Tähän hakemistoon on koottu aakkosjärjestykseen Iltarastit palvelu- ja express-myynnin toimintaan liittyviä yksityiskohtia ja ohjeita toimitsijoiden avuksi. Käytä selaimen “Hae sivulta” toimintoa, jos et suoraan löydä etsimääsi. Hakemisto täydentää Iltarastit toimitsijaohjeen tietoja (http://helsinginsuunnistajat.fi/iltarastit-toimitsijaohje/). Tulosta hakemisto mukaasi tai pidä se kännykässä auki myynnin toimitsijatehtävien tukena.


“Ei rekisterissä” (lisätiedot, tulosohjelma)

  • Kun tulosohjelma näyttää kävijän nimen, mutta Lisätiedot-kohdassa näkyy ilmoitus “Ei rekisterissä”, kävijän tietoja ei löydy Express-palvelusta. Nimi ja emit-numero löytyvät aikaisempien Iltarastit-käyntien tiedoista, mutta meillä ei ole yhteystietoja.
  • Käsittele ja tallenna tiedot normaalisti ja pyydä kävijää täyttämään kävijälappu, jotta saamme yhteystiedot (nimi, emit ja puhelinnumero). Lapun voi palauttaa erikseen jonottamatta.

Express-palvelu (Iltarastit Express)

  • Express-palveluun liittyminen ja palvelun käyttö on kuvattu netissä http://helsinginsuunnistajat.fi/iltarastit-express/.
  • Palvelun käyttäjien ei tarvitse täyttää kävijälappuja vaan he pääset Express-kaistan kautta sujuvasti metsään. Palvelu on maksuton.
  • Tiedot (nimi, emit, puhelin, sähköposti) säilyvät myös tuleville kausille. Jos tiedot ovat muuttuneet, pyydä kävijää täyttämään tiedot uudelleen netissä.
  • Palvelun käyttäjien yhteystiedot löytyvät suoraan tulosohjelmasta.
  • Sarjaliput, yritysmaksut ja HS jäsenet ovat aina Express-palvelussa.
  • Express-palveluun voi liittyä myös ilman oma emit-korttia (säännölliset kävijät, sarjalippu, yrityssopimus).

“HS jäsen” (maksu, jäsenetu, tulosohjelma)

  • Tulosohjelma tunnistaa HS jäsenet automaattisesti: Maksu-kohdassa näkyy tieto “Maksettu (HS jäsen)”.
  • Tulosohjelmassa ei seurata jäsenmaksun suoritusta, vain tietoa jäsenyydestä. Tieto tulee suoraan jäsenpalvelusta (myClub).
  • Jos kävijän jäsenyys ei näy tulosohjelmassa, tee merkintä Lisätiedot-kohtaan ja pyydä kävijää tarkistamaan, että oikea emit-numero löytyy jäsenpalvelun omista tiedoista (https://helsinginsuunnistajat.myclub.fi/flow/profile/edit).
  • Iltarastit ja Firmaliiga -tapahtumat sisältyvät HS jäsenetuihin

Ilman aikaa (ei emittiä, narikkalappu)

  • Ilman ajanottoa (ilman emittiä) kulkevat kävijät ostavat kartan suoraan karttapöydältä. Heitä ei kirjata tulosohjelmaan.
  • Poikkeuksena sarjalipun tai yrityspalvelun käyttäjät, joilla ei ole omaa emit-korttia. Etsi henkilön tiedot tulosohjelman osallistujalistasta (pyyhkäise sormella ruudun keskeltä alaspäin), valitse henkilö, täydennä narikkalapun numero Lisätiedot-kohtaan ja rekisteröi kävijä normaalisti. Jos tietoja ei löydy osallistujalistasta, täydennä nimi ja tee yritys/lahjakortti/tms. merkintä sekä narikkalapun numero Lisätiedot-kohtaan.
  • Normaalisti ilman aikaa kulkeva täyttää kävijälapun, maksaa suoraan karttapöydälle ja saa kartan ja narikkalapun. Narikkalapun numero kirjoitetaan ylös kävijälappuun, jotta maastossa olijat voidaan tarkistaa maalin sulkeutuessa.

Korttimaksu (maksukortti, pankkikortti)

  • Iltarasteilla ei ole käytössä korttimaksupäätteitä eikä liikuntaetu-korttien lukulaitteita.
  • Sarjalipun voi ostaa tekemällä 30e tai 50e pankkikorttimaksun Suunnistajan Kaupan (jos paikalla) maksupäätteellä ja näyttämällä maksutositteen sarjalippua ostettaessa.
  • Liikuntaetujen korttimaksun sijaan, pyydä kävijää käyttämään liikuntaedun palveluntarjoajan verkko- tai mobiilimaksusovellusta ja tekemään maksu sillä (kts. Liikuntaedut).

