Lähtö- ja Jatkopolut

Tehtävien varaus

Varaan itselleni seuraavat tehtävät
Tehtavien varauslista varausluetteloon taulukkona on lopussa. Lisää nimesi haluamasi harjoituksen ao. kohtaan. Syksyn ohjelma tulee myöhemmin.
Taulukossa ovat myös kevään Lähtöpolut ja niiden tehtävät. Jos ei-ihan-pieni-nuorisoasi tulee Lähtöpolulle, voinet vähän auttaa. Tehtävä on lähinnä aineiston jakoa tms. siis hyvin pienimuotoista. Laita nimesi avustajaksi. Tietysti paikalle saa tulla ihan varta vastenkin.

Alla on ensin lyhyt kuvaus tehtävistä, joihin apua toivotaan. Siitä näet, mihin mahdollisesti olet ilmoittautumassa. Sitten on sama pitempänä versiona niin, että se käynee jo työohjeesta.

Kiitos avustasi.

Reimo

Jatkopolun harjoitusten tehtävät lyhyesti
(katso tarkemmin laajemmista tehtävänkuvauksista myöhempänä)

Harjoituksen ratojen suunnittelu

– ratojen suunnittelu (katso tehtävänkuvauksia) harjoituksen mukaan sovittuun paikkaan
– mallikarttojen teko tulostusta varten ja toimitus Jeppe Koivulalle
– (karttojen haku Jepeltä)
– aikaa kuluu parista tunnista paljonkin ylöspäin. Vieraassa paikassa voi joutua tutustumaan ennalta maastoon. Tiedossa olemattomat, saman vuoden muutokset maastossa ovat mahdollisia
– suunnittelun voi tehdä paljonkin etukäteen ja mallikartat tulee toimittaa tulostettaviksi vähintään 5 päivää ennen tapahtumaa, lomien tms. vuoksi kenties aiemminkin.

Viitoituksen ja muiden rastien vienti

Homma voidaan jakaa myös kahtia

a. reitin viitoittaminen ja sen varrella olevat rastit
b. tukireitin, suoran radan yms. rastit

– vienti on ainakin reitin osalta harjoitusta edeltävien kolmen tunnin aikana, vähän liikuttuun maastoon voi muita rasteja viedä edellisenäkin päivänä
– kummankin ryhmän vienti vie erikseen vietynä tutussa maastossa tunnin ja yhdessäkin pari tuntia. Vieraassa maastossa tai vaativan viitoituksen/rastipaikkojen vuoksi voi mennä tuplastikin. Silloin ennakkotutustuminen on paikallaan viennin nopeuttamiseksi.

Nimien kirjaus
– otetaan vastaan treenikortit
– jos mahdollista lapset jaettuina 2 ryhmään: 7-vuotiaat ja nuoremmat sekä 8-vuotiaat ja vanhemmat
– kirjataan nimet harjoituksen aikana blokkiin, vihkoon tms.
– jos treenikortti ei ole mukana tai sitä ei ole, kirjataan nimi (annetaan kortti, jos ei sellaista lapsella ole)
– pois lähtiessä jokainen ilmoittautuu: annetaan treenikortti takaisin tai tehdään nimen kohdalle lähtökirjaus
– kesto harjoituksen ajan eli käytännössä runsas tunti
– osallistujaluettelo toimitetaan Reimolle, ellei toisin sovita, os. Ripusuontie 90, Länsi-Pakila tai netissä moc.l1498583674iamg@1498583674sajlu1498583674.omie1498583674r1498583674

Alkuverryttely
– jos lapsia on 30 tai enemmän, heidät jaetaan lähinnä em. kohdan mukaan kahteen ryhmään
– jos lapsia on vähän tai vain yksi verryttelyttäjä, pidetään verryttely yhdessä ryhmässä
– verryttely voi olla sopivaa löysätahtista liikuntaa pikku juoksulenkistä /pelistä voimistelurupemaan. Ks esimerkkejä tehtävän kuvauksissa.
– yl. aikuisetkin osallistuvat
– kesto 5 – 10 min.

