisuunnistukseen. Idea olisi, että karttaa saa katsoa vain rastilla, jossa pitäisi painaa olennainen tieto välistä mieleen ja suunnistaa lipulle.

...johti minut hieman harhaan. Karttaa saikin katsoa heti kun sai lipun näkyviin. Tästä syystä olisin muutamassa paikassa valinnut rastipisteen toisin tai ainakin sijoittanut lipun näkyvämpään paikkaan.

Kartan katsominen muistisuunnistuksessa heti sen jälkeen, kun on nähnyt lipun, johtaa lajinmukaisen toimintaan - pysähdyshän sprintissä on (aina) virhe...

lisää Malminkartanossa pidetystä muistisprintistä...


28.11.2020 ISÄNNÖITSIJÖILTÄ Sähköpostiin on putoillut vastauksia.

Terve Kari, Asunto Oy Renginkujalla ei ole suunnistustapahtumaa vastaan, päinvastoin. Kiitokset (KCP-Isännöinti)

Kaikki minulla olevat yhtiöt joilta tontin käyttölupaa suunnistustapahtumassa pyydettiin, ovat luvan antaneet ja toivottavat oikein mukavaa tapahtumaa teille! (Isännöinti Saarinen

Tämä sopii meille. Toivotan Teille hyvää suunnistuspäivää 7.12.2019 ja 19.3.2020. (Heka Länsi)

Näyttää hyvältä. Kun saa tällaisia vastauksia, ei voi olla muuta kuin kiitollinen hyvin jatkuneesta yhteistyöstä alueen isännöitsijöiden kanssa

30.11.2020 Matilta tulee taas viesti:

...uups, olen ilmeisesti antanut sinulle väärän päivämäärän Sprintticupin on tarkoitus pyöriä vanhaan tapaan torstaisin eli oikea päivä on tietysti 19.3. pahoittelen sählinkiä

Ei haittaa! Hieman olin ihmetellyt aiempaa päivämäärää, koska Sprintti-Cupit on perinteisesti juostu torstaisin. Kaipa maanantai eli iltarastien viikonpäivä olisi ollut ihan hyvä sekin. Täytyypä korjata tieto isännöitsijöille alkutalvesta kun lähetän heille väliaikatiedotteen. Ei taatusti vaikuta luvan saatiin, sillä taloyhtiön puutarhajuhlia harvoin pidetään maaliskuussa...

30.11.2020Vajaassa viikossa lähes puolet talohtiöistä on vastannut myönteisesti. Tilannekartani näyttää ihan hyvältä, alla esimerkki Piianpuiston eteläpuolella olevalta alueelta. Se on reilut kolmasosa koko alueesta ja sitäpaitsi Malminkartanon parhainta sprinttimaastoa.

Lupatilanne kahden päivän kuluttua
Lupatilanne viikon kuluttua. Vihreä: lupa saatu, Keltainen: viesti lähtenyt, Punainen: viesti ei vielä lähtenyt.

Alkuvalmistelut on tehty. Kaikki on nyt mallillaan. Nyt vaan fillaroimaan pitkin ja poikin Malminkartanoa, jotta saan hyvän käsityksen myös "sprintti-Malminkartanosta". Onhan aluetta tullut muuten kuljettua ristiin rastiin jo yli 40 vuoden ajan.

10.12.2019PITKIÄ RASTIVÄLEJÄ Nyt kun muistisprintti on saatu kunnialla hoidettua, on aika palata pääasiaan eli Sprintti-Cupin ratasuunnittelun pariin. Jo tässä vaiheessa olen päättänyt, että kaikilla radoilla on yksi pitkä rastiväli. Malminkartanon korttelirakenne sopii tähän aivan erikoisen hyvin, sillä se on kaikkea muuta kuin säännöllinen - kaukana perinteisestä 90 asteen ruutukaavasta.

Sitäpaitsi pitkä rastivälit, joiden aikana joutuu jatkuvasti tekemään pieniä reitinvalintoja, on parasta sprinttisuunnistusta. Olenkin aina peukuttanut HNC:n ratamestareita, jotka onnistuvat kerta toisensa jälkeen loihtimaan ratoihin hienoja, jopa toista kilometriä pitkiä rastivälejä.

Olen myös vuosikausia ajanut fillarilla Malminkartanon poikki luoteesta kaakkoon eikä minulla vieläkään ole oikein varmuutta siitä, mikä olisi silloin paras kulkureitti. Ehkä se nyt selviää.

15.12.2019SUUNNISTAJIA MALMINKARTANOSSA Isännöitsijöiden vastauksien joukossa oli kolme oikein mukavaa vastausta. Yhdessä kerrotaan, että Pihkaniskat on keväällä järjestämässä yritykselle suunnistuskurssia. Toivotan heidät tervetulleeksi Sprintti-Cupiin "käytännön lähiharjoitteluun", toisessa alettiin keratä joukkuetta Firma-Sprinttiin ja kolmannessa isännöitsijä kertoo laittaneensa asian taloyhtiön hallitukselle päätettäväksi ja suunnistuksen jonkinasteisena harrastelijana näen tämän tapahtuman enemmän kuin tärkeäksi, joten pidän huolen, että saatte tiedon pian.

