Kotikatsomossa
Sprinttisuunnistus tulee lähelle, myös kotikatsomossa jännättiin viime keväänä.

Ratamestarin päiväkirjasta...

15.2.2019Alueen paikallislehti Tanotorvi on julkaissut lyhyen ennakkotiedon tapahtumasta oikein kuvan kera (Tanotorvi (3/2019 sivu 8), viela ei katsottavissa.

Kuvan ilta-auringossa Matti ja muut toimitsijat odottavat ensimmäisiä maaliintulijoita. Sen sijaan myöhemmin liikkeelle lähteneet suunnistajat saapuivat maaliin sitten jo ihan täyspimeässä.

Vaikka tänä vuonna juostaan viikkoa myöhemmin, niin valoisuus ei juuri ehdi kirkastua viime vuoteen verrattuna. Joten jälkipään lähtijät: lamppu mukaan tai muuten saatte lukea karttaa katulyhdyn alla.

13.2.2019 KARTAN KAKSITASOKUVAUKSESTAKannelmäen kartassa on poikkeuksellisen paljon alikulkuja ja siltoja. Niinpä - kuten viime vuonnakin - jäin hieman miettimään niiden kuvaustapaa, erityisesti aseman kohdalla. Nykyinen kuvaus on täysin kuvausohjeiden mukainen, mutta ainahan voi pohtia, voisiko se olla havainnollisempi.

Kuvausohjeiden mukaan alikulun eli tunnelin seinä osoitetaan pisteviivalla. Pisteviiva kertoo myös, että tunnelin yläpuolella oleva sillan reunaviiva eli keskipaksu musta viiva ei ole kieltoviiva vaan sen saa ylittää. Ero vieressä olevaan mustaan paksuun viivaan, sillan reunamuuriin on tosin "hiuksenhieno".

Alikulun merkitseminen
Tunnelin (vasen kuva) pisteviiva näkyy oikein hyvin kun taas sillan (oikea kuva) kohdalla on hieman käytettävä mielikuvitusta tai sitten suurennuslasia, jotta sen yhden pisteen erottaa

Samalla tavalla kuvataan alikulku jalankulkusillan kohdalla - sillan kapeuden takia pisteviivasta karttaan mahtuu vain yksi piste. Sillan reunan keskipaksu musta viiva ei tässäkään tapauksessa ole este.

Ratapiirroksen alitus/ylitys -kaarimerkintä selventää kuvausta ja tekee sen myös havainnollisemmaksi.

Alikulun merkitseminen ratapiirroksella
Ratapiirrokseen kuuluvat kaariviivat tunnelin ja sillan kohdalla havainnollistavat sallitun kulkureitin. Huomaa, ettei alitus/ylitys-merkintä estä ylittämästä katua ajorataa myöten.

Usein karttaan lisätään vielä ajoradan ylityksen kieltävä pystyviivoitus, joka lopullisesti pakottaa käyttämään tunnelia ja siltaa.

Alikulun merkitseminen ratapiirroksella
Ratapiirroksen on lisätty vielä ajoradan ylityksen kieltävä pystymerkintä. Nyt asia on yksikäsitteinen: kadun saa ylittää vain tunnelin tai sillan kautta.

Molemmissa tapauksissa nykyiset kuvaustavat toimivat oikein hyvin. Voisiko kaksitasoisuuden silti esittää ilman ratapiirrosmerkintöjä ja tukeutua pelkkiin karttamerkkeihin. Siihen ei pisteviiva oikein riitä.

Oxfordissa olen törmännyt kuvaustapaan, jossa ylätaso kuvataan hieman tummemmalla ruskealla. Se selkeyttää kartaa silloin kun rakennuksessa on jalankulkijoille tarkoitettuja ylätason kulkuteitä tai vastaavia.

Kaksitasoisuuden kuvaus, Oxford
Oxfordin sprinttikartassa käytetty ylätason kuvaustapa. Tummempi ruskea osoittaa ylätason ja vaaleampi ruskea alatason.