Karttojen jako
Tehtävän sisältö
– karttojen jako ryhmissä rastireitti (RR) yksin kulkevat, RR aikuisen kanssa, TR, polku, suora
– mikäli jakajan taidot riittävät, tehtävään liittyy myös opastus reitin kiertoon
– tehtävä sopii parhaiten henkilölle, jonka ei tarvitse lähteä lapsen kanssa maastoon
– mikäli joku ei usko taitoihinsa, vakiohjaajat auttavat opastuksessa

Palautteen antaminen
– jokaisen maastosta palaavan lapsen kanssa keskustellaan, miten hän on reitin kiertänyt, oliko vaikeuksia jms.
– jos parannettavaa on, kysytään asiasta tarkemmin ja opastetaan eri valintoihin ja mahdollisuuksiin
– erityisissä tilanteissa ehdotetaan, että mennään ohjaajan kanssa maastoon ja katsotaan paikkaa, jossa virhe on tullut. Vaatii lapselta aika paljon, että hän tällaiseen suostuu.
Yleensä palautteen anto on vakiohjaajien tehtävä, mutta kyllä muutkin suunnistustaitoiset voivat siihen osallistua.

Viitoitusten ja rastien purku/poishaku
– viitoitukset poistetaan lähtökohtaisesti harjoitusiltana, muut rastit voidaan hakea pois seuraavanakin päivänä. Poikkeus tiistaisin, jos keskiviikkonakin on samassa paikassa harjoitus – ks. tarkemmista ohjeista
– purku on mainio harjoituslenkki. Viitoituksen ja muiden rastien purku samalla vie juosten noin tunnin, erikseen puolisen tuntia kumpikin. Viitoituksen purunkin voi jakaa kahden kesken
– tarvikkeet palautetaan Reimolle os. Ripusuontie 90, Länsi-Pakila, ellei toisin sovita.

Jatkopolun harjoitusten tehtävänkuvaukset pitkän kaavan mukaan

Harjoituksen ratojen suunnittelu
Valittuun maastoon suunnitellaan normina
– 1,5 – 2 kmn pituinen rastireittirata (RR)
– 2 kmn pituinen tukireittirata (TR)
– n. 1,5 kmn pituinen polkusuunnistusrata
– 2 – 2,5 kmn helppo suoran suunnistuksen rata.
– rasteista on syytä suunnitella taitopolkulaisten käyttöön viiva- ja rastiviivaharjoitukset ellei toisin sovita
– joillekin kerroille suunnitellaan eri harjoituksia ja versioita, joista sovitaan erikseen.

Erityisesti keväällä, kun on paljon vasta-alkajia, ratoja tuskin saa liian helpoiksi.
Lisäohjeita on liiton oppaissa ja alueen lasten ratamestarikurssilta. Suunnistava Uusimaa järjestää sellaisen 11.4. klo 18 – 21. Paikka on joko Helsinki tai Lohja (selviää lähiaikoina).
Karttamallin saa harjoituksen vetäjältä.

Kartalle piirretyt suunnitelmat ml. yksinkertaiset rastinmääritteet rastitunnuksineen toimitetaan viimeistään 5 – 6 päivää ennen harjoitusta Jeppe Koivulalle joko PDFnä/Ocad Contessilla os.
jeppe.koivula at gmail.com tai paperilla os. Vanhaistentie 14 N 163 postilaatikkoon. Jepen puhno. on ????.
Tulostettavien karttojen määristä on hyvä neuvotella harjoituksen vetäjän kanssa. Määrän arviointi on vaikeaa, mutta yleensä ylijääneitä karttoja voi käyttää myöhemmin. Tyhjiä, ilman ratapainatuksia on syytä varata 10 – 20 kpl.
Harjoituksen vetäjän kanssa sovitaan, kuka noutaa kartat Jepeltä.

Aikaa suunnitteluun ja piirtämiseen kuluu parista tunnista runsaasti ylös päin.

Viitoituksen reitin vienti (V), muiden rastien viesti ( R)
Viejäksi voi ilmoittautua vain kreppien viitoitukseen (nimi ja perään V), muiden rastien vientiin
(nimi + R) tai molempiin (nimi + VR). Muut rastit tarkoittaa polkuradan, tukireitin ja suoran rasteja. Jos yhtäänkään tuntee maastoa, kummankin vienti erikseen vie Keskuspuistossa noin tunnin, yhdessä noin 2 tuntia, vieraammassa paikassa reilusti enemmän. Jos maasto on vieras, ennakkotutustuminen kannattaa.

