Taitotreeni on Iltarastien erikoiskartta, jonka rata on toteutettu tapahtuman normaaliratojen rastipisteillä mutta karttapohjaa on käsitelty tiettyyn harjoitukseen sopivaksi. Treenikartalla tuttukin maasto tarjoaa aivan uusia haasteita.

Taitotreenejä järjestetään liikuntapuistojen maastoissa (Pirkkola, Paloheinä, Vetokannnas, Laakso, Postintaival, Kivikko, Herttoniemi). Tarjolla on yksi treenikarttojen vaihtuvista teemoista. Taitotreeni-karttaan on valmiiksi painettu yleensä noin 6km rata (T2) sekä tästä oikaisulla lyhennetty noin 4km rata (T1).

Treenikarttoja on käytössä rajoitettu määrä, karttamaksu on sama kuin normaalikartoilla. Taitotreenistä ilmoitetaan tarkemmin aina Iltarastit-tapahtuman ennakkotiedoissa.

 

Taitotreenien karttamestarin vinkit, osa 6: Kivikko käyrät

Haastattelussa taitoreenien karttamestari Jyrki Louhi.

Mikä on Kivikon harjoituksen (15.10.) idea?

Alunperin Kivikkoon oli suunniteltu käyräkarttaharjoitus. Suunnitelma kuitenkin muuttui hieman matkan varrella ja kartassa on käyrien lisäksi mukana muutakin tavaraa, lähinnä kiviä, jyrkänteitä, juoksuhautoja, suurimmat tiet sekä rakennettuja kohteita. Polut, pyörätiet, suot ja ojat on siis poistettu kartasta. Idea on edelleen suunnistaa maaston muotojen avulla ilman polkujen yms tukea.

Miten valitsit rastit tällä kertaa?

Käytössä ovat tälläkin kertaa normaalit iltarastien rastipisteet niin että valinta kohdistui pisteisiin jotka ovat mukana taitotreenin kartalla eli kiviä, jyrkänteitä ja kumpareita. Kivikon maastoalue on sangen kapea, joten radoilla on paljon rasteja ja muutaman kerran mennään ristiin.

Mitä jos eksyn ja hukkaan itseni?

Kivikon maastoaluetta kiertää joka puolella erittäin selkä tie tai asutusalue, jotka kaikki ovat näkyvissä taitotreenin kartalla. Joten kovin pitkälle ei eksymän pääse. Myös mäkien huiput ovat selkeitä paikkoja itsenä paikallistamiseen.

Mikä on hyvä taktiikka tähän treeniin?

Maltilla liikkeelle maaston muotoja lukien. Kun homma sujuu voi vauhtia lisätä. Jos taas homma ei toimi kannattaa pysähtyä ja miettiä miksei homma toimi, korjata tilanne ja edetä ehkäpä hieman rauhallisemmin karttaa tarkemmin lukien. Ja koska kartalla on vähemmän tavaraa kuin normi kartalla kannattaa käyttää myös kompassia tukena.

 

Katso kaikki vinkit  >> Rastinotto  >> Suuntaharjoitus  >> Viivasuunnistus  >> Väyläkartta  >> Ilman polkuja

 

Taitotreenien karttamallit

Rastinotto. Runsaasti lyhyitä rastivälejä. Tarkoitus keskittyä rastinottamiseen.

Viivasuunnistus. Kartalla viiva, jota ei merkitty maastoon, mutta jonka varrella muutama rasti. Tarkoitus edetä maastossa tarkasti viivaa pitkin

Käyräkartta. Kartalla vain käyrät. Tarkoitus edetä maaston muotojen avulla.

Väyläsuunnistus. Rastivälistä näkyvissä vain kapea väylä, jotka pitkin edetään. Väylä voi myös mutkitella.

Suuntaharjoitus. Rästiväli piilossa. Edetään suunnalla rastille.

Ei polkuja. Polut ja pyörätiet poistettu kartasta. Tarkoitus suunnistaa maasto kohteiden avulla.

Suunnistusvedot. Lyhyitä muutaman rastin peräkkäisiä ratoja. Tarkoitus on juosta jokainen rata vetona kilpailuvauhtia ja sen jälkeen kevyesti seuraavan vedon lähtöön palautellen seuraavan vedon lähtöön.

 

Taitotreenien karttamestarin vinkit, osa 5: Postintaival rastinotto

Mikä on Postintaipaleen harjoituksen (8.10.) idea?

Postintaipaleen taitotreenin teemana on rastinottaminen. Radat ovat erittäin runsas rastiset, jolloin valtaosa radasta on joko rastille lähestymistä tai sieltä poistumista.