Tällaiset vastaukset kertovat, että Malminkartanossa on runsaasti suunnistuksen ystäviä. Ja kun vielä otetaan huomioon, että HOASin opiskelijoiden joukossa on taatusti suunnistajia - sen verran heitä silloin tällöin näkee lenkillä Mätäjoen ympäristössä ja Malminkartanon huipulla, niin uskallan kuvitella, että Sprintti-Cupissa onkin tällä kertaa tavallista enemmän osanottajia lähiympäristöistä.

18.12.2019VANHA KARTTAMalminkartanon karttaa käytettiin SM-kisoissa vain karsintaan. Lisäksi H45- ja D35- ja vanhemmat sekä D16- ja nuoremmat juoksivat vain radan itäpuolella. Pisimmätkään radat eivät ulottuneet alueen länsireunan kortteleihin, joten siellä on Helsingissä jo harvinaiseksi käynyttä koskematonta sprinttimaastoa.

Vanhan kartan - niiltä osin kun se oli käytössä SM-kisojen karsinnassa, saat näkyviin näpäyttämällä alla olevaa kuvaa. Kartta on tarkkuudeltaan vain 125 dpi, joten sillä ei juuri suunnisteta. Kunnon kartan saat sitten Sprintti-Cupista.

Vanha kartta
Suurenna kuvaa näpäytyksellä.

22.12.2019KARTOITUSTA Kiertelin alueella katselemassa rakennustöitä. HOASin talojen peruskorjaus Viljelijäntiellä näyttää tulevan maaliskuuhun mennessä valmiiksi. Sen sijaan Piianpuiston eteläpuolella olevan päiväkodin remontti kestää ainakin kesään asti. Merkitsen työmaan karttaan kielletyksi alueeksi.

Radan itäpuolella on laaja kortteli, joka SM-kisoissa oli rakenteilla. Kartassa on tällä kohtaa iso marjapuuronvärinen alue. Talot ovat jo pystyssä ja pihat saatu valmiiksi. Hienoa yhtenäistä "sprinttipihaa" koko alue. Tuskin aluetta kuitenkaan ehditään kartoittaa maaliskuuhun mennessä, joten marjapuuroläiskä säilyy kartassa.

Uusi kortteli
Uudet korttelipihat odottavat kartoittajaa

Tulikin mieleen ajatus, että kunhan Sprintti-Cup on ohi, niin kauniina kevätpäivinä voisi kokeilla, minkälaista olisi tehdä sprinttikartta tästä alueesta. Eikös se niin ole, että jos haluaa oppia hyväksi suunnistajaksi, kannattaa ryhtyä ratamestariksi mutta jos haluaa taitavaksi suunnistajaksi, niin silloin on kannattaa tehdä karttaa.

8.1.2020YHTÄ LUPAA VIELÄ KAIPAAN Nyt on aika lähettää "karhumakirjeet" eli ottaa uuddelleen yhteyttä isännöitsijöihin, joita en ole vielä tavoittanut. Listalla on noin kymmenkunta isännöitsijää, pääasiassa pienia talo- ja kiinteistöyhtiöitä, joiden alueiden puuttuminen ei ratkaisevasti vaikuta ratasuunnitteluun.

Ainoa, jolta ehdottomasti tarvitsen vielä luvan, on HOAS. Se hallitsee kolmea isoa aluetta ja on todella sääli, jos lupa jää saamatta. HOASin luvan saanti on aina vaatinut useita sähköposteja ja puhelinsoittoja, joten eiköhän lupa tälläkin kertaa irtoa.

Lupakarttani on vihertynyt suuresti sitten marraskuun lopun.

Lupatilanne 8.1.2010
Lupatilanne 8.1.2020. Vihreä väri kertoo, että lupa on saatu ja keltainen, että asia on vielä kesken. HOASin kolme tonttia merkitty.

16.1.2020SPRINTTIKARTAN UUSI KUVAUSOHJE Kansainvälinen suunnistusliitto (IOF) on uudistanut sprinttikartan kuvausohjeen. Siihen voi käydä tutustumassa esimerkiksi täältä.

Ohje on laaja, mutta tutustumisen arvoinen. Eniten kiinnitin huomioni sallittujen ja kiellettyjen vihreiden alueiden kuvausohjeeseen (4.4 Kasvillisuus). Se on muuttunut ja ainakin minusta huonompaan suuntaan.

Vanhassa ohjeessa myrkynvihreän värinen "kieltovihreä kuvasi aitaa tai vastaavaa, jonka läpi ei saanut mennä. Uudessa ohjeessa se on korvattu keskivihreällä värillä. Ero vaaleaan "puskavihreään" on pienentynyt. Käytännössä puskavihreällä kuvataan harvahko pensaikko, jonka läpi saa mennä. Myös sävyero oliiviin "pihavihreään on kaventunut.

Alla olevassa kuvassa on vuoden 2017 SM-sprintissä käytössä ollut sprinttikartta. Siinä ovat myös edellä mainitut kolme vihreää kuvaustapaa.

sprinttikarttamalliISOM2017-2
Vuoden2017 SM-sprintikartta.