Entäs sitten kun alituksia tai ylityksiä on runsaasti tai ne ovat pieniä. Silloin pisteviiva voi jäädä yhden pisteen varaan tai alituksen tai ylityksen kaarimerkinnälle ei ole kunnolla tilaa. Tai jos suunnistaja voi liikkua sekä ylä- että alatasolla.

Ajatellaanpa vaikka pitkää linnanmuuria, jonka päällä saa kävellä ja jossa on paljon kulkuportteja. Silloin nykyiseltä kaksitasoisuuden kuvaustavalta loppuvat eväät - tai sitten turvaudutaan ajatukseen että välttäkää sprinteissä tällaisia paikkoja...

Gironassa olen nähnyt ongelmaan ratkaisun. Girona on vanha katalonialainen kaupunki, jota ympäröi korkea muuri. Muurin päällä on hieno kulkutie, jolta voi ihailla upeita kattomaisemia. Ja jotta muuri ei häiritsisi gironalaisten päivittäistä elämää, muurissa on runsaasti kulkuaukkoja, joista kapeimmat ovat vain muutaman metrin levyisiä.

Muurin kulkuaukot on kuvattu sprinttikarttaan kirkkaanpunaisella ruudulla. Ruutu näkyy hyvin, koska kartassa ei ole muita punaisia merkintöjä. Merkinnän selite on yksinkertainen: punaisen ruudun kohdalla voi kulkea kahdessa tasossa, pitkittäin muurin harjaa myöten ja poikittain muurin läpi kulkevassa aukossa. Häkellyttävän yksinkertaista!

Kaksitasoisuuden kuvaus, Girona
Esimerkkejä kaksitasoisuuden kuvauksesta Gironan sprinttikartassa. Punaisen ruudun kohdalla voi kulkea sekä ylätasolla että alatasolla. Pienikin punainen ruutu erottuu yllättävän hyvin pisteviivaan verrattuna. Vasemanpuoleisessa kuvassa, jossa kuljetaan peräti kolmessa tasossa, kaarimerkinnöille ei olisi riittävästi tilaa.

Gironalaisten käyttämän kuvaustavan olennainen etu tavanomaiseen kuvaustapaan on se, että se mahtuu ahtaisiin kohteisiin. Kapeissa alituksissa pisteviivasta näkyisi korkeintaan yksi piste. Ratapiirroksen alitus/ylitys -merkinnät eivät taas mahtuisi karttaan, varsinkaan silloin kun alikulut ovat lähekkäin tai toisiinsa nahden kulmittain.

Minusta Gironan sprinttikartan kuvaustapa olisi kokeilemisen arvoinen myös meillä sellaisissa paikoissa, joissa kartantekijä tai ratamestari tuskailevat alitusten ja ylitysten epäselvyyden takia. Kannelmäen kartassa "punaisen ruudun" merkintää ei onneksi tarvita, mutta oheisesta kuvasta voi itse kukin katsella, havainnollistaisiko se tai Oxfordissa näkemäni tummempi ruskea väri aseman kaksitasoisia kulkuyhteyksiä.

Kaksitasokuvauksen vaihtoehdot
Sprinttikartan kaksitasoisuuden kuvaustapoja sovitettuna Kannelmäen asemalle, vasemmalla nykyinen käytössä oleva kuvaustapa (pisteviivat), keskellä Oxfordissa näkemäni kuvaustapa (ylätaso tummemmalla ruskealla) ja oikealla Gironassa käytetty kuvaustapa (punaisen ruudun kohdalla voi kulkea sekä ylä- että alatasolla).

Mielelläni kuulisin näkemyksiä asiasta ja myös julkaisisin ne täällä, nimellä tai nimimerkillä.