Kreppiradat: viitoitus toteutetaan roikkukrepeillä, jotka saa Reimolta. Lähtökohta viitoittaessa on, että krepiltä näkee 2 seuraavaa. Aivan selvällä haaraantumattomalla polulla/ulkoilutiellä tästä voi hiukan tinkiä. Toisaalta taas risteyspaikoissa ei kannata kreppejä säästää. Krepit kannattaa laittaa molemmin puolin ulkoilutietä/polkua. Ilkivallantekijä harvoin kulkee siksakia. Kreppien kiinnityskohta on 1 – 1,5 m maasta. Reitin rastit sijoitetaan vähän polun sivuun niin, että ne näkyvät hyvin ja että niiden luo pääsee helposti, mutta niin, ettei tötteröä ylety ”vahingossa” ottamaan mukaansa. Tötterön naru kiinni puuhun tai oksaan tuplavetosolmulla – ei kuitenkaan umpisolmulla.

Muut rastit: rasteja ei piiloteta, mutta vähän näkösuojaa polulle/ulkoilutielle on hyvä olla. Rastilipun korkeus on maasta 0,5 – 1 m näkyvyydestä riippuen. Yksinkertainen vetosolmu pitää yleensä lipun paikallaan ja nopeuttaa purkamista.
Rastimerkit: ilkivallan minimoimiseksi rasteilla käytetään n. 20 cm korkeita tötteröitä. Ne eivät herätä ihmisten keräilyvaistoja. Ne saa Reimolta tai sovittaessa edellisestä harjoituksesta.
Rastin tunnus: rastitötteröiden naruun kiinnitetään rastin tunnusnumero. Ne kannattaa valmistaa etukäteen ja laittaa aikomaansa vientijärjestykseen ja niitata nurkasta kiinni pinoksi. Lappu niitataan narun ympärillr. Rastin tunnuksen lisäksi lapussa on oltava seuran lyhennys HS ja harjoituksen pvm/pvmt.
Tietysti voi jo ennalta kiinnittää laput tötteröihin, jos haluaa viettää paljon aikaa maastossa narujen selvittämiseen ja oikean tötterön etsimiseen.

Jos tiistain ja keskiviikon harjoitukset ovat samassa paikassa, ulkoiluteitä ja isoja polkuja pitkin kulkevat viitoitukset ja niillä olevat rastit tulee purkaa tiistain jälkeen ja viedä uudelleen keskiviikkona. Metsässä olevat krepit ja rastit yleensä säilyvät, mutta tarkistus on paikallaan.
Aikaa uudelleen vientiin menee luonnollisesti vähemmän kuin alun perin ja uudelleen viennin/tarkistuksen voi sopia jonkun toisen tehtäväksi.

Kokemus on osoittanut, että varminta on viedä krepit ja paljon ihmisiä liikkuville alueille rastit viimeisen kolmen tunnin aikana ennen harjoituksen alkua.

Nimien kirjaus
Lapsille jaetaan kauden alussa treenikortit, jonka he antavat kirjurille. Sen unohtaneista kirjataan nimi vihkoon.
Harjoituksen aikana kirjataan treenikorteista nimet vihkoon.
Kortit palautetaan lapsille poislähtiessä.
Mikäli on mahdollista, käytetään kahta kirjaajaa seur. kohdan ikäjaottelun mukaan.
Vihko toimitetaan Reimolle tai nimet sähköpostilla os. if.ta1498583674jatsi1498583674nnuus1498583674nigni1498583674sleh@1498583674sajlu1498583674.omie1498583674r1498583674.

Alkuverryttely
Jatkopolkulaiset jaetaan ikänsä puolesta kahteen ryhmään, ilmeisesti noin alle 8-vuotiaat ja yli sen.
Kummallakin ryhmällä on oma vetäjänsä.
Verryttely voi yksinkertaisimmillaan olla pieni hölkkälenkki, polttopallopeli, leikki Kuka pelkää mustekalaa (ent. mustaa miestä), pujottelujuoksua keilojen välistä, pomppimista tasajalkaa eteen ja taakse päin, yhdellä jalalla loikkaa (jalkaa vaihtaen), tasajalkahyppyä esteiden yli yms. ja parhaimmillaan oikea voimisteluhetki, johon myös vanhemmat osallistuvat. Ryhmän vetäjä päättää sisällön. Vanhempien ryhmälle voi olla vähän vaativampi.
Jos verryttelijöittäjiä on vain yksi tai lapsia vähän, ryhmät ovat yhdessä.
Verryttelyn kesto on 5 – 10 minuuttia. Paikoiksi pyritään katsomaan jotkin harjoituspaikkaa lähellä olevat sopivat alueet. Paikka voi vaikuttaa vähän verryttelyn sisältöön.
Mahdollista on, että samassa harjoituksessa ryhmän kirjurina ja verryttelyttäjänä on sama henkilö. Toisaalta verryttely pitää saada käyntiin, vaikka myöhässä tulijoissa riittää vielä kirjaamista. Tämä taas puolustelee sitä, että eri henkilöt toimivat näissä tehtävissä ja että vaikka verryttelyn ja kartan jaon tekevät samat henkilöt. Tai ainakaan toinen kirjureista ei verryttelytä.