HS:n joulukuun muistisprinttiharjoituksessa käytettiin Atte Lahtisen SM-sprintin kartasta tekemää automaattista muunnosta uuden kuvausohjeen mukaiseksi. Se on seuraavassa kuvassa. Vihreiden alueiden ohella siinä kannattaa kiinnittää huomio myös katuruskeaan värisävyyn.

sprinttikarttaISOM2020
Uuden ISOM2020 ohjeen mukainen sprinttisuunnistuskartta.

Kun sain kartan, purnasin Atelle uuden karttakuvauksen ulkonäöstä - erityisesti uudesta aiempaa tummemmasta katuruskeasta. Se mielestäni vähensi kontrastia mustaan ja siten huononsi kapeiden aukkojen havaittavuutta. Atte tekikin uuteen pohjaan pieniä muutoksia, jotka näkyvät seuraavassa kuvassa.

sprinttikarttaISOM2020.ver2.gif
Uuden ISOM2020 ohjeen mukainen sprinttisuunnistuskartta. Parannettu versio.

Atte: Tein myös väreihin pieniä muutoksia. IOF:n ohje sallii arvojen muuttamisen digitulostukseen, koska ”kaikilla tulostimilla on vähän omat värinsä”. Vaihdoin päällystettyjen alueiden ruskean SM-kartan arvoihin ja laskin rakennusten tummuutta niukasti.

Uusi pohja on parempi. Yllättävää, että näinkin pienillä "viilauksilla" kartan luettavuus parani huomattavasti. Mutta myös hieman pelottavaa, koska kaikilla ei välttämättä ole Aten silmää valita oikeaita sävyjä ja taitoa tulkita ohjetta.

Sprintti-cupin karttapohjaa en ole vielä nähnyt. Haluan kuitenkin uskoa, ettei se olennaisesti poikkea Aten parannetusta vaihtoehdosta.

Mitä mieltä Sinä olet uusista vihreän sävyistä ja uudesta katuruskeasta?

22.1.2020LUVAT KUNNOSSA HOASin lupa tuli kuten ennakoin. Lupa oli tärkeä, koska ilman HOASin kolmea isoa aluetta ratasuunnittelu olisi kokenut melkoisen kolauksen.

HOASIN lupaan liittyi runsaasti ehtoja. Osa on periaatteessa hieman hankalia. Sellainen on esimerkiksi mahdollisissa kuvaustilanteissa huomioida ulkopuolisen henkilön yksityisyyden suojan. Eli jos siis otat kuvan kaveristasi leimaamassa rastilla, niin ehtojen mukaan HS vastaa siitä, että huomioit hänen yksityisyytensä.

Suurin osa ehdoista on ihan järkeenkäypiä kuten omaehtoisesti tarkastamaan käyttämänsä alueen ja reittien turvallisuuden sekä soveltuvuuden kaikille aluetta käyttäville kilpailun aikana. Tämähän on silkkaa ratamestarin työtä, vaikka onkin ehdoissa kovin juhlavasti lausuttu.

Yhtä ehtoa emme ehkä kuitenkaan noudata: poistamaan piha-alueelta/maasta kaikki kilpailunaikaiset roskat mainittujen kiinteistöjen alueelta. Ilmoitin, että varmasti poistamme tapahtumasta syntyvät roskat, mutta muiden roskien - vaikka ovatkin "kilpailunaikaisia", korjaamiseen eivät voimavaramme riitä.

Toki ehdot ovat kirjoitetut yleisesti - se on ymmärrettävää. Mutta silloin ne voivat johtaa myös monenlaisiin tulkintoihin - varsinkin niissä asioissa, joissa taustalla on lainsäädäntöä tai hyvien tapojen mukaista toimintaa. Sitäpaitsi ovathan nämä asiat olleet jo kauan Vastuullisen Suunnistajan kuten myös Vastuullisen Kilpailujärjestäjän huoneentaulussa. Nykyään se ei enää taida riittää.

31.1.2020VIELÄ PARI LUPAA LISÄÄ Seura oli suunnitellut tekevänsä kaikille neljälle Sprintti-Cup -tapahtumalle kaupungin vaatimat ilmoitukset keskitetysti. Mutta aina kaikki ei mene kuten kuvitellaan. Vastuuhenkilölle asia oli tullut eteen yllättäen. Ja kun samaan syssyyn hänellä oli työpöydällä vielä yli 30 iltarastien ilmoitukset, niin lupasin keventää kuormaa hoitamalla Malminkartanon tapahtumat paperisodan tai pikemminkin digitaalisodan.

Pieneksi kahakaksi se kuitenkin taisi supistua - Helsingin kaupungin tapahtumailmoitus hoitui näppärästi yksinkertaisella sähköisellä lomakkeella. Siinä oli valmiina karttapohja, josta Malminkartano oli helppo rajata tapahtuma-alueeksi. Ja kun vielä sai käyttää viime vuoden tapahtumaa pohjana, niin eipä siinä montaa minuuttia mennyt. Suurin työ oli löytää vanhat salasanat, joilla lomakkeeseen pääsi kiinni. Alkuviikosta on päätös odotettavissa.