Kävijälappu

  • Ellei kävijä ole liittynyt Iltarastit Express -palveluun netissä, hän täyttää kävijälapun ennen kartan maksua tai emit-lainausta.
  • Tarvitsemme kävijälapun yhteystiedot, jotta voimme tarvittaessa tarkistaa, että kävijä on selvinnyt pois maastosta ja emme käynnistä etsintää turhaan.
  • Kaikille oman emitin käyttäjille kannattaa suositella liittymistä Express-palveluun netissä (http://helsinginsuunnistajat.fi/iltarastit-express/).

Kävijärekisteri (Express-palvelu, tulosohjelma)

  • Iltarastit kävijärekisteri sisältää tiedot noin 5500 suunnistajan emit-numerosta ja nimestä. Tietosuojaseloste netissä: http://helsinginsuunnistajat.fi/rekisteriseloste/.
  • Kävijärekisterissä on Express-palveluun liittyneiden yhteystiedot sekä Saldo-palvelun ja yrityssopimuksen käyttäjien maksutiedot.
  • Kävijärekisterissä on myös kuluvan ja kahden edellisen kauden kävijätiedot (emit-kortin numero ja nimi).
  • Jos kävijä ei käy Iltarasteilla kahteen vuoteen, hänen tiedot poistetaan kävijärekisteristä.
  • HS jäsenten tiedot siirtyvät Express-palveluun ja kävijärekisteriin automaattisesti jäsenpalvelusta (jäsen, jolla on emit-numero täytetty myClubin omissa tiedoissa: https://helsinginsuunnistajat.myclub.fi/flow/profile/edit).

“Käynnit täynnä” (Lisätiedot, tulosohjelma)

  • Tulosohjelman Lisätiedot-kohdassa näkyy huomautus “KÄYNNIT TÄYNNÄ, sarjalipun korotus?” silloin, kun kävijällä on Saldo30 -sarjalippu (sisältää 4 käyntiä) ja hän on käynyt jo 6 kertaa tai useammin. Maksamalla 20e kävijä voi korottaa sarjalipun Saldo50-lipuksi ja saa 3 käyntiä lisää sekä jatkokäynnit hintaan 6e/kerta.
  • Lisätiedot-kohdassa näkyy huomautus “VANHAT KÄYNNIT TÄYNNÄ, uusi sarjalippu?” silloin, kun kävijällä on edellisen vuoden sarjalippu ja sen vanha saldo on käytetty loppuun. Ehdota uutta Saldo30 tai Saldo50 -sarjalippua.

Lahjakortti (sarjalippu)

  • Iltarastit lahjakortti on Iltarastit Saldo-sarjalippu, jolla pääsee seitsemään Iltarastit- tai Firmaliiga-tapahtumaan. Mahdolliset lisäkäynnit laskutetaan kävijältä kuten sarjalipussa. Lahjakortin voi tilata netistä http://helsinginsuunnistajat.fi/iltarastit-lahjakortti/.
  • Lahjakortilla käytetään Express-kaistaa ja käynnit kirjataan aina tulosohjelmaan, jotta voimme seurata lahjakortin käyttökertoja.
  • Jos kävijä ei ole vielä liittynyt Express-palveluun, täydennä sarjalipun yksilöllinen tunnusnumero tulosohjelman Lisätiedot-kohtaan. Lahjakorttiin ei tehdä merkintöjä. Tunnusnumeroa ei tarvita sen jälkeen, kun kävijä on liittynyt Express-palveluun.
  • Jos lahjakortin käyttäjällä ei ole omaa eikä hän halua vuokra-emittiä, hän saa narikkalapun. Katso kirjausohjeet kohdasta “Ilman aikaa”.

Liikuntaedut (liikuntaseteli, Smartum, Edenred, ePassi, Eazybreak,Tyky)

  • Liikuntaseteleillä ja liikuntaetujen sähköisillä palveluilla voi maksaa Iltarastit. Liikuntaedut ja niiden käyttö on eritelty tarkemmin netissä: http://helsinginsuunnistajat.fi/iltarastit/#maksutavat.
  • Liikuntasetelit ovat henkilökohtaisia. Tarkista, että 1) kääntöpuolelta löytyy käyttäjän nimi selkeästi kirjoitettuna 2) seteli on voimassa ja 3) setelin arvo on oikein. Setelimaksuista ei anneta vaihtorahaa.
  • Iltarasteilla ei ole käytössä liikuntaetu-korttien lukulaitteita. Kävijöitä ohjeistetaan tekemään maksu etukäteen liikuntaedun palveluntarjoajan verkkopalvelussa tai mobiilisovelluksessa ja ottamaan mukaan tulostettu tosite tai näyttämään se kännykästä. Oikea käyttöpaikka löytyy hakemalla “Helsingin Suunnistajat” tai “Iltarastit”.
  • Kun tarkistat sähköisen liikuntaedun maksua, katso että 1) maksun saaja eli käyttöpaikka on HS Iltarastit 2) maksun päiväys on kuluva päivä ja 3) summa on oikein.