7.2.2019Talvisprinttien ratamestarillla pitäisi olla kristallipallo, joka kertoisi tapahtumapäivän lumitilanteen. Ensimmäisissä rataluonnoksissa olin monessa paikassa varannut oikaisumahdollisuuden talojen takapihojen kautta. Mahtavan lumentulon takia tällainen oikaisu ei taida enää olla kovin kannattava - ainakaan ensimmäisille lähtijöille.

luminen reitinvalinta
Kumpi tuntuu houkuttelevammalta, vasemmalta baanaa kiitäen tai oikealta 75% lyhyempää reittiä hangessa uppuroiden....

Samassa ajassa kun tarpoo muutaman kymmenen metrin matkan pitkälti yli polven ulottuvassa hangessa, ehtii kiertää jo lähes sadan metrin matkan hyvin auratun ja hiekoitetun pihan kautta. Silti joku hurjapää oikaisee takapihan läpi. Tietysti ihan hyvä, sillä samalla se luo mahdollisuuden muillekin oikaisuun, mutta nyt jo paljon nopeammin.

Joihinkin paikkoihin on syntynyt asukkaiden omia oikopolkuja, joita pitkin pääsee etenemään hyvällä vauhdilla. Nämä on hyvä saada merkityksi karttaan, sillä ne vaikuttavat aivan ratkaisevasti reitinvalintoihin.

2.2.2019Kiertelen kilpailualuetta tarkistaakseni mahdollisia uusia työmaita. Pelimannin koulun purkutyöt eivät vielä ole alkaneet. Vain seinään ilmestynyt lappunen kertoo, että "homekoulu" puretaan huhtikuun loppuun mennessä.

Pelimanninkoulu
Autio ja hiljainen Pelimannin koulu lumen keskellä.

31.1.2019Lähetän Kaarelan (Kannelmäen) ja lähialueiden paikallislehteen Tanotorveen lyhyen jutun tulevasta kaupunkisuunnistustapahtumasta. Tässä vaiheessa riittää, että kerron tapahtuman päivämäärän, keskuksen paikan ja kellonajan. Ja myös tiedon siitä, että tapahtuma on kaikille avoin.

Tanotorven ilmestymisaikataulu sopii tällä kertaa oikein hyvin: ennakkojuttu - jos se vaan ylittää uutiskynnyksen - julkaistaan 13.2.2019 ja varsinainen pitempi juttu sopivasti viikko ennen tapahtumaa eli 13.3.2019. Viime vuonna tapahtuman aikana vallinnut "arktinen sää" varmasti vähensi alueen asukkaiden kiinnostusta, mutta toivotaan, että tänä vuonna keli on parempi.

29.1.2019Vielä pyyntö kolmannelle päiväkodille nimeltään Les Galopins. Se on suomalais-ranskalainen päiväkoti. Sanakirjan avulla muotoilen ranskakielisen avauksen ja ystävällisen lopetuksen. Itse pyyntö voi olla suomeksi, koska ranskalainen päiväkodinjohtaja kuulemani mukaan osaa suomea täydellisesti.

Päiväkoti Les Galopins
Suomalais-ranskalainen päiväkoti Les Galopins.

Parin tunnin kuluttua saan vastauksen: Hei Kari, Bien sûr! Totta kai voitte käyttää pihaamme klo 17.00 jälkeen. Portti ei ole koskaan lukossa ja toimintamme loppuu klo 17.00. Tämä on meille vain ilmaista mainontaa ja siitä voin jo kiittää tapahtuman järjestäjiä!.

Hienoa ja samalla mieleeni muistuu, että maailman paras suunnistaja, moninkertainen maailmanmestari ja Jukolan voittaja Thierry Gueorgiou on myös ranskalainen. Tietääköhän päiväkodin väki tämän.

20.1.2019Päiväkoti Pelimanni vastaa jo samana päivänä: Hei tietenkin asia on ok. Pelimannin ala-astetta voidaan alkaa purkamaan ja se voi rajoittaa liikkumista alueella.