Tapahtumailmoituksen kartta
Tapahtumailmoituksen kartta. Se jopa kertoi, että tapahtuma-alueen koko on lähes 700 000 neliömetriä - kaipa silloin voi jo puhua suuresta tapahtumasta...

Hyvää tietoa kaupungin tapahtumailmoituksen tekijöille löytyy täältä.

Yhtä helppoa oli pyytää lupa tapahtumakeskukselle. Olin jo joulukuussa ollut yhteydessä Malminkartanon ala-asteen rehtoriin, kun pyysin lupaa saada käyttää koulun aluetta suunnistukseen. Toivottivat silloin tervetulleeksi.

Nyt lähetin rehtorille uuden viestin ja kerroin mitä meidän tapahtumakeskus sisältää: pari pöytää ja roskasäkin. Ja vielä vakuutin, että suunnistajat ovat siistiä väkeä. Lopuksi lupasin koululle ylijäänneet kartat oppilaiden liikuntatuntien käyttöön. Uskon, että saan rehtorilta vastauksen jo alkuviikosta.

9.2.2020MAASTOKÄYNTI Hyvien sprinttiratojen avain on pääsy taloyhtiöiden pihoihin. Ilman pihoja rata on vain korttelisuunnistusta. Vasta rakennusten vinkkelit ja pensaiden sokkelot luovat oikean sprinttimaaston.

Ei riitä että ratamestari hankkii luvat. Lupien lisäksi "tontinhaltijoiden" on voitava luottaa suunnistajin. Ratamestarin on arvoitava, onko pihassa alueita, joihin suunnistajilla ei ole asiaa ja myös ymmärrettävä tontinhaltijain huoli istutuksista.

Olikin ihan mukava lähteä HOASin kiinteistöpalvelupäällikkö Johanna Laakkosen kanssa katsomaan, miltä HOASin pihat näyttävät suunnistajan ja toisaalta tontinhaltijan vinkkelistä.

Tunnelista pihalle
Pimeästä tunnelista avautuu näkymä pihalle. Uskon, ettei kenellekään tulee edes mieleen juosta istutusten yli. Tästä huolimatta merkitsen ne nauhalla.

Yllä näkymä, jonka rastille saapuva suunnistaja kohtaa. Ulos pimeästä tunnelista kirkkaaseen valoon juuri kun on ryhdyttävä tähyilemään rastipistettä. Mutta edessä on istutuksia, jotka kartan vihreä määrää kierrettäväksi.

Niinpä yhdessä päätimme auttaa tunnelista tulevaa suunnistajaa merkkaamalla istutukset kielletyn alueen nauhalla. Ei sitten tarvitse enää kartasta arvailla vihreän sävyä vaan sitä kummalta puolelta kierrät.

Varmin tae sille, että muutaman vuoden jälkeen pääsemme taas juoksemaan sprinttiä Malminkartanossa, on se, että itse kukin meistä noudattaa kartan merkintöjä. Näin hyvät välit tontinhaltijoihin säilyvät. Malminkartanossa on vielä monta mainiota sprinttireittiä, joille tämän kevään Sprintti-Cupin radat eivät osu.

Karttaa katsomassa
HOASin kiinteistöpalvelupäällikkö Johanna Laakkonen totesi, että istutukset ovat hyvin merkityt karttaan.

13.2.2020ENNAKKOJUTTU Kaarelan alueen paikallislehti Tanotorvi julkaisi ennakkotiedotteen tulevasta Sprintti-Cupista otsikolla Tämä keväänä kaupunkisuunnistetaan Malminkartanossa.

alt-teksti
Tanotorvi epäilee kuvan lumiukon mahdollisuuksia toimia Sprintti-Cupissa rastivahtina 19.3.2020.

Viimevuotinen Kannelmäen tapahtuma houkuttelikin mukaan monia asukkaita, jotka hyvän kartan avulla saattoivat nähdä uusia piirteita omasta kotikaupunginosastaan. Myös Malminkartanon kujat ja korttelit voivat kartan avulla hyvinkin näyttää hieman toisenlaisilta kuin päivittäisiä tuttuja reittejä kulkemalla.

18.2.2020PITKIÄ VÄLEJÄ Ajatukseni pitkistä rastiväleistä kaikille radoille taitaa toteutua - kiitos Malminkartanon epäsäännöllisen korttelirakenteen. Rataluonnokset alkavat olla jo niin pitkällä, että enää säädän lopullisia rastinpaikkoja - ja toivon, ettei maaston tule yllättäviä työmaita tai muita sulkuja.

A-radalla on pitkä, reilu 700 metrin rastiväli, jolla on hyviä vaihtoehtoisia reittejä. Onnistuneen reitinvalinnan ohella tarvitset myös tarkkuutta, jotta pysyt valitsemallasi reitillä.

A-radalle mahtuu toinenkin pitkä, noin 500 metrin rastivali sekä vielä pari keskipitkää (yli 250 metriä) väliä. Ja kaikilla niillä on monta reittiä, joista valita.

Muille radoille on samoin tulossa tällaisia pitkiä "kuningasvälejä". F-radalla on lähes 700 metrin ja B-radalla kaksi reilut 500 metrin rastiväliä. Lyhyimmän eli C-radan suunnistajat saavat pohtia reitinvalintojaan kolmella keskipitkällä välillä.

alt-teksti
Näin suunnitellaan sprinttiradalle p i t k i ä rastivälejä.