Miten valitsit rastit tällä kertaa?

Käytössä ovat tälläkin kertaa normaalit iltarastien rastipisteet. Nyt oikeastaan on valittu lähes kaikki käytössä olevat rastipisteet niin että muodostuu lyhyitä ja haastavia rastivälejä. 4km taito1 radalla on 19 rastia ja 6km taito2 radalla 28 rastia. Rastivälit ovat siis keskimäärin noin 200 metriä.

Siis pelkkää rastinottoa, eikö muuta?

Aivan, Laakson-postintaipaleen maasto on melkoisen polkurikasta, joten taitotreeniä on vaikeutettu hieman poistamalla kartasta kaikki polut. Samoin kaikki tiheiköt ja avoimet alueet on poistettu. Ulkoilutiet on kuitenkin jätetty karttaan. Ja toiseksi koska ko maasto on jonkin verran rikkonainen niin mukana on muutama yli 500 metrin mittainen siirtävä reitinvalintaväli.

Mikä on hyvä taktiikka tähän treeniin?

Tarkasti rastille ja sieltä pois. Ja jos homma ei tunnu toimivan kannattaa pysähtyä ja miettiä missä vika. Onko vauhti liian kova vai keskittyminen pielessä. Jos homma tuntuu toimivan hyvin voi jossakin kohtaa kokeilla juosta muutaman välin tavallista kovempaa.

 

Taitotreenien karttamestarin vinkit, osa 4: Paloheinä suuntaharjoitus

Mikä on Paloheinän harjoituksen (18.9.) idea?

Paloheinän aiheena on suunta, jossa rastivälin kohteet on piilotettu kartasta, jolloin tarkoitus on edetä maastossa rastille kompassin suunnalla.

Miten valitsit rastipisteet?

Käytössä ovat tälläkin kertaa normaalit iltarastien rastipisteet. Rastipisteet on valittu niin että joko ennen rastia tai heti rastin jälkeen on selkeä pysäyttävä kohde. Eli jos eksyy suunnasta voi tämän pysäyttävän kohteen avulla paikallistaa itsensä kartalle. Lisäksi kartalla ovat näkyvissä runsaasti rastivälien ulkopuolella olevia ulkoiluteitä, joiden avulla itsensä voi paikallistaa jos rastilippu ei löydy.

Mukana on sekä lyhyitä että vähän pidempiä rastivälejä. Tumman vihreää aluetta on yritetty välttää.

Mikä on hyvä taktiikka tähän treeniin?

Kannattaa edetä normaalia omaa suunnistus vauhtia. Katsoa suunta kaukana olevaan selkeään kohteeseen, edetä sinne ja katsoa uusi selkeä kohde. Rastivälillä ei karttaa pysty lukemaan mutta rastin lähellä kartassa näkyvät kaikki maastokohteet sekä edellä mainittu pysäyttäjä.

Mikä on haastavinta suuntaharjoituksessa?

Säilyttää mieli tyynenä vaikka kartalla ei olekaan mitään luettavaa. On vain edettävä suunnalla kompassin avulla.

 

Karttamestarin vinkit, osa 3: Pirkkola viivasuunnistus

Mikä on Pirkkolan harjoituksen (4.9.) idea?

Pirkkolan aiheena on viivasuunnistus, jossa normaaliin karttaan on piirretty oranssi yhtenäinen viiva, jota pitkin on tarkoitus on edetä maastossa. Viivaa ei ole merkitty maastoon. Viivan varrella on rasteja, jotka on tarkoitus löytää ja leimata niillä.

Mikä on hyvä taktiikka tähän treeniin?

Viivatreenissä reitinvalinta on tehty jo valmiiksi, joten koko harjoitus on tarkkaa etenemistä viivan mukaisesti. Maastokohteita joutuu lukemaan tavallista tarkemmin jotta pysyy kokoajan viivalla. Alussa kannattaa lähteä tavallista hitaammin ja lukea paljon karttaa. Ja kun homma toimii voi vauhtia lisätä. Vastaavasti jos ei tahdo pysyä viivalla voi miettiä onko liikaa vauhtia.

Miten valitsit viivan reitin?

Käytössä ovat normaalit iltarastien rastipisteet. Viiva on vedetty niin että se kulkee melko usean rastipisteen kautta. Reitti on koitettu valita niin että koko ajan olisi luettavaa kartalla. Muutamilla maaston köyhillä alueilla, joissa ei paljonkaan luettavaa, viiva tukeutuu polkuihin.