Pelimannin ala-astetta ryhdytään todellakin alkutalvesta purkamaan enkä tämän takia ole edes ajatellut koulun vieressä olevaa Pelimannin päiväkodin pihaa. Sen sijaan päiväkodin sivutoimipiste Vetelintiellä oli kiikarissani. Varmistan vielä, että lupa koskee myös sivupistettä. Hei selvä kiitos tulee kuittaus lähes välittömästi.

Muutaman päivän kuluttua vastaa myös päiväkoti Kannel. Hei! Kiitos viestistäsi. Pihaa voi käyttää klo 17.30 jälkeen, kun päiväkoti viimeistään sulkeutuu. Sen jälkeen portit voi avata ja huolehtia tapahtuman jälkeen, että piha on kunnossa.

Kiitän päiväkotijohtajaa ystävällisesti luvasta ja vakuutan hänelle, että kiireesti rastilla leimaavat suunnistajat eivät varmasti jätä pihalle muita jälkiä kuin jalanjälkensä. Hienosti ovat molemmat päiväkodit mukana tapahtumassamme.

17.1.2019Kilpailualueella on kolme päiväkotia, joiden pihat voisivat olla sopivia rastinpaikkoja. Samalla saataisiin reitinvalintoihin lisää vaihtoehtoja. Muistissani on vielä päiväkoti Vanhaisen todella kiva suhtatuminen, kun vuosi sitten etsiskelin kilpailukeskuspaikkaa. Taidanpa kysyä, mitä näiden päiväkotien väki asiasta tuumaa Aloitan päiväkodeista Kannel ja Pelimanni.

Päiväkodit Kannel ja Pelimanni
Päiväkodit Kannel ja Pelimanni (Vetelintien toimipiste).
16.1.2019Kilpailukeskuksen paikka on selvä. Varmistan kiinteistön Halsuantie 2 edustajalta, että asia on kunnossa. Olihan se. Hän on lisäksi oma-aloitteisesti hankkinut meille luvan levittäytyä myös viereisen kiinteistön, Halsuantie 4 pihalle. Urheilumiehen teko, josta kaunis kiitos.

Halsuantie 2
Vasemmalla Halsuantie 2 kesäsprinttaajan unelmissa, mutta oikealla kylmä ja luminen totuus. Maali vasemmalla olevan puun juurella.



RATAMESTARIN PÄIVÄKIRJA ALKAA TÄSTÄ...

15.11.2018Matti Kaasalainen lähettää viestin:

Maaliskuussa järjestetään neljä torstaisprinttiä

Olin muutama viikko sitten kysellyt seuran suunnitelmia keväälle ja ilmoittautunut vapaaehtoiseksi Sprintti-Cupin ratamestariksi.

Kannelmäen eteläosassa Pelimannintien molemmin puolin on mainio alue, jota ei käytetty viime vuonna. Pari vuotta siten juostuissa SM-kisoissakaan aluetta ei liikaa kulutettu: R1-sarjojen A-finalistit kävivät siellä vain muutamilla rasteilla kuten myös nuorimmat R2-sarjat. Vanhempien R2-sarjojen suunnistajat eivät päässeet sinne lainkaan.

Pelimannin alueeella juoksivat pääosin vain B-finalistit eivätkä hekään käyttäneet sitä kokonaan. Eli paljon uutta ja ennen juoksematonta aluetta olisi Sprintti-Cupille tarjolla.

21.11.2018 Matti lähettää uuden viestin:

Päivämäärä 21.3. varattu sinulle. Etelä-Kannelmäki sopii hyvin.

Hienoa, tästä se lähtee. Nyt olen pari kuukautta etuajassa viime vuoteen verrattuna. Lupien kanssa ei tule ongelmia. Lupapyynnöt saadaan taloyhtiöille hyvissä ajoin ennen isännöitsijöiden "kauhukvartaalia" eli vuoden ensimmäistä neljännestä, jolloin tilinpäätökset ja yhtiökokoukset täyttävät heidän kalenterinsa.