23.2.2020HIDASTUSPORTIN KARTTAKUVAUS Radat alkavat olla valmiit. Enää F-radan "koejuoksu puuttuu". Muut on jo juostu - mielumminhan sitä juoksee kartta kourassa kortteleissa kuin ravaa Mätäjoen vierustietä ilman karttaa.

Tällä kertaa - ainakaan vielä - ei ole noussut esiin isompia kartta-asioita kuten viime vuoden sillan kuvaus. Mutta jotain sentään. Miten kuvata portti, joka on auki, mutta joka silti hidastaa vauhtia.

Portin kuvaus avonaisena
Hidastusportti eli shikaani - portissa on siirryttävä sivuttain, mikä hidastaa suunnistajan menoa.

Jos portin kuvaa avonaisena, kuten nykyisessä kartassa, se johtaa harhaan. Hidastus on tosin vain muutama sekunti, mutta sekin on liikaa ja voi vaikuttaa reitinvalintaan.

En pikaisella lukemisella löytänyt kuvausohjeistakaan (ISSpsOM 2019) muuta kuin tavallisen portin kuvauksen. Ohjeessa tosin puhutaan myös siitä, että jos aukosta ei pääse helposti läpi, se on suljettava. Tästä ei nyt ole kyse, koska kuvan portti on tarkoitettu jokapäiväiseen luvalliseen kulkemiseen päinvastoin kuin aidassa oleva hankalasti kuljettava "laiton" aukko.

portti ISSpsOM
Avonaisen portin (aukon) kuvausohje (ISSprOM 2019)

Pihkaniskat ovat Jokiniemen sprinttikartassa käyttänyt eräänlaista kaksoisportin merkintää, vaikka (muistaakseni) portti on periaatteessa hidastusportti. Karttakuvaus kertoo hyvin, ettei portti ole ihan tavallinen, mutta jättää kertomatta sen, ettei portista pääse juoksemaan täydellä vauhdilla.

alt-teksti
Jokiniemen sprinttikartan shikaaniportti. Oikealla aitojen todellinen sijoitus

Lopulta päädyin kuvaukseen, joka mielestäni osoittaa, että portin läpi ei mennä ihan heittämällä. Isossa kuvassa se näyttää kelvolliselta, mutta kun sitä katsoo oikeassa mittakaavassa, ei se kovin kummoinen ole. Katsotaan, mitä viskaalit sanovat. Vai onko parempia ehdotuksia?

hidastusportin kuvaus
Hidastusportti. Vasemmassa pikkukuvassa portti on kuvattu likimain oikeassa mittakaavassa.

26.2.2020LÄMMITTELYÄ Olen ulkomailla suunnistaessani tykännyt lämmittelykartoista. Ne ovat pieniä karttapalasia, joita on saavavissa lähtöön menevän viitoituksen alussa.

Lämmittelykartoissa on muutamia rasteja, joilla käymällä saa kivan tuntuman maastosta ja myös siitä miten rastinotto vieraassa maastotyypissä sujuu. Lämmittelykarttoja käytetään sekä metsäsuunnistuksessa että sprinteissä.

Malminkartanon Sprintti-Cupissa on mahdollisuus lämmitellä kartta kourassa. Lämmittelyradan alku ja loppu on Malminkartamon asemalla. Rata kulkee Kehäradan itäpuolisella alueella. Sinne eivät Sprintti-Cupin radat ulotu.

alt-teksti
Lämmittelyalue on Kehäradan itäpuolella

Kartan voi itse kukin tulostaa verkosta, jolloin sen saa suurennettua sopivaan mittakaavaan. Linkki tulee myöhemmin sivuvalikkoon. Lämmittelykarttoja on vapaasti saatavissa myös kilpailukeskuksessa.

Rasteilla on pienet rastiliput, jotka on ripustettu pensaisiin, lyhtypylväisiin tai vastaaviin. Ratoja on yksi, jossa on myös "virallinen oikaisumahdollisuus". Toki rasteja voi kiertää ihan missä järjestyksessä tahansa.

28.2.2020MITEN TULLA MALMINKARTANOON Kaupunkien keskustojen sprinttitapahtumissa ei ole mahdollista varata pysäköintipaikkoja kisoihin tuleville suunnistajille. Sama koskee uusia esikaupunkialueita, joissa kadunvarsipysäköintiä on kapeiden katujen takia rajoitettu. Perille on kuitenkin päästy, joukkoliikenteellä tai fillarilla ja toki autoillakin, mutta silloin on jouduttu pysäköimään hieman kauemmaksi.

Malminkartano ei ole poikkeus tästä mallista. Junalla pääsee aivan kilpailukeskuksen lähelle. Ja sama koskee myös busseja. Aseman lähellä on jonkin verran liityntäliikenteen pysäköintipaikkoja, mutta ne ovat todennäköisesti varatut vielä 17.30 - 18 maissa.