Lisämaksu (sarjalippu)

  • Iltarastit Saldo -sarjalipun käyttäjä voi tehdä kauden aikana lisämaksun. Esimerkiksi Saldo30 -sarjalipun voi korottaa Saldo50-sarjalipuksi maksamalla 20euroa tai kävijä voi maksaa useamman lisäkäynnin liikuntaedulla yhdellä kertaa.
  • Kirjaa kävijän lisämaksu tulosohjelmaan Lisätiedot-kohtaan.

Lisätiedot (selvitettävää, huomautukset, “vihko”, tulosohjelma)

  • Tulosohjelman Lisätiedot-kohtaan kirjataan kaikki mahdolliset jälkikäteen selvitettävät aiheet tai poikkeavat maksut. Esimerkiksi maksu yrityssopimuksella, lahjakortin tunnusnumero, uusi sarjalippu, sarjalipun lisämaksu, maksu lisäkartoista, puuttuva tieto HS jäsenyydestä jne.
  • Lisätiedot-kohtaan ei tarvitse tehdä merkintää silloin kun Maksu-kohdassa näkyy oikea tieto ennakkomaksusta.
  • Lisätiedot-kohdassa näkyy välillä myös käyttäjän tietoihin liittyviä huomautuksia. Huomautukset ovat ohjeita toimitsija varten, ne eivät estä esimerkiksi vanhan sarjalipun käyttöä. Esimerkiksi “Ei rekisterissä”, “Käynnit täynnä”, “Vanhat käynnit täynnä”.

Lähtölista (tulosohjelma)

  • Iltarastien sähköinen lähtölista syntyy myynnissä automaattisesti. Express- ja palvelukaistan kävijät kirjautuvat tulosohjelmaan. Karttamyynnin (ilman aikaa) kävijöiden seuranta tapahtuu narikkalappujen avulla. Lähtöpaikalla tehdään vain emit-nollaus.

Maastossa (metsässä olijat, tulosohjelma)

  • Maastossa olevien määrää ja nimiä voidaan seurata koko ajan suoraan tulosohjelmasta. Express-palveluun liittyneiden puhelinnumero saadaan suoraan tulosohjelmasta, palvelukaistan ja narikkalappujen käyttäjien yhteystiedot etsitään vastaavista kävijälapuista.
  • Maalin sulkeutuessa maastossa olevat tarkistetaan tulosohjelmasta ja palautuneet narikkalaput tarkistetaan. Maalin toimitsijat tai pomo soittavat maastossa olevat läpi ennen etsintöjen käynnistämistä.
  • Maastossa -lista löytyy tulosohjelman maali-toiminnosta. Pyyhkäise sormella näytön keskeltä alaspäin.

Maksutavat

  • Iltarastien maksutavat ovat käteinen, liikuntaedut, sarjalippu sekä yrityssopimukset. HS jäsenille Iltarastit sisältyy jäsenetuun (ei emit-laina). Maksutavat on eritelty tarkemmin netissä: http://helsinginsuunnistajat.fi/iltarastit/#maksutavat.
  • Iltarasteilla ei ole käytössä korttimaksupäätteitä eikä liikuntaetu-korttien lukulaitteita.
  • Katso lisää “Korttimaksu”, “Liikuntaedut”, “Sarjalippu” ja “Yrityssopimus”.

Maksutieto (Maksu: Maksettu/Maksamatta, tulosohjelma)