30.11. - 4.12.2018 Lupapyynnöt isännöitsijöille lähtevät sähköpostitse. Viestissä oleva kuva yhtiön alueesta selventää alueen, jota lupapyyntö koskee. Liitetiedostoja en käytä, koska kaikki eivät niitä enää mielellään avaa.

>As.oy. Hanuripolku 6
Hanuripolku 6 alue (kuva isännöitsijäkirjeestä)

Vuosien saatossa lupapyyntö on pelkistynyt. Suurin osa isännöitsijöistä tuntee asia entuudestaan, joten tällainen viesti riittää heille hyvin. Osa isännöitsijöistä jakaa viestin taloyhtiön hallitukselle, jota pidän oikein hyvänä ajatuksena - tieto tapahtumasta leviää näin paremmin asukkaiden keskuuteen.

10.12.2018 Isännöitsijöiden vastauksia on tullut hyvin. Osa pelkistettyjä, mutta osa oikein mukavia. Molemmat tyylit ovat toki yhtä tervetulleita.

  • Suunnistus ok. Terv. NN
  • Asunto Oy XX antaa luvan suunnistaa pihamaallaan
  • Hei Kari, Hallitus vastaili ja antoi luvan suunnistaa XX:n alueella.
  • Järjestäkää vain tuolla alueella suunnistustapahtuma. Ilman muuta saatte luvan.
  • Terve(tuloa), suunnistamaan Asunto Oy XX:n hallitus sanoo, aiempien vuosien hyviin kokemuksiin perustuen, yksimielisesti: ”kyllä”.

Muutamalta tulee remonttien takia kielteinen vastaus, mikä on päivänselvää.

  • XX:ssä on käynnissä linjasaneeraus, johon liittyy piha-alueen kaivuutyötä yms, jonka johdosta yhtiön tontti on kokonaisuudessa työmaa-aluetta. Linjasaneeraus kestää alustavan arvion mukaan 2019 kesään asti. Joten joudumme kieltämään tontin käytön turvallisuussyistä.

Eräs isännöitsijä kiinnittää huomion aitoihin - syynä lienee se, että aita on upouusi, viime syksynä rakennettu.

  • Huom! Yhtiön tontti on aidattu, eikä aitojen yli saa mennä.

Vastaan hänelle:

Aitojen yli ei varmasti mennä. Se on ensinnäkin sääntöjen mukaan kiellettyä ja toiseksi se on myös iso häpeä suunnistajalle, kun muut sen havaitsevat - samanlainen asia, jos väärentäisi rastitunnuksen leimauskorttiinsa silloin kun ei löydä rastia. Joka tapauksessa tulen tapahtumaohjeissa asiaa erikseen vielä korostamaan.

9.12.2018 Ensimmäisen isännöitsijäkierroksen jälkeen lupakarttani näyttää jo oikein hyvältä.

Lupatilanne Taloyhtiöt, jotka on merkitty vihreällä, ovat myöntäneet luvan alueensa käyttöön.

Lähetän lupapyynnön uudelleen isännöitsijöille, jotka eivät ole ehtineet vielä vastata. Viestin alussa kerron, että tähän mennessä kaikki taloyhtiön ovat hienosti mukana eikä yhtään kielteistä vastausta ole tullut.

Jo samana päivänä tulee pari myönteistä vastausta, joissa samalla valitellaan hieman kiireistä aikaa. Ihan ymmärrettävää.

14.12.2018 Koska olen pyytänyt luvat alueen kaikilta taloyhtiöiltä ja näyttää siltä, että ne myös saan, voin piirrellä rataluonnoksia vapaasti koko alueelle. Varmistan, että pisin rata eli A-rata mahtuu sille vaivatta.

Samalla päätän viedä radat tälläkin kertaa Kannelmäen aseman kautta - ihan siitäkin syystä, että siellä olevat kaksitasoiset kulkuyhteydet ovat harvinaista herkkua suomalaisessa sprinttisuunnistuksessa.

Osalle osantottajista aseman seutu on toki tuttua seutua, mutta uskon löytäneeni siihen muutaman uuden "kuvakulman". Eritasojen kanssa aiemmin mokailleet saavat nyt uuden mahdollisuuden.