Autolla tuleville on kaksi mahdollisuutta: liityntäpysäköintipaikkojen käyttö esimerkiksi Myyrmäessa, Vehkalassa, Etelä-Haagassa tai Leppävaarassa ja junalla perile. Toinen vaihtoehto, on pysäköinti Pohjois-Malminkartanon puolelle ns. AEL:n - nykyisen Taitotalon pysäköintipaikoille Naapuripellontien reunalla. Taitotalo on ystävällisesti antanut luvan pysäköintiin.

Myös läheisen Malminkartanon huipun portaiden juuren pysäköintialueelle voi pysäköidä. Molemmilta pysäköintialueilta on noin kilometrin matka kilpailukeskukseen.

Tiesitko että AEL on nykyään Taitotalo, AmiEdun ja entisen AEL:n yhteenliittymä. Se kouluttaa työelämän ammattilaisia yli 30 toimialalle. Taitotalo vastaa siis nykyaikaisen työelämän elinikäisen oppimisen kysyntään - enää, kun ei riitä, että on suorittanut tutkinnon joskus 20 vuotta sitten vaan ammattitaitoa on jatkuvasti ylläpidettävä.

Lisää tietoa niin joukkoliikenteellä kuin autollakin tulosta Malminkartanoon löytyy sivupalkista kohdasta Miten tulen paikalle.

3.3.2020RASTEJA (LIIAN) LÄHEKKÄIN... Malminkartanon Sprintti-Cup juostaan kohtalaisen pienellä alueella. Rasteja on näillä näkymin peräti 33, siis aika runsaasti.

Viime vuonna kuulin näkemyksiä, että A- ja F-ratojen tulisi olla vertailtavuuden takia samantasoisia ja myös samanluonteisia - ikään kuin arvokisojen karsintaratoja. Tänä vuonna toive toteutuu.

Tästä kuitenkin seuraa vääjäämättömästi se, että rasteja voi olla lähekkäin. Entä sitten - onhan rasteilla koodit ja hyvä ratamestaritapa vaatii, etteivät lähekkäiset rastipisteet ole samanlaisia - esimerkiksi lähellä toisiaan olevia puita.

alt-teksti
Palanen vuoden 2017 SM-sprintin karsinnan 'kaikki rastit' -kartasta. Rastien välinen nykyinen minimietäisyys 25 m alittuu parissa kohtaa kohtaa. Lähekkäiset rastit eivät tulosten mukaan kuitenkaan näyttäneet lisänneen vääriä leimauksia.

Jos rasteilla on tavalliset Emit-leimasimet, ei ole ongelmia. Mutta jos käytössä olisivat uudet 'ilman kosketusta' -leimasimet kuten SportIdent-Tag tai EmitAir, niin tilanne on jo toinen.

Moni saattaa vielä muistaa, kuinka pari vuotta sitten MM-kisojen karsinnassa Topias Ahola tuli omalle rastilleen väärän rastin kautta. Koska rastien välinen etäisyys oli vain 15 metriä, hänen kilpailukorttinsa ei kyennyt ottamaan vastaan uutta leimausta oikealta rastilta - edellisen väärän rastin leimasta oli kulunut liian vähän aikaa. Tuloksena oli oikeusmurha: Topias hylättiin eikä hän päässyt finaaliin.

Sääntöjä on tämän jälkeen rukattu: kahden rastin välinen minimietäisyys on entisen 15 metrin asemesta nykyään 25 metriä. Asiasta on Tuomo Mäkelä kirjoittanut hyvän blogijutun, joka kannattaa lukaista ajatuksella läpi.

Sprintti-Cupin radat olivat jo valmiit, ennenkuin itse muistin tuon minimietäisyyden muutoksen. Niinpä päätin olla noteeraamatta asiaa, koska se ei millään tavalla teknisesti vaikuta kilpailijoiden leimauksiin - käytössähän on perinteinen Emit-leimaus.

Toki lähekkäiset rastit voivat aiheuttaa hylsyjä ihan siitäkin syystä, että leimataan väärällä rastilla. Mutta se on jo ihan eri juttu, koska huolelliset suunnistajat osaavat välttää väärän leimauksen yksinkertaisesti tarkistamalla koodin tai lukemalla kartaa niin tarkasti, että varmasti tietävät olevansa oikealla rastipisteellä.

Alla olevassa kuvassa ovat Sprintti-Cupin ne kaksi rastia, jotka ovat lähimpänä toisiaan. Rastien välimatka on entisen vaatimuksen mukainen 15 metriä. Toinen rasti on muurin nurkassa ja toinen talon nurkassa. Lisäksi ne ovat eri puolilla katua.

alt-teksti
Kaksi lähekkäistä rastia A- ja F-radoilta. Rastipisteet ovat erilaiset - muurin sisänurkka ja talon ulkonurkka. Samoin koodit 59 ja 62. Rastien etäisyys toisistaan on 15 metriä. Älä leimaa väärällä rastilla!.

Joku voisi sanoa, ettei pitäisi olla erehtymisen vaaraa. Silloin ei ole päästy taitoihinsa nähden liian vauhdikkaasti juoksevan suunnistajan pään sisälle - tuossa se rasti on, pakko sen on olla oikea, ja sitten seuraavalle..."