  • Tulosohjelman alareunassa Maksu-kohdassa näkyy emit-luvun jälkeen yleensä punainen teksti “Maksamatta”. Tämä kertoo, että emit-kortin numerolla ei löydy ennakkomaksua ja kävijä maksaa käynnin normaalisti tapahtumassa.
  • Iltarastit Express -palvelu tunnistaa automaattisesti käyttäjän ennakkomaksut (sarjalippu, yrityssopimus tai HS jäsenyys). Ennakkomaksu näkyy tulosohjelman Maksu-kohdassa vihreällä tekstillä “Maksettu”, jonka perässä on maksutieto:
  • “SALDO = käynnit X/Y” – kävijällä on Saldo30 tai Saldo50 -sarjalippu, aikaisempien käyntien määrä X / maksettujen käyntien määrä Y.
  • “PERHESALDO” – kävijän emit-kortti on liitetty Perhesaldoon. Käyntien kokonaismäärä näkyy Perhesaldo pää-emit-kortilla.
  • “saldo 2017 = käynnit X/Y” – kävijällä on edellisen vuoden sarjalippu, jossa on ollut Y käyntiä jäljellä vuoden alkaessa.
  • “SOPIMUS (yritysnimi)” – kävijällä on yrityssopimus, käynti ja emit-laina laskutetaan yritykseltä erikseen.
  • “HS jäsen” – kävijä on HS jäsen.
  • Jos tieto kävijän ennakkomaksusta puuttuu tai kävijä maksaa ennakkomaksusta huolimatta, kirjaa tieto tulosohjelman Lisätiedot-kohtaan myöhempää selvittelyä varten.

Opastus

  • Myynnissä ei yleensä ole aikaa opastaa. Minuutissa kertyneen jonon purkuun menee useampi minuutti. Ohjaa kävijä joko opaspaalulle tai karttapöydän ääreen.
  • Karttamuovit, lainakompassit sekä auton avainten säilytys löytyvät kartanjakopisteestä. Reput ja muut varusteet voi jättää säilytykseen vaunun ulkopuolelle.

Osallistujalista (tulosohjelma)

  • Tulosohjelman toiminto osallistujalista tarkoittaa Iltarastit-käytössä niitä kävijöitä, joilla ei ole omaa emit-korttia mutta heillä on käytössään sarjalippu tai yrityssopimus. Nämä kävijät voivat käyttää Express-kaistaa ilman käteismaksua. Katso lisää “Ilman aikaa”.
  • Osallistujalista löytyy tulosohjelman myynti-toiminnosta. Pyyhkäise sormella näytön keskeltä alaspäin.

Sarjalippu (Saldo-sarjalippu, tulosohjelma)

  • Iltarastit Saldo -sarjalippu on halvin ja helpoin tapa maksaa. Sarjalippu tekee emit-kortista maksukortin ja kävijä ei tarvitse enää käteistä Iltarastien maksuun. Saldo30 sisältää 4 käyntiä (30euroa) ja Saldo50 7 käyntiä (50euroa). Sarjalipun kuvaus ja tilausohjeet ovat netissä: http://helsinginsuunnistajat.fi/iltarastit-express/.
  • Sarjalipun voi ottaa käyttöön vaikka ei olisi omaa emit-korttia, katso “Ilman aikaa”.
  • Sarjalipun ennakkomaksut näkyvät suoraan myynnissä tulosohjelmassa, katso “Maksutieto”.
  • Jokainen Iltarastit Express -palveluun liittynyt kävijä saa sähköpostiinsa valmiin Saldo-sarjalipun tilausohjeen. Tilausohjeessa on mukana valmiiksi täytetty tulostettava lomake (http://helsinginsuunnistajat.fi/assets/Iltarastit-Saldo-2018.pdf).
  • Sarjalipun ostajalla on valmiiksi täytetty lomake mukana tai hän täyttää lomakkeen tapahtumapaikalla (lomakkeita löytyy Iltarastit-vaunusta). Täytä lomakkeen loppuun toimitsijan kuittaus maksusta (30/50e) ja lisää tulosohjelman Lisätiedot-kohtaan tieto uuden sarjalipun tilauksesta. Illan lopuksi lähetä tilauslomakkeista kuva sähköpostilla if.ta1550616379jatsi1550616379nnuus1550616379nigni1550616379sleh@1550616379nenia1550616379lasaa1550616379k.itt1550616379am1550616379.
  • Kävijä voi korottaa sarjalipun Saldo30 > Saldo50 maksamalla lisämaksun 20e. Kävijä voi myös maksaa useamman lisäkäyntikerran yhdellä kertaa lisämaksulla. Katso “Lisämaksu”.
  • Sarjalipun käyttämättömät kerrat siirtyvät automaattisesti seuraavalla kaudella käytettäviksi.

Tulosohjelma (Navigant)

  • Iltarasteilla käytetään Jukka-Pekka Seppäsen kehittämää Navigant-tulosohjelmaa (https://navigant.fi/). Tulosohjelmaan sisältyy myynnin ja maalin toiminnot sekä online-tulospalvelu (http://helsinginsuunnistajat.fi/iltarastit-online/).
  • Tulosohjelman lisäksi Iltarasteilla on käytössä oma kävijärekisteri sekä siihen liitettyjä toimintoja Express-palvelua, sarjalippuja ja yrityssopimuksia varten.

Yrityssopimus (Iltarastit Yrityksille, “vihko”, tulosohjelma)


 

Päivitetty 24.6.2018