20.12.2018Minne kilpailukeskus - alunperin kaavailin sitä Pelimannin koululle, koska sen moniulotteiset siipirakennukset tarjoaisivat hienot puitteet lähdölle ja viimeiselle rastille. Lehtitietojen mukaan koulu puretaan maaliskuun loppuun mennessä. Muualle on siis mentävä.

Alueella on monia päiväkoteja, joiden pihoihin mahtuisimme. Sitten silmäni osuu Halsuantiellä olevaan toimistorakennukseen. Sen alaosassa on katettua tilaa maalitietokoneelle, sinne on kauppakeskus Kaaresta reilut sata metriä ja Kaaressa on hyvin pysäköintitilaa.

Bussipysäkki on 50 metrin päässä eikä Kannelmäen asemaltakaan ole käveltävää kuin 600 metriä - ja matkalla saa tuntuman kilpailualueesta. Ja vielä yksi hyvä asia, Kaaressa on WC, joka monelle ikäsuunnistajalle on mukava asia. Siis kilpailukeskus Halsuantielle.

4.1.2019Piirrän ensimmäiset luonnokset A- ja C-radasta. Edellisestä syntyy ihan vahingossa 3.6 km:n pituinen ja rasteja sillä on 20. Pitkiä välejän olisi saanut olla enemmän. C-radasta tulee 2.6 km:n pituinen ja yhdeksänrastinen. Siinä onkin paremmin pitkiä välejä.

5.1.2019Käyn koejuoksemassa A-radan luonnoksen, ihan kelvollinen rata noin alkajaisiksi. Juostessa saan tukuttain uusia ajatuksia, jotka otan mukaan seuraavaan luonnokseen. Klaneettitien että Pelimannintien alitukset ja ylitykset luovat radalle muutaman mainion reitinvalintatehtävän.

5.1.2019Lupatilanne on selvä. Kaikilta taloyhtiöiltä lukuunottamatta remontissa olevia olen saanut luvat. Vain yksi taloyhtiö ei ole vastannut. Ei haittaa, koska se sijaitsee vara-alueellani, jota en tule tarvitsemaan.

9.1.2019Saan yhteyden kiinteistön Halsuantie 2 edustajaan. Hän vahvistaa puhelimitse mahdollisuuden käyttää kiinteistön pihaa tapahtumakeskuksena. Tästä sain jo hieman ennakkoa eilen illalla kun käydessäni kiinteistön ovella yhteystietoja etsimässä törmään ulostulevaan nuoreen mieheen. Kerroin millä asialla olen, johon hän toteaa, että, "joo, hän on urheilumiehiä, tulet varmasti saamaan luvan".

9.1.2019Tapahtumailmoitus lähtee kaupungille. Yksinkertainen homma, menee viimevuotiseen malliin. Muutan vain päiväyksen, tapahtuma-alueen ja kilpailukeskuksen paikan.

Jo muutaman tunnin kuluttua asian valmistelija lähettää viestin:

Valmistelen teille lupaa koskien kuntosuunnistustapahtumaa Kannelmäessä. Voisitteko ystävällisesti lähettää tarkemman kartan, missä näkyisi suunnistuksen rastien paikat?

Eipä ole sprinteissä rastien paikkoja aiemmin kysytty. Mutta en ole lainkaan huolestunut siitä, onko kaupunki aloittanut uuden käytännön. Kysymys kertoo, ettei asian valmistelija ole ennen ollut tekemisissä sprinttisuunnistustapahtuman kanssa. Nyt on hyvä tilaisuus kertoa, mistä sprinttisuunnistuksessa on kysymys. Tästä syystä vastaan hänelle tavallista perusteellisemmin ja myös ihan ystävälliseen sävyyn:

Kiitos pikaisesta yhteydenotostasi,

rastien paikkoja ei ole vielä määritelty, koska ratasuunnittelu on kesken ja lisäksi alueella mahdollisesti käynnistyvät rakennustyömaat voivat estää joidenkin rastien sijoituksen (esimerkiksi Pelimannin koulun tienoo). Käytännössä rastien paikat lyödään lopullisesti kiinni vasta edellisellä viikolla juuri ennen karttojen painatusta.