Mikä on haastavinta viivaharjoituksessa?

Karttaa ja maastoa on luettava lähes koko ajan. Lisäksi rastipisteiden huomaaminen voi tuottaa ongelmia kun etukäteen ei ole tiedossa missä kohtaa rastit ovat.

 

Karttamestarin vinkit, osa 2: Vetokannas-Paloheinä väyläkartta

Mikä on Vetokankaan harjoituksen (28.8.) idea?

Vetokankaalla aiheena on väyläsuunnistus, jossa rastivälistä on näkyvissä vain kapea väylä kartalla, jonka ulkopuolelta kartta on valkoinen. Tarkoitus on edetä maastossa tätä väylää pitkin.

Mikä on hyvä taktiikka tähän väylätreeniin?

Väylätreenissä reitinvalinta on tehty jo valmiiksi, joten koko harjoitus on tarkkaa toteuttamista. Kartassa näkyviä maastokohteita joutuu lukemaan tavallista tarkemmin, jottei vahingossa juokse ulos väylältä.

Miten suunnittelit radat tähän treeniin?

Käytössä ovat normaalit iltarastien rastipisteet. Rastivälit on koitettu katsoa niin että ihan rastiväliviivan lähellä ei ole rastiväliviivan suuntaisia selkeitä polkuja tai pyöräteitä, jolloin väylät kulkevat koko radan matkan maastossa. Lisäksi kartan tumman vihreitä alueita on koitettu välttää mahdollisuuksien mukaan.

Mikä on haastavinta Vetokankaan harjoituksessa?

Pitäisi pystyä pysymään kokoajan kapealla väylällä. Pitkä päätyyn ja perään taktiikka ei toimi, koska jos eksyy ulos väylältä voi olla vaikea saada uudestaan kiinni kartasta.

Mitä jos kuitenkin lähtee liian lujaa ja eksyy ulos väylältä?

Tätä varten karttaan on jätetty näkyville selkeä pyörätieverkosto, joka kiertää väyläsuunnistuksen ratoja jonkin matkan päästä. Jos eksyy kokonaan niin näistä pyöräteistä saa tarvittaessa itsensä takaisin kartalle.

 

Karttamestarin vinkit, osa 1: Pirkkola ilman polkuja

Pirkkolan liikuntapuistoa ilman polkuja ja ulkoiluteitä:

Kerro vähän taustoja taitotreeneistä

Idea taitotreeneistä lähti siitä että Iltarastien ratamestari on tehnyt ison työn miettimällä hyvät rastipisteet ja viemällä liput ja emitit metsään. Samoilla rastipisteillä voitaisiin tarjota haastavampia harjoituksia niille, joille Iltarastien perusradat ovat jo liian helppoja tutuissa Keskuspuiston maastoissa.

Mikä on ensimmäisen taitotreenin (Pirkkola 14.8.) idea?

Tällä kertaa taitotreenin kartasta on poistettu kaikki polut, pururadat sekä valtaosa pyöräteistä. Eli nyt tuttu maasto on tavallista haastavampi, kun polut ja pyörätiet eivät ole helpottamassa reitinvalintoja ja kartanlukua.

Kartalla on siis kuitenkin osa pyöräteistä?

Pyörätie ovat tosiaan näkyvissä autoteiden ylityksissä turvallisuuden takia. Merkittyjä ylityskohtia on käytettävä. Samoin pyörätiet ovat näkyvissä siirtolapuutarhan kohdalla niin että viljelty alue voidaan kiertää sujuvasti pyöräteitä pitkin.

Miten suunnittelit radat tähän treeniin?

Käytössä ovat normaalit Iltarastien rastipisteet. Rastivälit on koitettu katsoa niin että ihan rastiväliviivan lähellä ei ole rastiväliviivan suuntaisia selkeitä polkuja tai pyöräteitä.

Mikä on hyvä taktiikka Pirkkolan ilman polkuja -taitotreeniin?

Kannattaa lähteä sillä asenteella että edessä normaali metsämaasto ja lukea kartalla olevia kohteita sen mukaan. Kompassia tarvitaan enemmän kuin Pirkkolassa yleensä. Rastinotossa tarvitaan ehkäpä myös tavallista enemmän tarkkuutta.

Mikä on haastavinta Pirkkolan harjoituksessa?

Pitäisi koko ajan yrittää suunnistaa kartalla olevien kohteiden mukaan ja olla välittämättä siitä että vastaan tulee polkuja, pyöräteitä ja pururatoja joita kartassa ei ole.