Pelkään pahoin, että tällä rastiparilla ainakin yksi suunnistaja ottaa leiman väärältä rastilta. Mutta jos heitä on paljon, silloin ratamestaria saa syyttää, siitä, että on asettanut kaksi rastia liian lähelle toisiaan. Toivon kuitenkin, ettei syyttäjiä ole liikaa.

7.3.2020RADAT VALMIINA Eilen lähtivät lopulliset ratasuunnitelmat eteenpäin. Ensi viikolla niistä lisää, mutta ohessa muutamia kiinnostavia tilastotietoja:

Rata Laatu Pituus
(km)
Rasteja Kiertävyys
(kuljettu matka/ linnuntie)
Rastiväli -indeksi
AVaikea3.5141.32.5
FVaikea3.5141.32.5
BVaikea3.0121.252.6
CKeski-
vaikea
2.5111.21.5

Taulukon lopussa on kaksi harvoin nähtyä numerosarjaa. Ne kuvaavat rataa nimenomaan ratamestarin näkökulmasta ja myös mittaavat sitä, miten paljon radoissa on reitinvalintoja ja minkäluonteisia ne ovat. Suunnistajan vinkkelistä niillä tuskin on juuri merkitystä.

Kiertävyys osoittaa, kuinka paljon ylimääräistä matkaa kertyy nopeimmalla reitillä verrattuna linnuntiehen eli viivaa myöten mitattuun matkaan. Tätä "mittakeppiä" on Mikonpäivän suunnistusten monivuotinen ratamestari Mikko "Lammikko" Eskola Tampereen Pyrinnöstä joskus käyttänyt. Muistini mukaan sen tulee olla hyvällä radalla vähintään 1.3:n hujakoilla.

Rastiväli-indeksi liittyy Suunnistusliiton vuonna 2013 julkaisemaan opukseen Sprinttisuunnistuskilpailun suunnittelu. Sen sivulla 40 todetaan, että Ratamestari voi kehittää sprinttirataansa esimerkiksi arvioimalla rataa rastiväleittäin ja pisteyttämällä rastivälit. Pari sivua myöhemmin kerrotaan, miten nämä rastivälien arviot yhdistetään koko radan rastiväli-indeksiksi.

Pisteytys perustuu yksinomaan reitinvalintamahdollisuuksiin kullakin rastivälillä, joten se ei ota huomioon esimerkiksi radan rytmitystä tai suunnanvaihtoja puhumattakaan portaita tai muista vastaavia "hidasteita". Tästä huolimatta Rastiväli-indeksi on ihan hyvä instrumentti rastivälien arviointiin. Samalla se havainnollistaa reitinvalinnan merkitystä sprinttiratojen suunnittelussa.

Viimevuotiseen Kannelmäen Sprintticuppiin verrattuna Malminkartanon radat ovat suoraviivaisempia: kiertävyys on kautta linjan alhaisempi. Se yhdistetynä siihen, että rasteja on vähemmän kuin vuosi sitten, kertoo että, radoissa on pitkiä välejä, joiden nopeimmat reitit eivät kierrä suhteellisesti yhtä paljon kuin perinteisissä lyhyissä talonkierrossa. Sensijaan rastiväli-indeksi on samaa suuruusluokkaa kuin viime vuonna, joten reitinvalintoja radoilla riittää varmasti.

A-ja F-ratojen mittakaava on luonnollisesti 1:4000. Sensijaan B-radasta ehdotin tulostettavan 1:4000:n ohella myös 1:3000-mittakaavaisia karttoja. Nykyään 1:3000 on samalla tavalla sääntöjen tuntema mittakaava kuin metsäsuunnistuksessa käytetty 1:7500.

Erityisesti hämärässä tai lampun valossa 1:3000 -mittakaavaisen kartan pienet aukot ja portaat erottuvat mielestäni ratkaisevasti paremmin. C-radan kartasta ehdotin tulostettavaksi vain mittakaavalla 1:3000, koska sen avulla kokematonkin pääsee helpommin juonesta kiinni.

11.3.2020OLIIVISTA TONTTIVIHREÄSTÄ Muutama viikko sitten juostessani sprinttiä tein virheen. Suunnitelma oli, että ...palaa taaksepäin ja jatka avautuvaa käytävää myöten rastia kohden

.
meno oliiville (tonttivihreälle)
Punainen reitti oli pummi kielletylle alueelle taloyhtiön pihaan

Palasinkin takaisin, mutta liian lyhyen matkan. Seurauksena ryntäsin suoraa taloyhtiön piha-alueelle. Reilut 10 metriä ehti mennä, kunnes hälytyskellot soivat. Äkkikäännös ja paluu oikealle reitille.

Oma virhe, tottakai. Innostuin siitä kuitenkin katselemaan, miten oliivia tonttialuetta on eri kartoissa käsitelty. Useimmiten tontin sisääajokohta on merkitty viivoilla tai syvennyksellä. Jotkut kartoittajat olivat lisäksi kuvanneet tonttialueelta tärkeitä kohteita mustilla viivoilla - ikäänkuin laatineet karttaluonnoksen", mutta maalanneet alueen silti oliivilla.