Rastit ovat aina sijoitetut siten, etteivät ne häiritse asukkaiden tai muidenkaan liikkumista. Suurin osa rasteista on talo- tai kiinteistöyhtiöiden pihoilla. Niiden kaikkien sijoittamiseen meillä on yhtiöiden luvat. Tämä on normaali käytäntö. Jotkut rastit voivat olla puistoissa, kävelyteiden tai pikkukatujen varsilla tai muilla yleisillä alueilla. Rastien määrä tulee olemaan noin 40.

Esimerkiksi pari vuotta sitten alueella olleissa SM-kilpailuissa, jossa oli lähes 200 rastia ja yli 2000 osanottajaa, rastien sijoittelu ei aiheuttanut ongelmia. Silloinkaan rastien sijoitusta ei oltu paljastettu etukäteen kenellekään ratamestariryhmää lukuunottamatta. Myös tämä on normaali käytäntö kautta maan.

Liitän loppuun oheen kaksi esimerkkiä, jotka kertovat lisää tapahtumasta:

1) taloyhtiöiden isännöitsijöille menneen lupapyynnön joka selvittää asiaa

2) otteen edellisen vuoden tapahtumasta, josta käy ilmi, minkälaisissa paikoissa rastit ovat

Mielelläni keskustelen kanssasi puhelimessa, jotta voin samalla kertoa lisää taustoja tämänkaltaisesta kaupunkisuunnistuksesta ja sen järjestämisestä. Tällaisia tapahtumia - niin suuria kuin pieniäkin - seuramme on järjestänyt eri puolilla kaupunkia jo monina vuosina.

10.1.2019. Puoliltapäivin kilahtaa postiini myönteinen päätös. Lähetän kiitokset valmistelijalle, joka on toiminut ripeästi ja varmaankin saanut apua eilen lähettämästäni lisäselvityksestä.

11.1.2019. Katselen kaupungin lupapäätöstä oikein ajan kanssa. Takavuosina tämänkaltaisia tapahtumia varten piti hakea lupia lukuisista eri virastoista, nyt se sujuu mukavasti yhden luukun periaatteella eli kaupunkiympäristön toimialan kautta.

Mutta onkohan asia sittenkään edistynyt. Päätös sinänsä on selkeä ja helposti ymmärrettävissä - kaikkea muuta kuin vanhanajan kapulakieltä. Hienoa.

Mutta kun katselen päätöksen liitettä ULKOILMATAPAHTUMIEN YLEISET EHDOT, joita käsketään noudattamaan, niin asia ei olekaan ihan läpihuutojuttu, päinvastoin tuntuu kuin vanhan luparuljanssin päälle on vain liimattu uudet kuoret.

Lupaehtojen mukaan tapahtuman järjestäjä on velvollinen...

  • ...tekemään kokoontumislain mahdollisesti edellyttämän ilmoituksen poliisille....
  • ...tekemään ympäristönsuojelulain mahdollisesti edellyttämän meluilmoituksen Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen ympäristövalvontayksikköön.
  • ...tiedottamaan elintarvikelain mukaisesti mahdollisesta elintarvikkeiden tarjoilusta ja myynnistä Helsingin ympäristökeskukselle.
  • ...järjestämään paikalle lainsäädännön (STM:n asetus 405/2009) edellyttämän määrän yleisökäymälöitä, sekä jäteastioita yms. varusteita ja laitteita, sekä tiedottamaan yli 500 hengen tapahtumissa Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen ympäristöterveysyksikköä tapahtumaan liittyvistä huoltojärjestelyistä.
  • ...selvittämään pystytettävien rakenteiden, varusteiden tai laitteiden luvanvaraisuuden ja hakemaan kaikki tarvittavat rakentamista tai käyttöä koskevat luvat.
  • ...hakemaan myös muut tapahtumaan liittyvät ja tapahtuman järjestämisen edellyttämät viranomaisluvat
  • ...vastaamaan tapahtuma- ja tapahtuman vaikutusalueen pitämisestä siistinä koko tapahtuman ajan ja siivoamisesta välittömästi tapahtuman päätyttyä.
  • ...vastaamaan kaikista kaupungille tai kolmannelle osapuolelle tapahtumasta tai siihen liittyvästä toimenpiteestä aiheutuvasta vahingosta tai haitasta.