Karttojen jako
Jos harjoituksessa on yli 30 lasta, on hyvä, jos kullekin seur. ryhmälle on oma karttojen jakajansa: RR, TR, polkusuunnistus, lyhyt suora. Eniten lapsia on todennäköisesti ryhmässä RR. Jotta harjoitus ei mene vain toisten perässä kävelyksi, ko. ryhmä on hyvä jakaa yksin ja aikuisen kanssa kulkeviin. Aikuisen kanssa kulkevat kiertävät reitin väärin päin, esim. 5 – 4 – 3 – 2 – 1, kun yksin kulkevat kiertävät numerojärjestyksessä.
Osanottajien määrän salliessa ja jakajan omatessa taidot, hän opastaa lapsen alkuun näyttämällä lähdön, mistä reitti ja krepit luonnossa kulkevat ja kysyen vähän, miten lapsi aikoo reitin kiertää/oikaista jne. varmistaen, että homma on hallussa. Varsinaiset ohjaajat auttavat ja täydentävät joukon. Pieni keskustelu viivyttää sopivasti lähtijää niin, että edellinen lähtijä on päässyt pois näkyvistä.
Karttojen jako sopii parhaiten niille vanhemmille, joitten lapset eivät enää tarvitse heidän tukeaan maastossa. Jakaja ei välttämättä tarvitse suunnistustaitoja, jolloin sovitaan, että joku vakiohjaajista hoitaa opastuksen.
Sama henkilö voi samalla harjoituskerralla toimia verryttelyttäjänä ja karttojen jakajana.

Palautteen antaminen
Palaute on tärkeää. Tosin joskus lapsi on huonosti menneen harjoituksen jälkeen niin pahoilla mielin, ettei sitä halua. Silloin tilanteesta yritetään selvitä muuten. Sensitiivisyys on tärkeää ja kannustus vaikealla hetkellä.
Lapsi yleensä kertoo, miten on mennyt. Jos on parempia vaihtiehtoisia valintoja tai on menty ihan väärin, osoitetaan oikea/vaihtoehtoinen reitti.
Jos on tapahtunut suuri virhe/useita, kysytään, mikäli ojjaajatilanne sen sallii, haluaako lapsi lähteä uudelleen maastoon katsomaan ko. Kohtaa. Harva lähtee. Vaatii melkoista innostusta, että lähtee, mutta toisaalta se osoitta halua kehittyä.
Useimmiten ohjaajat antavat palautteen, mutta ei mikään estä vähänkin suunnistusta ymmärätävän sitä antamasta. Yleensä vieras henkilö on parempi kuin oma perheenjäsen.

Rastien (H) ja kreppien (P) poishaku
Voi ilmoittautua vain joko kreppiviitoituksen ja sen rastien rastien purkajaksi (nimi + P) tai muitten rastien hakijaksi (H) tai molempiin (PH).
Rastit kulkevat helpoiten muovikassissa. Lankalenkilliset krepit on helppo kerätä käsivarteen.
Reitti- ja polkuradat puretaan harjoituksen pitoiltana, ellei toisin sovita. Jos tiistain harjoituksen toisto on samassa paikassa keskiviikkona, haetaan tiistaina pois vain ulkoiluteitä pitkin kulkevat viitoitukset ja niiden varsilla olevat rastit. Keskiviikon harjoituksen jälkeen poistetaan kaikki rastit ja viitoitukset. Ulkoiluteillä ja näkyvillä paikoilla olevat samana iltana. Muut rastit voi hakea pois seuraavana päivänäkin. Erittäin ikävällä ilmalla kaikkien purunkin voi siirtää seuraavaan päivään.
Krepit ja rastitötteröt toimitetaan sovittuun paikkaan.
Aikaa kuluu reilusti vähemmän kuin viemiseen erittäinkin, jos juoksee eli on hyvä harjoitus.

Linkki varauslistaan https://goo.gl/HEiZ24