Tonttialueen käyttökielto on voitu merkitä myös kielletyn alueen viivoituksella, jonka alta kartoitus erottuu. Näin on tehty silloin kun piha-alueelle ei ole haettu tai saatu käyttölupaa. Kartoittajien erilaisista 'käsialoista' on muutama esimerkki seuraavassa kuvassa.

meno Tonttivihreän kartoitus
Erilaisia tapoja kuvata oliivilla tonttivihrellä merkittyä aluetta: A) ei lisämerkintöjä, B) sisäänajo merkitty viivoin, C) sisäänajo merkitty pienellä syvennyksellä, D) sisäänajo merkitty kulkutiellä tai E) oliivin asemesta kielto merkitty viivoituksella.

Mikä sitten on oikea tapa. Kuvausohje (ISSprOM 2019) toteaa, että oliivilta alueelta ei saa kuvata muuta kuin vain huomattavat kohteet (very prominent features) kuten rautatiet, isot rakennukset ja isot puut. Lisäksi korostetetaan, että teiden liittymät eli sisäänajokohdat (road entrances) on merkittävä selvästi.

'Huomattavat kohteet' on hieman veteen piirretty viiva, mutta ilmeisesti kovin tarkkaan kuvaukseen kuten esimerkissä C ei ilmeisesti pitäisi ryhtyä. Vahinko, sillä varmasti on tilanteita, joissa tarkemmasta kuvauksesta voi olla suunnistajalle hyötyä.

Isompi tulkintaongelma liittyy ajoradan sisäänajokohtiin. Ohje korostaa vain tieliittymimien eli autoliikenteen sisäänajokohtien merkintää. Ahtaasti ajatellen se ei ota huomioon nykyaikaista korttelirakennetta, jossa on myös huoltoliikenteen ajoväyliä sekä pelkälle jalankululle ja pyöräilylle varattuja kulkuväyliä. Molemmat ovat voivat olla yhtä leveitä kuin autojen sisäänajot ja siksi myös ne tulisi mielestäni merkitä samalla tavalla karttaan.

Mitä mieltä olet - mitä saa ja mitä ei saa kuvata oliivilla tonttialueella?

PS. Malminkartanon kartassa oliivin tonttivihreän kuvauksella ei ole merkitystä. Koko kartalla on vain yksi kerrostalopiha, jossa on käytetty oliivia väriä. Eikä se ole lähelläkään ratoja. Kaikki oliivilla merkityt pihat ovat yksityispihoja, jotka ovat suojatut aidoilla tai pensailla.

12.3.2020ERILAISIA SPRINTTEJÄ Puolet tämän vuoden Sprintti-Cupin osakilpailuista on nyt juostu - kaksi hyvin erilaista sprinttiä.

Länsi-Pasilan sprintti (A-rata) oli vauhdikas ja pitäytyi pääasiassa vain katualueilla. Korttelien sisäpihoilla ei juuri käyty. Radassa oli useita pitkiä reitinvalintavälejä ja jonkin verran yksinkertaisia siirtymiä. Radan nopeudesta kertoo, että A-radan voittajan aika oli 14:14. Lyhyimmän reitin (3.9 km) kilometriajaksi tulee 3.40.

Jätkäsaaren sprintti (A-rata) oli sensijaan toisenlainen. Siinä juostiin, varsinkin alussa pihasta pihaan ja otettiin rasteja milloin vajan takaa, milloin pensaan juurelta. Tällainen sprintti vaatii tarkkuutta ja rastimääritteiden lukemista, jotta osuisi suoraan rastille eikä tuhraisi aikaa lipun etsimiseen. Varsinaisia pitkiä välejä oli vain yksi, joskin se oli sitä hienompi. Voittajan aika oli 12:48, mikä lyhyimmän reitin (3.5 km) mukaan antaa kilometriajaksi silti saman kuin Länsi-Pasilassa eli 3.39.

Minkälainen on sitten Malminkartanon sprintti. Ensinnäkin alue on erilainen - Länsi-Pasila ja erityisesti Jätkäsaari ovat kivikaupunkialueita. On katuja ja kortteleita, joiden keskellä on iso piha. Siis vanhanaikaisen romanttista kivikaupunkimiljöötä.

Malminkartanon korttelirakenne on toisenlainen - korttelit lomittuvat moniulotteiseksi talojen ja pihojen sekamelskaksi, jota kapeahkot pääosin jalankulkulle ja pyöräilylle varatut kulkuväylät risteävät. Tällaiseen maastoon syntyy väkisin erilaisia ratoja kuin Länsi-Pasilaan ja Jätkäsaareen.

Toinen ero näkyy siinä, että rataprofiilit ovat erilaisia. Rasteja on vähemmän ja siirtymävälejä tuskin yhtään. Lisäksi A-rataan kuten myös F-rataan sisältyy yksi todella pitkä rastiväli. Sillä on runsaasti reitinvalintoja, jota osittain myös liittyvät toisiinsa. Koko ajan tulee olemaan tekemistä, sen voin varmasti luvata

pitkän välin reitistö
A-radan pitkän välin reitistö. Mikä olisi paras valinta - viikon kuluttua saat miettiä sitä ihan oikeesti.

Sivun alkuun       Päiväkirjan alkuu