Kokematonta tapahtumajärjestäjää lista saattaa jo heikottaa. Mutta kokenut tietää: poliisille tehdään ilmoitus, toisiaan kannustavista suunnistajista ei irtoa niin paljoa ääntä, että meluilmoituksia tarvittaisiin eikä kevätkoleassa limppariakaan kannata myydä, joten se siitä elintarvikkeiden myyntiluvasta.

Jäteastioiden asiaa ajanee pari mustaa roskapussia - suunnistajat kun ovat siistiä väkeä ja yleisökäymälä on Kaaressa. Sehän voi olla WinWin-tilanne koska siellä asioiva saattaa pistäytyä kaupan puolellakin. Ja rastipukit pysyvät pystyssä ilman varmistuksia.

Yksi kohta tuntuu kuitenkin kohtuuttomalta, ainakin lupaehtojen sanamuodon valossa. Sen mukaan seura on velvollinen vastaamaan tapahtuma-alueen - siis Kannelmäen - pitämisestä siistinä koko tapahtuman ajan ja siivoamaan välittömästi sen tapahtuman jälkeen. Ei siinä sanota, mistä roskista on kyse. Eli jos Sitratorin porukka on vauhdissa ja levittelee eväitään ympäri toria, niin rastien noutajat kiltisti siivoaisivat torin. No, eihän se ihan näin mene, mutta kaipa lupaehtojen on oltava niin yleisiä, ettei niihin jää porsaanreikiä.

Ainoa mietityttävä kohta on maininta muista tarvittavista viranomaisluvista. Tuo jättää luvanhakijan hieman ilmaan, koska ainakaan minulla ei ole tällaisista mitään aavistusta. Hyvällä omallatunnolla jätän tämänkin kohdan huomioimatta.

Kaupungin yhden luukun periaate on sinänsä hyvä ja helpottaa lupien hankkimista. Mielestäni ajatuksen kehittäminen on jäänyt kesken. Voisi sittenkin olla parempi, jos lupaa haettaessa kysyttäisiin hieman enemmän ja sen perusteella ilmoitettaisiin, jos järjestäjän on haettava lisää lupia. Silloin ei lupaakaan tarvitse myöntää kuin "apteekin hyllyltä" eli seuraavana päivänä kuten nyt tapahtui.

13.1.2019.Saan Hannulta puhtaan Kannelmäen kartan, jossa ei ole SM-kisojen aikaisten taloremonttien kiellettyjä alueita. Tämän vuoden Sprintti-Cupin karttaan näyttää tulevan vain kolme työmaa-aluetta.

Pyysin Hannua myös poistamaan kartasta katualueiden kielletyn alueen merkinnät. Olen ajatellut, että suunnistajat ylittävät Klaneettitien vain siltojen kautta. Ajatus ei perustu niinkään liikenneturvallisuureen - onhan Klaneettitie iltaisin vähäliikenteinen vaan pikemminkin siihen, että näin syntyy parempia reitinvalintavälejä.

Sovimme myös, että viimeistään kaksi viikkoa ennen tapahtumaa toimitan lopullisen ratasuunnitelman, kielletyt alueet sekä suunnistukseen vaikuttavat karttakorjaukset. Näillä näkymin tässä aikatauluissa pysyn varmasti.

Jatkuu tästä